بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

بیابانی به نام «منطقه آزاد اینچه برون»

با وجود گذشت تقریبا دو سال از تصویب منطقه آزاد اینچه برون اما این منطقه بیابانی است که مورد استقبال سرمایه گذاران نیست و سرعت ایجاد زیر ساخت ها در آن به کندی پیش می رود.

بیابانی به نام «منطقه آزاد اینچه برون»
تین نیوز |

با وجود گذشت تقریبا دو سال از تصویب منطقه آزاد اینچه برون اما این منطقه بیابانی است که مورد استقبال سرمایه گذاران نیست و سرعت ایجاد زیر ساخت ها در آن به کندی پیش می رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، در مرزها و نقاط استراتژیک سراسر کشور ۱۸ منطقه آزاد وجود دارد که ۸۰ درصد ترانزیت از این مناطق انجام می شود. با توجه به جغرافیای سیاسی استان گلستان و همجواری آن با کشورهای اوراسیا، ایجاد منطقه آزاد اینچه برون از سال ۹۴ در دستور کار دولت قرار داشت. شکل گیری این منطقه سال ۹۸ در مجلس تصویب شد اما به علت اختلاف نظر شورای نگهبان با این مصوبه، در ادامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و سپس در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

جغرافیای منطقه آزاد اینچه برون نقطه تلاقی دو کریدور بین المللی است و قرار گرفتن این منطقه در مسیر کریدور راه جدید ابریشم امکان اتصال آسیای شرقی را به اروپا میسر می کند.

کریدور استراتژیک شمال به جنوب از اینچه برون می گذرد

کریدور مهم و استراتژیک شمال به جنوب در شاخه شرقی دریای خزر از اینچه برون می گذرد که تحولات اخیر سیاسی و امنیتی اهمیت این مسیر را دو چندان می کند. این کریدور قابلیت حمل پیوسته ریلی با کوتاه ترین مسیر دسترسی و صرفه اقتصادی به کشور روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را داشته و تکمیل محور گرگان-شاهرود می تواند تا ۵۰۰ کیلومتر مسیر کریدور را کاهش دهد و نقش موثری در درآمد های پایدار ارزی برای کشور ایفا کند.

نزدیکی به خط انتقال گاز ترکمنستان به ایران، در دسترس بودن معادن کمیاب در منطقه، استقرار گمرک و بازارچه مرزی، وجود شهرک صنعتی هزار هکتاری، وجود مجتمع پتروشیمی، ظرفیت های ترانزیتی مانند جاده گرگان به اینچه برون، کریدور منطقه ایران، ترکمنستان و قزاقستان به طول ۹۲۶ کیلومتر و وجود دو ایستگاه عملیاتی پتروشیمی و اینچه برون برای ارائه خدمات لجستیکی از جمله مزیت های این منطقه به شمار می رود.

با وجود تصویب و تعیین اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد، هنوز اینچه برون هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد. فعالان اقتصادی بر این باورند که دولت توانایی تامین سرمایه کافی برای ایجاد زیرساخت ها و بهره برداری از این منطقه را نداشته لذا اگر به امید سرمایه گذاری های دولت بمانیم به رشد قابل انتظار نخواهیم رسید.

تعلل در ایجاد زیرساخت های اینچه برون جایز نیست

فعالان بخش خصوصی تعلل در این موضوع مهم را جایز نمی دانند و معتقدند اگر در راه اندازی این منطقه سرعت عمل نداشته باشیم مزیتی که در آن نهفته را از دست خواهیم داد زیرا تجارت جهانی با سرعت زیادی در حال حرکت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان  اظهار کرد: تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه منطقه آزاد اینچه برون در سفر دور دوم هیئت دولت به گلستان عدد قابل توجه ای نیست.
امیر یوسفی افزود: منطقه ای که توسعه زیر ساخت های آن چند هزار میلیارد هزینه دارد، تامین چنین رقم هایی نمی تواند توسعه قابل قبولی را رقم بزند.

سرعت کند اقدامات در منطقه آزاد اینچه برون

یوسفی گفت: در حال حاضر هیئت مدیره منطقه آزاد در حال پیشبرد اقدامات زیر ساختی در این منطقه هستند اما سرعت عمل بسیار کند است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد: خط ریلی منطقه آزاد به کشورهای آسیای میانه و روسیه متصل بوده و از این حیث می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

برای ایجاد زیر ساخت ها می جنگیم

استاندار گلستان تاکید کرد: قاعدتا در منطقه آزاد اینچه برون که هنوز خط انتقال برق نرفته پس سرمایه گذار هم به آن ورود نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه می جنگیم تا زیر ساخت ها را در منطقه آزاد ایجاد کنیم، گفت: در سال های گذشته استان گلستان سهم خود را در خط انتقال برق به شهرک صنعتی هزار هکتاری پرداخت کرده اما در این بین یک اداره کل مشترک با یک استان دیگر خیانت کرد و سبب شد این پروژه به نتیجه ختم نشود.

زنگانه با تاکید به اینکه امروز باید چندین برابر آن مبلغ برای خط انتقال برق هزینه شود، گفت: پروژه ای که در آن سال با ۳۰۰ میلیارد اجرا میشد امروز به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: دستگاه های نظارتی بایستی به این موضوعات ورود کنند و همچنین مدیران باید جرئت داشته باشند بر علیه افرادی که خیانت کرده اند، پرونده تشکیل دهند.

آغاز عملیات برق رسانی به منطقه آزاد اینچه برون

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم  در خصوص آخرین وضعیت منطقه آزاد اینچه برون گفت: کد گمرکی منطقه آزاد اخذ و عملیات برق رسانی به آن از نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول آغاز شده است.

سید محمد دهنوی افزود: در بخش تخلیه و بارگیری مشکل حقوقی وجود دارد که در حال تعیین تکلیف است.
وی گفت: پروژه تکمیل زیرساخت های مرکز لجستیک مرزی اینچه برون با تهاتر نفت و منابع داخلی وزارتخانه با تخصیص ۱۳۷ میلیارد تومانی در حال پیشبرد است.

اینچه برون دروازه بازارهای گسترده غلات، انرژی، کانی، خاویار، محصولات نفتی و غیره بوده، ضمن اینکه این منطقه شاهراه سه کریدور مهم KTI که یک شاخه آن از چین و یک شاخه آن از روسیه به اینچه برون می رسد، کریدور شرق به غرب (BIR) که بسیار حائز اهمیت بوده و مورد تاکید چینی ها است و کریدور معروف شمال به جنوب که برای کشور روسیه از حساسیت زیادی برخوردار بوده، است. با توجه به جایگاه ویژه کریدور ها در آینده جهان لذا این منطقه به لحاظ ویژگی های ژئوپولیتیکی بسیار مهم تلقی می شود.

آبان ماه امسال «حسن ملک حسینی» به عنوان مدیرعامل و «بهروز سامان» و «سیدمحمد حسینی» به عنوان عنوان اعضای هیات مدیره منطقه آزاد اینچه برون منصوب و معرفی شدند و بدین ترتیب این پروژه به صورت رسمی وارد فاز عملیاتی شد.

مدیر عامل منطقه آزاد اینچه برون گفت: اساسنامه منطقه آزاد در کوتاه ترین زمان و کمتر از هشت ماه دریافت شد.

برآورد ۵۳ هزار میلیارد تومانی برای اجرا و نهایی شدن اینچه برون

حسن ملک حسینی افزود: مبلغ مورد نیاز برای انجام فرایند اجرا و نهایی کردن منطقه آزاد ۵۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بخشی از این منابع از درآمد های همین منطقه به دست خواهد آمد.

وی گفت: تا کنون در چهار نمایشگاه حاضر شده ایم و ۱۱۰ بسته سرمایه گذاری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه شده است.

ملک حسینی تثبیت اراضی و صدور سند مالکیت برای هشت هزار و ۲۱ هکتار معادل ۶۵ درصد اراضی منطقه آزاد اینچه برون و تهیه ۱۱۰ بسته سرمایه گذاری به صورت کتابچه و کتاب الکترونیک را از اقدامات موثری برشمرد که در راستای راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون انجام شده است.

وی افزود: تهیه طرح جامع دهکده لجستیک با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور داخلی و مشاوران حوزه حمل و نقل cis در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های لجستیکی و ترانزیتی منطقه آزاد، مرکز لجستیک مرزی فعلی با دو پله ارتقا به دهکده لجستیک تبدیل خواهد شد.

وی به روش های آب رسانی به منطقه آزاد هم اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی شده تا آب مورد نیاز این منطقه با روش های انتقال آب با تانکر، احداث چاه آب، آبرسانی از طریق سد های گلستان، انتقال آب دریا و پساب شهرستان گنبد کاووس و گرگان تامین شود.

وی تصریح کرد: ایجاد ۴۷ هزار شغل، استقرار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی، ایجاد شهرک متالوژی و شهرک پتروشیمی، افزایش بار ریلی به ۱۳.۷ میلیون تن و افزایش سه برابری ارزش افزوده بخش صنعت استان گلستان به عنوان چشم انداز این منطقه در طرح جامع تدوین شده است.

طبق قانون اختیارات دستگاه های اجرایی به منطقه آزاد واگذار شود

مدیر عامل منطقه آزاد اینچه برون با تاکید به اینکه اولویت اول ما در منطقه آزاد بخش خصوصی است، گفت: طبق ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه برنامه های کشور در مناطق آزاد کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت های دستگاه های اجرایی باید به این مناطق واگذار شود که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون تلاقی کریدورهای بین المللی است، تصریح کرد: پیگیر کریدور هوایی هستیم تا فرودگاه را به طور اختصاصی در این منطقه داشته باشیم.

تعلل در ایجاد زیر ساخت ها در منطقه آزاد اینچه برون موقیعت ها و مزیت های را که امروز برای کشور ما خواهد داشت، می سوزاند زیرا تجارت جهانی معطل ما نمی ماند. با توجه به اینکه واگذاری امور اقتصادی به بخش دولتی غالبا به نتیجه مطلوب ختم نمی شود لذا دولت اگر می خواهد در این پروژه موفق باشد باید به بخش خصوصی اعتماد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    سلام
    متاسفانه گزارش فوق به لحاظ فنی و عملیاتی و آماری و قانونی با واقعیت تناقض دارد ، مخصوصا در حوزه ریلی ، یکی از مشکلات اساسی استان گلستان سیاست زدگی شدید در همه شئون اداری است ، متاسفانه منافع بخشی و جزنگری در مسئولین آن استان باعث عدم پیشرفت استان و حتی طرحهای ملی شده و خواهد شد.