رونق بندر گز از طریق فعالیت های سرمایه گذاری یکپارچه
بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه و مطالبه تحت عنوان بندر سبز خزری است، بندر سبز خزری در گمیشان پیشنهاد و جانمایی شده ولی باز هم جای بازنگری در این زمینه وجود دارد.
مدیر کل بنادر استان گلستان گفت: در بندرگز که از سال ۱۳۸۸ به سازمان همیاری ها و شهرداری ها واگذار شده بدلیل کاهش سطح آب اقدام خاصی انجام نشده و سازه هایی احداثی بلا استفاده باقی مانده و در حال تخریب است که مقرر شد بعد از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیت های این بندر از طریق سرمایه گذاری یکپارچه رونق بگیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نورالله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اظهار کرد: بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه و مطالبه تحت عنوان بندر سبز خزری است، بندر سبز خزری در گمیشان پیشنهاد و جانمایی شده ولی باز هم جای بازنگری در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه بندرگز و ترکمن دربین سالهای ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۴ با دو رویکرد تفریحی، گردشگری و تجاری احداث شدند، افزود: بندرگز بیشتر با رویکرد مسافری فعالیت می کرد که در سال ۱۳۸۸ به مدت ۵۰ سال به سازمان همیاری ها و شهرداری ها واگذار شد تا گردشگری را در این نقطه فعال کند و این بندر در قالب یک مجموعه تفریحی، گردشگری، مسافری دریایی و تجاری فعال شود.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه در دو بندر گز و ترکمن قایق های سبک و با حجم کم و کوچک امکان فعالیت دارند و طراحی آن برای فعالیت کشتی های با ظرفیت یک هزار تن بود، تصریح کرد: از آنجایی که قیمت تمام شده حمل کالا با کشتی برای کشتی های با سایز بزرگ به صرفه تر است و بدلیل پسروی آب دریای خزر و عدم توانایی ورود کشتی به داخل خلیج در هیچ کدام از این دو بندر کشتی تجاری به معنای واقعی خود پهلودهی نشده است تنها در بندرترکمن بارجی به ظرفیت ۵۰۰ تن از طریق سبک سازی وارد شده که بعدها با پسروی آب دریا دیگر هیچ کشتی وارد این منطقه نشده است.
عباسی متذکر شد: در بندرگز که از سال ۱۳۸۸ به سازمان همیاری ها و شهرداری ها واگذار شده بدلیل کاهش سطح آب اقدام خاصی صورت نگرفته است و سازه هایی احداثی بلا استفاده باقی مانده است و در حال تخریب است و در جلسات اخیر مقرر شد بعد از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیت های این بندر از طریق سرمایه گذاری یکپارچه رونق بگیرد.
وی اضافه کرد: بندرترکمن نیز از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال برای استفاده تجاری به یک سرمایه گذار واگذار شده که این قرارداد تا سال ۱۴۰۰ تمدید شده و مقرر شد سرمایه گذار کانال دسترسی به بندرترکمن را از کانال آشوراده به طول هفت و نیم کیلومتر لایروبی مجدد کند تا عمق لازم را برای پهلوگیری کشتی های یک هزار تنی انجام دهد اما با پسروی آب، سرمایه گذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه در بخش سرمایه گذاری کسی باور نمی کرد میزان تغییرات و نوسانات آب دریای خزر به این شدت بر خلیج گرگان اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۵۶ آب دریای خزر به طور متناوب عقب نشینی و پسروی داشت اما در دهه اخیر اتفاق دیگری افتاده و از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۷۴ آب شروع به بالا آمدن کرد و بعد از سال ۱۳۷۴ تاکنون سطح آب دریا روند نزولی به خود گرفته و حدود یک و نیم متر از بیشینه خود در سال ۱۳۷۴ عقب نشینی کرده است.
به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی گلستان عباسی تأکید کرد: تقریباً ۸۵ درصد آب دریای خزر را کانال ولگا و وُلگا-دُن تأمین می کند اخیراً به علت کاهش ورودی آب از این رودخانه ها، سطح آب دریای خزر نیز پایین آمده است و با ادامه این روند باز هم شاهد روند نزولی سطح آب دریای خزر خواهیم بود البته ممکن است تغییرات اقلیمی و جغرافیایی و احیای رودخانه های ورودی به خلیج بتواند به این مسئله کمک کند.