وعده ارتقای سازمان گردشگری در حد وزارت نفت!
معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور بهطور میانگین با صادرات بیش از 30 بشکه نفت برابری میکند، وعده داد که گردشگری کشور از حالت جزیرهای خارج شود و جایگاه آن به معنی واقعی در حد وزارت نفت ارتقا یابد.
معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه درآمد حاصل از ورود هر گردشگر به کشور بهطور میانگین با صادرات بیش از 30 بشکه نفت برابری میکند، وعده داد که گردشگری کشور از حالت جزیرهای خارج شود و جایگاه آن به معنی واقعی در حد وزارت نفت ارتقا یابد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، مراسم تودیع و معارفه معاون گردشگری این سازمان در حالی برگزار شد که میرهادی قرهسید رومیانی، سرپرست موقت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در آن حضور نداشت و مرتضی رحمانی موحد که در آخرین روز تیرماه سالجاری با حکم زهرا احمدیپور، ریاست پیشین این سازمان، برکنار شده بود تودیع و محمد محبخدایی که پیشتر معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بود با حکمی از سوی مونسان به عنوان معاون گردشگری این سازمان معرفی شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی در این مراسم با اشاره به رشدی که کارشناسان برای صنعت گردشگری متصور میشوند، بخش «میراث فرهنگی» و «صنایع دستی» را دو بال برای بهپرواز درآمدن «گردشگری» کشور دانست و تاکید کرد: «با تحولاتی که در عرصه فناوری رخ داده، بسیاری از بخشهای اقتصادی یا جابهجا خواهد شد یا از بین خواهد رفت یا جای خود را به دیگری خواهد داد و از این منظر فعالان اقتصادی آینده چندان روشنی برای بخشهایی نظیر بیمهها و بانکها که جزو بخشهای مهم اقتصاد محسوب میشوند در نظر نمیگیرند، اما بخش گردشگری را همچنان بخشی روبهرشد میدانند.» علیاصغر مونسان اظهار امیدواری کرد: «اگر هم بخش دولتی و هم بخشهای غیردولتی دست به دست هم دهند، بخش گردشگری کشور به رشدی که شایسته آن است خواهد رسید. من از همکارانم در سازمان خواستم که همافزایی بخشها را بهصورت جدی در دستورکار قرار دهند تا با همکاری نزدیک، تعامل سازنده و با استفاده از پشتوانه علمی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری بتوانیم با تکیه بر آثار تاریخیفرهنگی و هویتمان و رشد صنایعدستی رونق دوچندانی را در بخش گردشگری ایجاد کنیم.»
وی با اشاره به مقایسههای انجام شده میان صنعت گردشگری با صنعت نفت گفت: «هرچند این مقایسه بعضا بیاساس بوده، اما از این منظر مقایسه خوبی است که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد و سازمان به هر میزان که بتواند جایگاه گردشگری را در اقتصاد کشور بالا ببرد، بیشتر جدی گرفته خواهد شد و در ترازهای بالاتری قرار خواهد گرفت.» معاون رئیسجمهوری با اشاره به لزوم ارتقای صنعت گردشگری در کشور و قرار گرفتن آن در صدر اولویتها، از تنظیم یک برنامه بالادستی در حوزه گردشگری برای چهارسال آینده خبر داد و گفت: «این برنامه بهزودی در اختیار معاونتها و دستگاههای برونسازمانی قرار خواهد گرفت و معاونان و مدیران کل باید براساس این برنامه بالادستی، برنامههای اجرایی خود را طی 20 روز تا یک ماه تدوین کنند.» وی خاطرنشان کرد: «امیدواریم دولت دوازدهم بتواند همچنان مسیر رشد دولت یازدهم را طی کند و مسیری تحولگرا داشته باشد. سعی بر این است که بتوانیم در سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اقتصاد گردشگری را ایجاد کنیم و سامان بدهیم.»
برنامههای محب خدایی
معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تحولگرا خواندن صنعت گردشگری، در تشریح برنامههای خود گفت: «اجرای طرح مفهومی «شهر گردشگر» یکی از برنامههای مورد نظر در این معاونت است که براساس آن، رویه مدیریت شهری در جهت بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای اقتصادی شهر از رویکرد صرفا شهروند محور به نگرش جامعه گردشگر داخلی و خارجی در جهت ایجاد درآمد پایدار شهری تغییر خواهد کرد.» محمد محبخدایی افزود: «تدوین تقویم گردشگری، استقرار نظام جامع آموزش گردشگری، توسعه گردشگری دریایی، فعالسازی ظرفیت گردشگری کودکان، ایجاد مانیتورینگ گردشگری کشور، ایجاد سامانه نظارت الکترونیک کشور، حمایت جدی از استارتآپها و شتابدهندههای گردشگری و توسعه جاذبهها عواملی هستند که در جذب و افزایش طول اقامت گردشگران موثر بوده و از جمله برنامههای این معاونت است.»
وی تاکید کرد: «اقتصاد گردشگری، مفاهیم گذشته را دچار تغییر کرده و رویکرد جدیدی در مبانی راهبری گردشگری باز کرده است. اکنون صنعت گردشگری محدود به گردشگری تفریحی نیست و با نفوذ به سایر حوزهها، نگرشها را نسبت به قدرت اقتصادی این صنعت متحول و دگرگون ساخته است. امروزه گردشگری کودک، گردشگری صنعت، گردشگری سلامت، گردشگری ماجراجویانه و دهها نوع دیگر از این موضوعات، صنعت گردشگری را به یکی از اولویتهای توسعهای و ایجاد درآمد پایدار در کشورهای مختلف مبدل ساخته است.» محبخدایی افزود: «ظرفیتهای گردشگری در راستای توسعه اشتغال پایدار، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل پرداختن به آن بسیار حائز اهمیت است. ظرفیتهای ایران، این امید را ایجاد میکند که اهداف برنامهریزی شده باید به جدیت و سهولت محقق شود. باید از تمام ظرفیتهای علاقهمندان و ذینفعان که با تلاش خود انجمنها، سمنها، گروهها و تشکلها را ایجاد کردهاند، برای بروز قابلیتهایشان استفاده کنیم و در توسعه آنها بکوشیم. صد البته در این مسیر تلاش همکاران سازمان و معاونت گردشگری در سراسر کشور بهعنوان یکی از داراییهای ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.»
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره بازاریابی و تبلیغات در سطح ملی و بینالمللی و برندسازی از جاذبههای گردشگری ایران نیز گفت: «برگزاری جشنواره ملی و استانی «هنر ایرانی، نمای جهان»، جلب مشارکت شبکههای تلویزیونی داخلی و خارجی در معرفی جاذبههای گردشگری کشور، توجه و اهمیت به برندسازی انواع موضوعات گردشگری و معرفی ایران به گردشگران جهانی، تدوین بستههای سفرهای تلفیقی داخلی بر اساس مسیرهای گردشگری، ترویج نام تجاری گردشگری داخلی، توجه به استفاده از شیوههای نوین بازاریابی از جمله فناوریهای ارتباطی، برنامهریزی و میزبانی از سفرهای آشناسازی با صنعت بههمت خبرنگاران، رسانهها و تجار از برنامههای معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در حوزه بازاریابی و تبلیغات بینالمللی است.» محمد محبخدایی پیش از این معاون گردشگری مونسان در سازمان منطقه آزاد کیش بود و در زمان ریاست حسین مرعشی بر سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به مدت دو سال سمت مجری منطقه ویژه را در این سازمان برعهده داشت. وی 10 سال مدیر پروژه احیای بافتهای فرسوده مراغه بود و عضویت در هیاتمدیره شرکت آتیساز، عضویت در هیاتمدیره و مدیرعاملی شرکت سرمایه عمران پارس جام جم و معاونت صندوق بازنشستگی صدا و سیما ازجمله سوابقی است که در کارنامه اجرایی محبخدایی بهچشم میخورد.