بازدید سایت : ۵۹۱۰۶

راه‌اندازی اولین بندر خصوصی ایران در دریای خزر؛ رویا یا واقعیت؟

خواجه نفس اولین بندر خصوصی ایران در دریای خزر با تکمیل طرح‌های در دست اقدام، آرام آرام به مرحله بهره‌برداری نزدیک‌تر می شود تا رویای ۱۵ ساله مردم استان گلستان برای برقرای ارتباط دریایی با دیگر بنادر داخلی و خارجی محقق شده و مسیر پرتلاطم خطه شمال برای رسیدن به توسعه پایدار هموارتر شود.

راه‌اندازی اولین بندر خصوصی ایران در دریای خزر؛ رویا یا واقعیت؟
تین نیوز |

خواجه نفس اولین بندر خصوصی ایران در دریای خزر با تکمیل طرح‌های در دست اقدام، آرام آرام به مرحله بهره‌برداری نزدیک‌تر می شود تا رویای ۱۵ ساله مردم استان گلستان برای برقرای ارتباط دریایی با دیگر بنادر داخلی و خارجی محقق شده و مسیر پرتلاطم خطه شمال برای رسیدن به توسعه پایدار هموارتر شود.

گلستان به سبب برخورداری از شرایط منحصر به‌ فرد جغرافیایی دارای ظرفیت‌ در حوزه‌های مختلف طبیعی است که بخشی از این پتانسیل در بخش گردشگری کم و بیش مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر مانند حوزه دریایی سالهاست که مغفول مانده و در انتظار توجه بیشتر است.

ضرورت اتصال به غرب دریای خزر از طریق توسعه حمل و نقل دریایی از جمله نیازهای رونق توسعه اقتصاد دریایی گلستان و موضوع مورد توجه مدیران این استان از سال های گذشته تاکنون است.

گلستان پیشتر بنادر فعالی مانند گز و ترکمن داشت اما در حال حاضر کاربری این بنادر اغلب گردشگری، توریستی و تفریحی است و به دلیل نوسان مداوم آب، از آن ها برای مقاصد دریایی استفاده نمی شود.

در سال ۱۳۸۴ و با هدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، ساخت بندر چند منظوره خواجه نفس در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار با دریافت مجوز دو ساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

در همین راستا و با تاکید بر نقش موثر این بندر در توسعه پایدار، استاندار گلستان یکی از برنامه های مهم آینده این استان را تسریع در راه اندازی بندر خواجه نفس اعلام کرد.

هادی حق شناس گفته؛ فعالیت بندر خواجه نفس به زودی و با واردات چوب آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به تمدید مجوز ساخت بندر خواجه نفس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: گلستان تاکنون سهم زیادی در سواحل خزر برای ایجاد درآمدهای پایدار نداشته و به همین دلیل ساخت بندر تجاری برای رونق سواحل این استان ضروریست.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان نیز می گوید: سازمان بنادر و دریانوردی حمایت همه جانبه خود را از این پروژه با سرمایه گذاری غیردولتی اعلام کرده تا گلستان بتواند از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد بندر و شکوفا کردن تجارت دریایی کرانه شرقی دریای خزر با کشورهای همسایه بهره مند شود.

اللهیار اسعدی اظهار داشت: در صورتیکه شرکت خواجه نفس به تعهدات اجرایی و فنی خود عمل کند همه دستگاه های اداری استان گلستان حمایت خود را از این پروژه ادامه خواهند داد.

پس از گذشت ۱۵ سال از کلنگ زنی پروژه احداث بندر خواجه نفس، یک هزار و ۱۶۰ متر از موج شکن غربی این پروژه ساخته شده و احداث ۱۶۰ متر مربع دیگر از این موج شکن در حال تکمیل است.

همچنین موج شکن شرقی نیز هزار و ۱۱۰ متر طول دارد که تاکنون ۴۵۰ متر آن اجرا شده و عملیات اجرایی بقیه این موج شکن ادامه دارد.

بندرخواجه نفس در ۱۲ کیلومتری غرب روستای خواجه نفس گمیشان در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار و با سرمایه گذاری اولیه یک هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حال احداث است.

ساخت یک اسکله، موج شکن غربی و شرقی و انجام عملیات لایروبی با آبخور حداقل پنج متر برای ورود شناورهای حداکثر پنج هزار تنی در فاز اول این بندر پیش بینی شده است.

گفتنی است خواجه نفس بدلیل بهره‌مندی از سواحل بکر مزیت بالایی در حوزه گردشگری نیز دارد که کمتر شناخته و دیده شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.