◄ خارجیها از شهروندانشان چقدر عوارض میگیرند؟
بند خبرساز سهبرابر شدن عوارض خروج گردشگران ایرانی چالشی بود که به باور کارشناسان، رویکردی نادرست نسبت به این مسئله در پیش گرفته شده که بهجای تکنرخی کردن ارز، دولت را به سمت سیاست سهبرابر کردن عوارض خروجی که فاقد توجیه منطقی است، سوق داده است.
بند خبرساز سهبرابر شدن عوارض خروج گردشگران ایرانی چالشی بود که به باور کارشناسان، رویکردی نادرست نسبت به این مسئله در پیش گرفته شده که بهجای تکنرخی کردن ارز، دولت را به سمت سیاست سهبرابر کردن عوارض خروجی که فاقد توجیه منطقی است، سوق داده است. مقایسه قیمت عوارض خروج از کشور با مالیاتهایی که سایر کشورها وضع میکنند از تفاوت فاحش قیمت پیشبینیشده در ایران با آن کشورها حکایت دارد.
مالیات بر خروج مسافران نامی است که عموما کشورها در فرودگاههای خود اخذ میکنند. این مالیات به روشهای مختلفی ستانده میشود که بهصورت هزینههایی از پرداخت مبلغی در فرودگاهها تا محاسبه آن در قیمت استفاده از خدمات خطوط هوایی منعکس و تنها در کشورهای اندکی این مبلغ از فرد ستانده میشود.
در آلمان مالیات بر حملونقل هوایی در سال ۲۰۱۱ به کار گرفته شد و هزینههای مختلف براساس مسافت و مقصد سفر اخذ میشود. در مسافتهای کوتاهمدت برای هر مسافر هزینهای معادل ۳۹/ ۸ دلار، مسافتهای متوسط ۲۶ دلار و مسافتهای طولانی ۴۷ دلار بهعنوان مالیات اخذ میشود. نتیجه این مالیات، کاهش تعداد گردشگر خروجی در این کشور بوده است. قطر نیز از سال ۲۰۱۶ بهدنبال چنین مالیاتی بوده است و از هر مسافر در ازای استفاده از تسهیلات هوایی قابلقبول آن ۲/ ۹ دلار دریافت میکند. در ترکیه نیز به موجب قانونی که در سال ۲۰۰۷ به تصویب رسیده است، به ازای خروج هر یک از شهروندان ترکیه از این کشور ۱۵ لیر ترکیه گرفته میشود که به قیمت حال حاضر حدود ۴ دلار میشود. باید توجه کرد که عنوان این سیاست در جهان گویای تفاوت آن با سیاست موردنظر در ایران است.
بریتانیا یکی از بیشترین مقادیر را از شهروندانش اخذ میکند. این مالیات که از سال ۱۹۹۴ در این کشور برقرار شده، بهدلیل اختصاص به هزینههای زیستمحیطی سفر هوایی بوده است. این میزان برای پروازهای مسیر کوتاه و کلاس اقتصادی ۱۳ پوند و برای کلاسهای دیگر ۲۶ پوند تعیین شده است. همچنین باید برای سفرهای بیش از ۲هزار کیلومتر در کلاس اقتصادی ۷۵ پوند و سایر کلاسها در این مسافت، ۱۵۰ پوند بهعنوان مالیات پرداخت کرد. در برخی از گزارشها اعلام شده که حذف این نرخ تا سال ۲۰۲۰ موجب ارتقای ۷/ ۱ درصدی اقتصاد بریتانیا خواهد شد و ترزا می را برای آن تحتفشار گذاشتهاند.
در عین حال، این مبلغ برای استرالیا که یکی از بیشترین مقادیر این نوع مالیات را در سراسر جهان دریافت و آن را بر تمام مسافران پروازی یا دریایی که استرالیا را ترک میکنند، اعمال میکند، نرخ ثابت ۴۲ دلار است؛ یعنی حدود ۱۷۷ هزار تومان به قیمت دلار بازار آزاد. این مالیات در سال ۱۹۹۵ وضع شد و بهعنوان راهی برای افزایش غربالگری مهاجرتی به استرالیا در نظر گرفته شد. جمهوری دومینیکن نیز ۳۳ دلار به ازای زیرساختهای فرودگاهی و ۲۰ دلار مالیات بر خروج از هر گردشگر دریافت میکند که البته برای ارتقای درآمدهای گردشگری این کشور است. میزان مالیات بر خروج در باهاماس نیز به ۲۹ دلار میرسد؛ هرچند عوارض فرودگاهی خاصی نیز در این کشور وجود دارد.
براساس گزارش دنیای اقتصاد وقتی سخن از عوارض میشود، منظور مبلغی است که دولت یا سازمانهای اداری در قبال انجام خدمتی معین از استفادهکنندگان آن خدمت دریافت میکنند؛ برای مثال میتوان به عوارض استفاده از بزرگراهها اشاره کرد، اما مالیات در ازای ارائه خدمتی نیست و به همین دلیل نیز مشخص نیست با وجودی که خدماتی ارتقا نیافته چرا اسم عوارض روی مبلغی که بهخاطر خروج مسافران از کشور دریافت میشود، گذاشته شده؛ حال آنکه نام این سیاست در کشورهای دیگر به درستی مالیات است.
افزون بر این، سه برابر شدن یکباره این میزان فاقد توجیه است، زیرا ایران را حتی بدون توجه به قدرت خرید ریال در میان صدرنشینهای کشورهایی که چنین سیاستی را اعمال میکنند، قرار میدهد. باید توجه کرد چنین سیاستی بر سفرهای خانوادگی بسیار اثرگذار است و فعالانی را که در تورهای خروجی از کشور فعالیت میکنند نیز متاثر خواهد کرد. شاید بهتر باشد دولت بهجای تداوم چنین سیاستهای دستوری که عملا توسعه گردشگری داخلی را در پی نخواهد داشت، سیاست تکنرخی کردن ارز را در پیش بگیرد و مشکلات را از اساس حل کند.