بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

توصیه‌های مهم اورژانس درباره تصادفات مسافرت‌های تابستانه

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: طرح امداد تابستانه فوریت‌های پزشکی از ابتدای تیرماه جاری تا پایان شهریور امسال اجرا خواهد شد.

توصیه‌های مهم اورژانس درباره تصادفات مسافرت‌های تابستانه
تین نیوز

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: طرح امداد تابستانه فوریت‌های پزشکی از ابتدای تیرماه جاری تا پایان شهریور امسال اجرا خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شهر فردا، غفور راستین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در اصفهان با بیان این‌که در سال گذشته تعداد کل مأموریت‌های امداد 54 هزار و 605 مورد و تعداد مأموریت‌های تصادفی 18 هزار و 821 مورد بوده است، در مورد امداد تابستانه فوریت‌های پزشکی امسال اصفهان اظهار کرد: طرح امداد-سلامت تابستانی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از یکم تیرماه آغاز به کار کرد و تا پایان شهریور ماه سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: برای اجرای این طرح، جلسات هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس، راهداری، حمل و نقل و هلال احمر برای پیگیری بحث حوادث ترافیکی، ارتقای سلامت مردم و ایمنی راه‌ها برگزار شد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان اذعان داشت: برای پذیرش بیماران و مصدومان احتمالی حوادث در این طرح، هماهنگی‌های لازم با بیمارستان‌های استان انجام شده است.

وی برای پیشگیری از حوادث جاده‌ای به شهروندان توصیه کرد: شهروندان سرعت مجاز را رعایت و فقط با هوشیاری کامل اقدام به رانندگی کنند و در زمان خواب‌آلودگی یا استفاده از دارو به هیچ‌وجه رانندگی نکنند، قبل از مسافرت نسبت به معاینه فنی خودرو و بررسی سیستم ترمز و ایمنی اقدام کرده و همه سرنشینان کمربند ایمنی خود را ببندند؛ اکثر حوادث جاده‌ای در 30 کیلومتری محدوده شهرها رخ می‌دهد بنابراین در صورت خستگی از رانندگی برای اتمام مسیر خودداری کنند.

راستین در ادامه بیان کرد: به محض مشاهده هرگونه تصادف که منجر به آسیب‌های انسانی شده است با حفظ خونسردی و آرامش فرد مصدوم را با ملایمت بررسی کنید، در صورت آسیب شدید، درد در ناحیه مهره‌های گردن یا سایر قسمت‌های ستون فقرات، از حرکت دادن مصدوم خودداری کرده و بلافاصله با مرکز فوریت‌های پزشکی 115 تماس بگیرید.

وی در ادامه توصیه‌ها در مقابله با افراد حادثه‌دیده گفت: در صورت ایست قلبی-تنفسی عملیات احیای قلبی-ریوی را شروع کنید، در برخورد با موارد شکستگی، عضو آسیب دیده باید حتی‌المقدور با تخته، مقوا یا آتل، بی حرکت شده و اگر عضو آسیب‌دیده تغییر شکل دارد، سعی نکنید جا بیندازید.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: به منظور پیشگیری از ورود مواد غذایی به ریه در اثر استفراغ، مصدوم را چنان‌چه آسیب ستون فقرات گردنی مطرح نیست به پهلو بخوابانید، در صورت مشاهده خونریزی به محل خونریزی به صورت مستقیم فشار وارد نکنید، در شکستگی‌ها با علائمی چون تغییر شکل، کبودی، احساس درد در ناحیه آسیب‌دیده، تورم و جراحت با بیرون‌زدگی استخوان روبرو می‌شوید که بهتر است تا رسیدن نیروهای فوریت‌های پزشکی 115 عضو آسیب‌دیده را به کمک بالشتک یا حوله و ملحفه ثابت نگاه دارید، در صورت وجود جراحت، محل آسیب‌دیده را با یک پارچه تمیز و بدون کرک بپوشانید و در طی این مدت از خوراندن هرگونه خوراکی و آشامیدنی به مصدوم پرهیز کنید.

وی خاطرنشان کرد: در مدت اجرای طرح امداد تابستانه اورژانس 115 در استان، بر استقرار آمبولانس‌ها در ساعات بعد از ظهر و شب در حاشیه جاده‌ها و با چراغ گردان روشن تأکید شده است.

راستین همچنین توصیه کرد: در صورت بروز حادثه با شماره تلفن مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی یا همان تلفن آشنای 115 (اتاق فرمان) و نیز با تلفن 110 (فوریت‌های پلیسی) تماس بگیرید، نشانی محل حادثه را حتی‌الامکان دقیق اعلام کنید، تعداد مصدومان احتمالی را برآورد کرده و به اطلاع اتاق فرمان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی برسانید، اگر از کادر پزشکی و پیراپزشکی نیستید و اطلاعی از تکنیک‌های امدادی ندارید به مصدوم دست نزنید.

وی در ادامه توضیح داد: زمانی که مصدوم بیهوش است و خطر آتش‌سوزی و انفجار خودرو وجود ندارد بیمار را جابجا نکرده و مصدوم را از درون وسیله نقلیه به بیرون نکشید این کار ممکن است باعث آسیب بیشتر مصدوم شود، تنها در صورتی مجاز به این‌کار هستید که خطر عمده‌ای مثل خطر سقوط آوار، انفجار، آتش سوزی و ... جان شما یا مصدوم را تهدید کند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان همچنین گفت: اگر اطلاعات پزشکی و پیراپزشکی در خصوص کمک‌های اولیه دارید قبل از کمک از بی‌خطر بودن محل برای خودتان اطمینان حاصل کرده و از توقف در محل ناامن و ازدحام در محل حادثه پرهیز کنید، همچنین راه عبور آمبولانس‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی و سایر گروه‌های امدادی را باز نگه دارید.

وی تصریح کرد: در طرح امداد تابستانی، توجه ویژه‌ای به ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها صورت گرفته است که در صورت نیاز، استقرار آمبولانس را در این مکان‌ها داشته باشیم.

راستین در پایان یادآور شد: در طرح امداد-سلامت تابستانی امسال، اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با بهره‌گیری از 141 پایگاه شهری، جاده‌ای و هوایی، 800 نفر نیروی انسانی و 15 مرکز اتاق فرمان برای پوشش امدادی حوادث جاده‌ای، ترافیکی و طبیعت‌گردی آمادگی کامل دارد.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.