◄ تاکید استاندار بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی
ممنوعیت تردد شناورهای غیر ایمن در هرمزگان جدی است.
مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه شناورهای تفریحی موجود استانداردهای لازم را برای گشتهای ایمن دریایی ندارند، گفت: مدیریت عالی استان تأکید دارد که شناورهای غیر ایمن با شناورهای دارای گواهینامه استاندارد از موسسات ردهبندی، جایگزین شوند.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی ادارهکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان، «الهمراد عفیفیپور» در جمع اعضای تعاونیهای گردشگری جزیره قشم با اشاره به بهرهگیری کشورها از منابع طبیعی برای رونق بخشی به صنعت گردشگری، اظهار داشت: با ایجاد فرصتهای گردشگری میتوان سایر محرکهای اقتصادی را برای استفاده از منابع طبیعی و خدادادی فعال کرد و گردشگری دریایی میتواند فرصتهای جدیدی را برای رونق اقتصادی و اشتغال ساحلنشینان فراهم کند.
وی با اشاره به تاکیدات استاندار هرمزگان بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه، افزود: با توجه به اینکه شناورهای تفریحی موجود که به عنوان قایق تشتی شناخته میشوند، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشتهای ایمن دریایی را ندارند، مدیریت عالی استان خواستار این است که شناورهای سنتی با شناورهای ایمن و استاندارد که گواهینامههای لازم از موسسات ردهبندی دارند، جایگزین شوند.
مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان، توجه به مطالبه عمومی مردم را نیز علاوه بر تاکیدات مدیریت عالی استان برای نوسازی ناوگان گردشگری مورد تاکید قرارداد و گفت: بر همین اساس، ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد در بخش گردشگری دریایی در دستور کار این اداره کل قرار دارد؛ زیرا در برابر سلامت و ایمنی ترددهای دریایی مردم مسئولیت قانونی داریم.
عفیفیپور اشتغال مولد برای جامعه محلی و بومیان منطقه در بحث گردشگری دریایی را از جمله دغدغههای مسئولان سازمان بنادر برای تحقق مسئولیتهای اجتماعی این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: در راستای رفع موانع موجود و برطرف نمودن دغدغههای تعاونیهای گردشگری، در راستای الحاق شناورهای ایمن به چرخه از هیچ حمایت و کوششی فروگذار نخواهیم کرد.
وی از اعطای تسهیلات با سود صفر درصد به متقاضیان از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر سخن به میان آورد و با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتیسازیهای داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که تعاونیها کمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات فراهم کنند و از طریق مذاکره با بانک های عامل، در خصوص اقساط آنها دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش یابد.
این مقام مسئول اظهار کرد: از سوی دیگر، هیچ محدودیتی برای طرحهایی که هزینه کمتری برای خریدار شناورها در برداشته باشد، وجود ندارد و تنها استفاده از شناورهای ایمن و استاندارد برای گشتهای دریایی ملاک عمل است.
عفیفیپور خواستار ممنوعیت صید در مناطق گردشگری از جمله جزیره هنگام، زیستگاه دلفینها و لاک پشتهای دریایی شد و افزود: صیادی در این مناطق نباید مزاحم فعالیتهای گردشگری باشد و تردد صیادان روی اسکلههای ویژه شناورهای گردشگری باید مدیریت شود. در همین رابطه، برای جلوگیری از تداخل فعالیتها در مناطق گردشگری جلسات مشترکی با ادارهکل شیلات برگزار خواهیم کرد.
مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: تا قبل از احداث بنادر مسافری و گردشگری از جمله بندر شهید حقانی سالانه دومیلیون تردد مسافری در استان هرمزگان انجام میشد؛ ولی در حال حاضر با توسعه زیرساختها، شاهد تردد بیش از ۲۰ میلیون نفر سفر به جزایر خلیج فارس در استان هرمزگان هستیم که خدماترسانی باکیفیت توسط تعاونیها میتواند بخش قابل توجهی از این جمعیت را به سمت استفاده مردم از تجربه گشتهای ایمن دریایی سوق دهد.
وی بابیان اینکه هرمزگان به عنوان استان پایلوت در زمینه نوسازی و استانداردسازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور تعیینشده است، اضافه کرد: با الحاق شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری دریایی، بازار این صنعت به شکل چشمگیری رونق میگیرد.
در این نشست، نمایندگان تعاونیهای گردشگری سفر سلامت پایدار، حرآباد سهیلی، دلفین تاجنگار دیرستان و نگارین سیر هنگام به بیان چالشها و مشکلات حوزه گردشگری دریایی پرداختند.
از جمله مباحث مطرحشده، تداخل فعالیت قایقهای صیادی با شناورهای بیهویت در روزهای پرتردد گردشگری بود که به لحاظ ایمنی و قانونی، حقوق اعضای تعاونیهای گردشگری را تضییع میکند. از سوی دیگر عنوان شد که درآمدهای حاصل از فروش بلیتهای شناورهای گردشگری با آورده اولیه و اقساط برای خرید شناورهای جدید همخوانی و تناسب ندارد.
به گفته نمایندگان تعاونیها، استفاده از اسکلههای ویژه گردشگری توسط صیادان باعث ایجاد بوی نامطبوع در این مناطق و آسیبزدن به زیرساختهای ایجادشده توسط سازمان بنادر میشود. همچنین این هشدار مطرح شد که برخی قایقهای صیادی با استفاده از تورهای پیالهای حیات دلفینها و مرجان ها را خطر انداختهاند.