سال سقوط بازار توریسم
سازمان جهانی گردشگری از دولتها، سازمانهای بینالمللی و آژانسهای مسافرتی درخواست ارائه برنامهها و پیشنهادهایی در جهت بهبود بازار گردشگری کرده است.
بازار گردشگری جهان از ابتدای سال ۲۰۲۰ با چالش شیوع ویروس کرونا روبهرو شده است و برهمین اساس سازمان جهانی گردشگری با توجه به در اولویت قرار دادن سلامت عمومی، امنیت افراد و همچنین بنابر توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر «اعمال محدودیتهای مسافرتی و تجاری در کشورهای درگیر کرونا» نیز تاکید بر کاهش سفرهای غیرضروری کرده است. باتوجه به اینکه بازار گردشگری بهعنوان یک فعالیت اقتصادی تاثیرگذار، بخش جداییناپذیر از برنامه توسعه پایدار است و نقش کلیدی در رشد اقتصادی و بهبود جامعه هدف ایفا میکند، اکنون با افول غیرمنتظره بازار گردشگری جهان متاثر از شیوع ویروس کرونا، سازمان جهانی گردشگری از دولتها، سازمانهای بینالمللی و آژانسهای مسافرتی درخواست ارائه برنامهها و پیشنهادهایی در جهت بهبود بازار گردشگری کرده است.
به گزارش تین نیوز، سازمان جهانی گردشگری دو روز پیش دومین ارزیابیهای خود از بازار گردشگری جهان در سال ۲۰۲۰ را ارائه داد. در گزارش جدید این سازمان باتوجه به ایجاد اختلال در سفر و تجارت تحتتاثیر کرونا، آمار ورود گردشگران بینالمللی و درآمد حاصل از گردشگری با کاهش چشمگیری مواجه شده است. این سازمان حدود دو ماه پیش با انتشار اولین پیشبینی خود از بازار توریسم ۲۰۲۰ با اعلام آمار گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۱۹، میزان رشد گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۲۰ را بین ۳ تا ۴ درصد برآورد کرده بود؛ اما اکنون باتوجه به اپیدمی کرونا در سراسر جهان با تغییر پیشبینی خود میزان ورود گردشگران بینالمللی را با کاهش ۱ تا ۳ درصدی ارزیابی کرده است؛ بهطوریکه تاکنون بازار گردشگری جهانی طی دو ماه اول با خسارتهایی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار مواجه شده است. پیشتر سازمان جهانی گردشگری برای سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان رشد را برای آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بین ۵ تا ۶ درصد درنظر گرفته بود؛ اما اکنون در ارزیابیهای اولیه سال ۲۰۲۰ افت ۹ تا ۱۲ درصدی را برای این مناطق برآورد کرده است. اگرچه تخمین میزان خسارت در مناطق گردشگری بسیار زود است؛ اما این سازمان احتمال کاهش میزان درآمد گردشگری در سراسر جهان را تخمین میزند.
در همین راستا این سازمان خواستار حمایت مالی و سیاستگذاری کلان و ایجاد برنامههایی برای بازیابی و اقدامات گسترده بهمنظور بهبود بازار گردشگری و اقتصاد آسیب دیده است. تعهدات سیاستی و مالی و بهبود اقتصادی و اجتماعی باتوجه به انعطافپذیر بودن توریسم امکان بازیابی این صنعت را بسیار حائز اهمیت قرار میدهد. در همین راستا سازمان جهانی گردشگری بهعنوان یکی از بخشهای سازمان ملل متحد در حوزه گردشگری و توسعه پایدار آمادگی خود را برای ارائه راهنمایی و حمایت از اقدامات بهبودی اعضای خود، بخش گردشگری خصوصی و دولتی کشورها از جمله سازماندهی رویدادها و نمایشگاههای بینالمللی اعلام کرده است. به گزارش «دنیایاقتصاد» تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا محدود به چین و جنوب شرق آسیا نخواهد بود و اکنون تمام جهان تحتتاثیر این اپیدمی قرار گرفتهاند. بسیاری از مقاصد اصلی گردشگری جهان با شیوع ویروس کرونا ابتدا در چین و جنوب شرقی آسیا و سپس در سراسر جهان با کاهش ناگهانی ورود گردشگران مواجه شده و خسارتهای بسیاری بر این صنعت وارد شده است و رکود اقتصادی ناشی از بازار گردشگری ضربه سهمگینی بر کل اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.
با افزایش روند شیوع کرونا در سراسر جهان آژانسهای مسافرتی و هتلها با رکود اقتصادی بسیاری مواجه شدهاند که ماهها و حتی تا یک سال ادامه خواهد داشت و تاثیرات بلندمدتی بر بازار توریسم خواهد گذاشت و پیشبینی برخی کارشناسان بیانکننده ادامه این روند نزولی تا سال ۲۰۲۱ است. سفرهایی که از ابتدای سال ۲۰۲۰ به مقاصد جنوب شرقی آسیا برای ماههای فوریه و مارس لغو شده بود، اکنون به لغو شدن سفرها در سراسر جهان منجر شده است. تاثیر این ویروس بر صنعت هتلداری بین ۶ تا ۱۲ ماه خواهد بود و ۳ تا ۶ ماه این صنعت تحتتاثیر تشدید اپیدمی ویروس کرونا خواهد بود و ۳ تا ۶ ماه نیز زمانی برای بهبود یافتن وقایع گذشته ناشی از این ویروس لازم است. در دهههای اخیر بازار توریسم یک عامل مهم در توسعه پایدار، رشد اقتصادی، اشتغال و ایجاد تفاهمنامههای بینالمللی محسوب میشود که شیوع ویروس کووید ۱۹ در کل زنجیره گردشگری تاثیرگذار خواهد بود؛ زیرا حدود ۸۰ درصد این بازار را شرکتهای کوچک و متوسط تشکیل میدهند و معیشت میلیونها نفر در سراسر جهان بهویژه در جوامع آسیبپذیر متکی بر توریسم است.
شیوع ویروس کرونا در چین منجر به لغو و به تعلیق درآمدن تورهای گردشگری از چین و سراسر دنیا درپی اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی شده است. همچنین محدودیتهای پرواز و سفر منجر به خالیشدن بخش اعظم گردشگرپذیرترین مقاصد جهان همچون انگکور در کامبوج و کاخ بزرگ در بانکوک و کاخ امپراتور توکیو شده است. به گزارش شرکت مسافرتی فورواردکیز، رزرو هتلها و بلیتها برای تعطیلات سال نو چینیها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳/ ۷ درصد افزایش یافته بود؛ اما پس از ایجاد محدودیتهای مسافرتی با کاهش ناگهانی ۸/ ۶ درصدی مواجه شد. گردشگران چینی در تایلند که حدود ۳۰ درصد از گردشگران خارجی را به خود اختصاص میدهند حدود ۲/ ۱ تا ۳/ ۱ میلیون نفر سفر خود به این کشور را در ماههای فوریه و مارس لغو کردهاند.
همچنین ۸۰ درصد از پروازهای رزروشده از چین به تایلند بین ماههای فوریه تا آوریل لغو شده است. در نتیجه این کاهش گردشگران چینی، بسیاری از مشاغل گردشگری در مقاصد مهمی چون بانکوک، پوکت، چیانگمای و پاتایا تغییرات بسیاری یافته و برخی از آنها بهطور کامل تعطیل شدند. بنا بر اعلام مقامات تایلندی با شیوع ویروس کرونا تایلند بیش از ۳ میلیارد دلار ضرر کرده است. در ژاپن گردشگران چینی بهعنوان بزرگترین منبع بازار گردشگری خارجی با ۶/ ۹ میلیون نفر ۲۷ درصد از توریستهای خارجی را به خود اختصاص میدهند و یک سوم از هزینههای توریستهای بینالمللی این کشور حدود ۳۸ درصد با مبلغ ۶/ ۱۵ میلیارد دلار را تامین میکردند؛ اما شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش چشمگیر گردشگران چینی به این کشور شد و بسیاری از آژانسهای مسافرتی پکیجهای مسافران چینی را تا مارس لغو کردند. همچنین با تغییر زمان المپیک ۲۰۲۰، المپیک توکیو نیز به احتمال زیاد در اواخر پاییز و ابتدای زمستان پیش از سال نو برگزار خواهد شد.
فقدان گردشگران چینی در دیگر نقاط دنیا همچون اروپا و قاره آمریکا تاثیرگذار بوده است و در آمریکای شمالی سفر گردشگران چینی حدود ۵/ ۲۲ درصد کاهش یافته است. فرانسه که سالانه ۲ میلیون توریست چینی به این کشور سفر میکرد دچار خسارتهای بسیاری شده و در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ با حداقل ۳۳ درصد کاهش همراه خواهد بود. بازار گردشگری ایتالیا نیز بعد از شیوع کرونا بدترین بحران در تاریخ اخیر این کشور را تجربه میکند و حتی حادثه ۱۱ سپتامبر نیز تا این حد این صنعت را تحتتاثیر قرار نداده بود. این ویروس شهرهای اصلی گردشگرپذیر این کشور همچون فلورانس، ونیز و رم را مورد هدف قرار داده است. بنابر اعلام فدراسیون گردشگری ایتالیا بیش از ۹۰ درصد رزرو هتلها و آژانسهای مسافرتی برای ماه مارس لغو شده است.