◄ بیانیه انجمن متخصصان گردشگری ایران در روز جهانی گردشگری
انجمن متخصصان گردشگری ایران به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری بیانیهای را منتشر کرد.
سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد به مناسبت تصویب اساسنامه این سازمان در ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۰ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل از سال ۱۹۸۰ همه ساله این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن میگیرد. هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است که می تواند افق های جدیدی را برای رونق و توسعه کسب و کار جهان از جمله برای کشور ایران به عنوان یکی از اعضای فعال این سازمان باز کند.
انجمن متخصصان گردشگری ایران بر این باورند که توسعه گردشگری در درجه اول نیازمند درک عمومی دولت مردان و کارگزاران سیاسی و برنامهریزی در مقاصد گردشگری است تا ضمن ایجاد ارتباط منطقی و هماهنگ بین دستگاههای مختلف دولتی و خصوصی، زمینه تحکیم ارتباطات هدفمند برای اجرای استراتژیهای مدون در بخش گردشگری را فراهم آورند.
کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری در این خصوص قادر بودهاند تا عقل محوری و علم محوری را برای حفظ و توسعه بازار، جایگزین روشهای سنت محور گذشته نموده و با نوآوریهای مستمر، محصولات متنوعی را تولید و به بازارهای مصرف عرضه کنند. البته این بدان معنی نیست که آنان کاملاً از جامعه کهن خود بریدهاند، بلکه آنان با استفاده از تکنیکهای جدید بازاریابی، قادر بودهاند ضمن حفظ آداب و رسوم گذشته خود، از این منابع به عنوان مواد اولیه تولید محصولات جدید گردشگری بهرهبرداری کنند.
به هرحال بایستی بپذیریم که گردشگری یک علم است و در جوامعی امکان رونق و توسعه آن وجود دارد که تصمیمگیران و برنامهریزان آن بتوانند ضمن مطالعات تطبیقی و استفاده از دستاوردها، روشها و تجربیات علمی و اجرایی کشورهای پیشرفته، با رعایت اصول توسعه پایدار و رعایت کدهای اخلاق گردشگری و حفظ حقوق جامعه میزبان اقدام نمایند.
اعضای انجمن متخصصان گردشگری ایران در راستای تحقق اهداف عالیه دولت اعتدال و اصلاحات و همچنین کمک به همافزایی هرچه بیشتر توانمندیهایی این صنعت در سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و طبیعی چه در زمان قبل از انتخابات و چه در ایام انتخابات تلاش کرد تا هم در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی و میدانی و هم در عرصه تولیدات رسانه ای و تغذیه شبکه های اجتماعی، تمام دستاندرکاران این صنعت را در بخشهای دولتی و خصوصی با دلایل و استدلال های توجیهی و اقناعی به گستره این سرزمین و حتی ماورای مرزهای سیاسی آن به میدان آورد که البته وظیفه بود.
ضمن تبریک و گرامی داشت روز جهانی گردشگری (پنجم مهرماه 1396- 27 سپتامبر 2017)به همه ذینفعان، دست اندر کاران و مردم شریف ایران بر خود فرض می دانیم تا همگان تلاش نماییم این فعالیت عظیم انسانی، فرهنگی و اقتصادی با حمایت همه جانبه دولت و مردم عزیز ایران اسلامی تبدیل به یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور شود.
شکی نیست که در جهان امروز، قدرت بیش از یک میلیارد گردشگر تاثیرات بسیار شگرفی بر تدوین استراتژیهای توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع نوظهور و حتی در حال توسعه از جمله ایران گذاشته است.
این فرصتی بیبدیل برای ایران اسلامی است که در این برهه حساس پس از رفع تحریمهای ظالمانه، از بازار گسترده بیش از یک تریلیون دلاری تجارت بینالمللی گردشگری سهم خود را کسب نماید.
اعضای انجمن متخصصان گردشگری ایران به جد معتقدند که صنعت گردشگری در قرن بیست و یکم همواره یکی از مهمترین بخشهای پیشرو در اقتصاد جهانی بویژ در ایجاد اشتغال و خلق فرصتهای برابر برای امرار معاش همه اقشار جوامع انسانی بوده و مهمترین و سهلترین راه برای تعدیل چهره فقر و محرومیتزدایی از ایران عزیزمان و همچنین حفظ مواریث فرهنگی و تحقق اصول و اهداف توسعه پایدار است.
شکی نیست که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از 12 سال گذشته تا به امروز به دلیل مشکلات متعدد مدیریتی، ساختاری و عملکردی نتوانسته است جایگاه این صنعت را در بازار تجارت بین المللی گردشگری تبیین و تثبیت نماید.
بسیار روشن است رونقی که امروزه در دولت جناب آقای دکتر روحانی در بخش گردشگران خارجی ورودی به کشور حاصل شده است نتیجه بازاریابی و اطلاع رسانی سازمان متولی در بازارهای جهانی نبوده است. بلکه نتیجه تبدیل گفتمان تهاجمی دولت نهم و دهم به گفتمان تعاملی در دولت یازدهم و حاصل ادامه فعالیتهای دیپلماسی موفق دولت دوازدهم در عرصه سیاست خارجی است. قطعا این تب و تاب سفر به ایران اگر ساماندهی و برنامه ریزی اصولی نشود به راحتی فرصت حاصله تبدیل به تهدید خواهد شد و سفره پهن شده گردشگری به روی ایران بسته خواهد شد که نمونه بارز آن از دست رفتن بازار گردشگری اعراب مسلمان کشورهای حوزه خلیج فارس است که بر اثر یک اقدام هیجانی نابخردانه بیش از دو سال است که از دست رفته است.
نیک می دانیم که بخش پیشرو در این صنعت، فعالان بخش خصوصی حرفه ای و اساتید و دانش پژوهان مراکز علمی و دانشگاهی است که متاسفانه در این سالها کاملا در عرصه های مشورتی، مدیریتی، حمایتی و پژوهشی مورد بی مهری و حتی به فراموشی سپرده شده است. ضمن توجه مسئولان سازمان متولی و اهتمام ویژه به این بخش، انتظار می رود تا موارد ذیل که در جلسات متعدد کارشناسی این انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در دستور کار دولت دکتر حسن روحانی و مدیریت ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد:
١- تدوین و ارایه برنامه ای جامع به منظور قرار گرفتن توسعه و رونق صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از مهمترین محورهای اصلی توسعه اقتصاد ملی
2- استفاده از توانمندیهای مشورتی بخش خصوصی و دانشگاهی برای تصدی مدیریت سازمان متولی در حوزه ستادی و استانی بر اساس شاخص های دولت شایستگان
3- تسهیل سفر ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان آنان برای دیدار از موطن اصلی خود
5- استفاده هرچه بیشتراز توانمندهای انسانی، مدیریتی و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و تلاش برای جذب آنان
6- ساماندهی و توزیع مناسب تعطیلات سالانه برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای فصلی تاسیسات اقامتی و پذیرایی کشور
7- ایجاد امنیت بیشتر در سفر وکاهش حوادث و تصادفات جادهای از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل
8- برنامهریزی برای حضور در بازارهای استراتژیک گردشگری برای جذب هرچه بیشتر گردشگران بین المللی به کشور
9- اطلاع رسانی هرچه بیشتر برای کاهش فقر و ناآگاهی عمومی مردم نسبت به داشته های طبیعی و میراث فرهنگی برای بهره برداری بهینه و پایداری گردشگری
10- واگذاری کلیه تصدی های دولتی و اماکن اقامتی و پذیرایی دولتی و نهادهای عموی به بخش خصوصی
11- حمایت هرچه بیشتراز تشکل های صنفی به منظور نظارت بر نوع و کیفیت ارائه خدمات به گردشگران در تاسیسات و موسسات گردشگری
١2- استفاده هرچه بیشتر از توان دیپلماسی کشور برای حضور در بازارهای مهم جهانگرد فرست دنیا
13- توجه ویژه به برند سازی ملی و برنامهریزی برای برندسازی گردشگری برای معرفی و ارایه چهره واقعی از ایران در بازارهای جهانی
١4- حمایت ویژه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی گردشگری و ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی برای احداث مراکز اقامتی، پذیرایی و توسعه کسب و کارهای تولیدی صنایع دستی و هنرهای ملی
15- توجه ویژه به تسهیل روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه بویژه اهتمام به بازار گردشگری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.