بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

راه اندازی فرودگاه کلاله، مطالبه ساکنان شرق گلستان از دولت چهاردهم

انجام سفرهای هوایی از فرودگاه کلاله که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به دلایل مختلف از جمله استقبال کم مسافران، متنوع نبودن مقاصد و ساعات پروازی و نداشتن جایگاه سوخت تعطیل شده بود.

راه اندازی فرودگاه کلاله، مطالبه ساکنان شرق گلستان از دولت چهاردهم
تین نیوز |

انجام سفرهای هوایی از فرودگاه کلاله که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به دلایل مختلف از جمله استقبال کم مسافران، متنوع نبودن مقاصد و ساعات پروازی و نداشتن جایگاه سوخت تعطیل شده بود، مطالبه مردم و مسئولان استان گلستان بویژه ساکنان نواحی شرقی از دولت چهاردهم است و آنان خواستار استفاده بهینه از این ظرفیت مهم حمل و نقلی هستند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، فرودگاه کلاله سال ۱۳۵۰ و برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی زمین های کشاورزی تصرف شده وی در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود و تا اوائل دهه ۷۰ همچنان کاربری سمپاشی داشت.

مسئولان برای استفاده بهینه از این فرودگاه در سال ۱۳۷۴ بار نخستین بار با صرف هزینه های میلیاردی، اقدام به برقراری پرواز مسافری از این فرودگاه کردند اما این پروازها دوام نیاورد و پس از چندماه به دلیل نبود استقبال مسافران و متنوع نبودن مقاصد پروازی متوقف شد.

سال ۱۳۹۱ برای دومین بار فوردگاه کلاله با حضور رئیس جمهور وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما بازهم به سبب همان دلایل پس از مدتی کوتاهی این پروازها متوقف شدند.

فرودگاه کلاله پس از وقفه چهار ساله و برای بار سوم سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد اما با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران و متنوع نبودن مقاصد پروازی در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، با توقف پرواز ایرلاین ها، تعطیل شد.

برای چهارمین و آخرین بار پرواز از این فرودگاه مرداد ۱۳۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چندماه فعالیت به همان دلایل و البته دلیل مهم دیگر یعنی نبود جایگاه سوخت به سرنوشت ادوار گذشته گرفتار و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف شد.

برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله پیگیری های زیاد و مکرری از سوی مسئولان محلی، استانی و نماینده مردم شرق گلستان در دور یازدهم مجلس شورای اسلامی انجام شد و باوجود وعده مسئولان متولی و دولت دوازدهم برای برطرف کردن این نقص اما هیچ اقدامی برای احداث این پروژه نشد.

 

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و پیگیری دوباره مسئولان محلی، استانی و نماینده مردم منطقه در مجلس، احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله مورد تایید دولت انقلابی و جهادی شهید آیت الله رئیسی قرار گرفت و در سفر دور نخست هیات دولت به استان گلستان در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ برای انجام آن ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد.

مطابق مصوبه سفر استانی دولت به گلستان، اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه باید توسط ۲ دستگاه متولی یعنی شرکت فرودگاه های کشور (۲۵۰ میلیارد ریال) و شرکت پخش فراورده های نفتی ایران (۲۰ میلیارد ریال) تامین و هزینه شود.

۶ ماه پس از این مصوبه و در ۶ شهریور ۱۴۰۱ و گرامیداشت هفته دولت، عملیات اجرایی ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع و باحضور استاندار گلستان، مدیرکل فرودگاه های استان، فرماندار، ائمه جمعه و مدیران این شهرستان و نیز نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس آغاز شد.

علی متانت مدیرکل فرودگاه های گلستان در این مراسم بابیان اینکه ۲۵۰ میلیارد ریال از هزینه ساخت این پروژه توسط شرکت فرودگاه های کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر آن توسط وزارت نفت تامین خواهد شد، گفته بود که جایگاه سوخت فرودگاه کلاله شامل ابنیه، سایبان، واحدهای سوخت رسان و ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری است که تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن آنرا احداث کرده و به بهره برداری برسانیم.

باوجود برگزاری مراسم آغاز ساخت این پروژه خبری از عملیات اجرای آن نبود تا اینکه سوم مرداد ۱۴۰۲ و در دیدار استاندار گلستان و مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی با «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، این عضو هیات دولت برلزوم تسریع در احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله تاکید کرد.

وزیر کشور در مراسم کلنگ زنی ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله

 وزیر کشور در مراسم کلنگ زنی ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله ۳۰ آذر ۱۴۰۲

متعاقب این دستور و در سفر دور دوم شهید آیت الله رئیس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان در ۳۰ آذر ۱۴۰۲، یکبار دیگر و اینبار باحضور «احمد وحیدی» وزیر کشور، مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله با اعتبار هزار و ۸۰ میلیارد ریال برگزار و امیدها را برای اجرایی شدن این پروژه مهم در دل اهالی منطقه شرق این استان شمالی زنده کرد.

وقوع حادثه ناگوار و غم انگیز سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه در عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی، سرنوشت احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را به دولت چهاردهم و رئیس جدید آن موکول کرد.

برخی مردم و فعالان اقتصادی و اجتماعی شرق استان گلستان معتقدند احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال منطقه و نیز انجام سفرهای ایمن و آسان به اقصی نقاط ایران خواهد داشت.

آنان گفتند: اهتمام به اجرای مصوبه دولت سیزدهم برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله و برقراری دوباره پروازهای آن با برقراری پروازهای متنوع و منظم از سوی دولت چهاردهم و رئیس آن، پاسخ خوبی به زحمات دولت مردمی و انقلابی شهید آیت الله رئیسی خواهد بود.

به اعتقاد مردم و فعالان اقتصادی و اجتماعی شرق گلستان، استفاده نکردن از ظرفیت فرودگاه کلاله سبب هدر رفت میلیاردها ریال هزینه انجام شده برای ایجاد زیرساخت های پروازی و فرسودگی تجهیزات آن خواهد شد.

نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس یازدهم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح دلایل تاخیر در ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله پرداخت و بیان کرد: اجرای این پروژه مورد تاکید و اهتمام ویژه شهید آیت الله رئیسی بود که در مصوبات سفر دور نخست هیات دولت به این استان قرار گرفت.

رضا آریانپور افزود: نبود جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله که ۳۰۰ هکتار از بهترین زمین های کشاورزی منطقه در اختیار آن قرار دارد سبب شده تا در سال های گذشته و باوجود برقراری برخی پروازهای موقتی در آن مورد استقبال «ایر لاین ها» قرار نگیرد.

وی ادامه داد: با روی کارآمدن دولت انقلاب و جهادی سیزدهم و رویکرد ویژه شهید آیت الله رئیسی به مناطق محروم و تکمیل پروژه های نیمه تمام، با پیگیری های استاندار گلستان از طریق نهاد ریاست جمهوری، موضوع احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله در سفر استانی دولت تصویب شد و برای تحقق آن ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب گردید.

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس یازدهم گفت: قرار شد این پروژه با تامین منابع مالی شرکت فرودگاه های ایران و شرکت پخش فراورده های نفتی اجرا شود اما این ۲ شرکت با وارد کردن برخی ابهامات از جمله اینکه کدام شرکت مجری و کدام ناظر باشد و نیز نحوه انتقال بودجه آن که مورد تایید دیوان محاسبات قرار گیرد، در اجرای طرح سنگ اندازی کردند.

وی افزود: برای رفع این ابهامات سه تفاهم نامه جداگانه باحضور مقامات ۲ شرکت فرودگاه ها و پخش فرآورده های نفتی، معاون نظارتی مجلس، معاون فنی دیوان محاسبات و معاون برنامه ریزی وزیر نفت امضا شد و اعتبار اولیه پیش بینی شده هم به افزون بر هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

آریانپور ادامه داد: برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله ۲ بار مناقصه برگزار شد اما شرکت های پیمانکار چنین پروژه هایی که در کشور محدود هستند، هزینه هزار میلیارد ریالی اجرا پروژه را به بیش از ۲ برابر افزایش دادند که مورد قبول دستگاه مجری قرار نگرفت و مناقصه ها باطل شد.

وی با تاکید برضرورت ورود بازرسی وزارت نفت به این مساله، اظهار کرد: در پیگیری انجام شده با وزیر نفت قول داد بقیه اعتبار مورد نیاز احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را از محل منابع مسوولیت های اجتماعی این وزارتخانه تامین کند.

 

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس یازدهم همچنین بابیان اینکه موانع نرم افزاری، حقوقی و بین دستگاهی و نیز ردیف بودجه پروژه احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله برطرف شده است، گفت: منتظر مناقصه سوم هستیم که اگر پیمانکار مشخص نشود وزارت نفت با ترک تشریفات نسبت به اجرای آن اقدام کند.

آریانپور بابیان اینکه اکنون وضعیت شاید در حدود ۱۰ فرودگاه کشور مشابه فرودگاه کلاله است و آنها نیز جایگاه سوخت ندارند، افزود: فرودگاه کلاله تنها فرودگاهی است که احداث جایگاه سوخت آن مصوبه سفر استانی هیات دولت دارد و باید اجرا شود.

وی اضافه کرد: احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله، یادگار رئیس جمهور شهید است و وزارت نفت و شرکت فرودگاه های کشور و مسوولان استان گلستان ملزم به اجرا کردن این پروژه هستند تا یاد و نام رئیس دولت سیزدهم که اهتمام خاصی به مناطق محروم و کمترتوسعه یافته و تکمیل پروژه های نیمه تمام داشت، در اذهان عمومی مردم منطقه برای همیشه باقی بماند.

در همین پیوند مدیرکل فرودگاه های گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید برضرورت اجرای پروژه جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، بیان کرد: این اداره کل و نیز شرکت فرودگاه های کشور به تمامی تعهدات خود از قبیل واگذاری زمین و تامین سهم ریالی پیش بینی شده برای ساخت این پروژه عمل کرده اند.

علی متانت بابیان اینکه احداث جایگاه سوخت یک اقدام تخصصی است، افزود: این پروژه باید از سوی مجموعه وزارت نفت و شرکت پخش فراورده های نفتی کشور انجام شود و شرکت فرودگاه ها دخالتی در ساخت ندارد.

نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه واقع درشرق این استان سکونت دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.