بازدید سایت : ۲۴۵۴۶

منطقه آزاد اقتصادی مشترک با ترکمنستان در گلستان ایجاد می شود

رایزنی برای راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی مشترک با کشور ترکمنستان در حال انجام است تا هم افزایی ها برای عمران و آبادانی ایران و ترکمنستان افزایش یابد.

منطقه آزاد اقتصادی مشترک با ترکمنستان در گلستان ایجاد می شود
تین نیوز

استاندار گلستان، منطقه آزاد اینچه برون را پیشران تحول و توسعه اساسی استان دانست و گفت: رایزنی برای راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی مشترک با کشور ترکمنستان در حال انجام است تا هم افزایی ها برای عمران و آبادانی ایران و ترکمنستان افزایش یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علی محمد زنگانه روز شنبه در قرارگاه خبری شهید همدانی با تشریح آخرین وضعیت منطقه آزاد اینچه برون اظهار کرد: ابرپروژه منطقه آزاد اینچه برون که از آن به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه یاد می شود در دولت قبل شتاب بسیار خوبی داشت، مطالعات این طرح در سه فصل انجام شده و چشم انداز آن ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی است.

زنگانه با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون، تبادل بار ریلی استان را به ۱۳.۷ میلیون تن می رساند و افزایش سه برابری ارزش افزوده بخش صنعتی استان را به دنبال دارد، تصریح کرد: همچنین با راه اندازی این طرح، تبادل بار جاده ای به ۶.۳ میلیون تن می رسد.

استاندار گلستان، مدیریت لجستیک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع چوب و سلولزی، صنایع پتروشیمی و پتروپالایش، دانش بنیان و مباحث مرتبط با حوزه گردشگری و تجاری را محورهای کسب و کار در منطقه آزاد اینچه برون برشمرد و توضیح داد: هیات مدیره منطقه آزاد اینچه برون در سال های قبل مشخص و شناسه و کد گمرکی آن تعیین شده است.

وی ادامه داد: در گذشته منطقه آزاد اینچه برون، ممهور به مهر هیات دولت نشده بود همچنین بخشی از خاک منطقه آزاد به دلیل عدم تدقیق، در خاک همسایه بود که پس از تلاش های بسیار این مشکلات را حل کردیم ، در واقع در منطقه آزاد اینچه برون نسبت به نسل اول منطقه آزاد، گام های اساسی برداشته شد تا در آینده دچار چالش نشویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تبادل کالای تجاری استان گلستان از مرز یک میلیون تن عبور کرده که خبر بسیار مسرت بخشی برای استان گلستان است، گفت: در دور دوم سفر هیات دولت سیزدهم به گلستان، هزار میلیارد ریال برای حصارکشی منطقه آزاد اینچه برون در نظر گرفته شد.

الحاق فرودگاه بین المللی گرگان به منطقه آزاد اینچه برون

استاندار گلستان با اشاره به اینکه ما به دنبال الحاق جزء منفصل فرودگاه بین المللی گرگان به مناطق آزاد اینچه برون هستیم که پیگیری های این مساله تاکنون اثرات خوبی داشت، ابراز امیدواری کرد؛ با تحقق این مساله ترانزیت هوایی به مزیت های منطقه آزاد اینچه برون اضافه شود.

زنگانه با بیان اینکه به اقدامات انجام شده در خصوص منطقه آزاد اینچه برون نمره بسیار خوبی می دهم، تصریح کرد: یکی از برنامه های ما الحاق جزیره آشوراده به عنوان بخش گردشگری به منطقه آزاد اینچه برون بود که انتظار ما از دولت چهاردهم پیگیری این مساله است.

به گفته وی؛ منطقه آزاد اینچه برون همانند یک ساختمان ۱۰ طبقه است که بدون طی کردن پله های اول آن، امکان رسیدن به پله دهم وجود ندارد، در حال حاضر با اقدامات انجام شده، می توان به رونق و توسعه منطقه آزاد اینچه برون امیدوار بود و جهش فوق العاده در اقتصاد استان را به انتظار نشست.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه هماهنگی بین منطقه و شرکت پتروشیمی گلستان برای صدور مجوز فعالیت و بهره مندی از مزیت های منطقه آزاد انجام شده است، تصریح کرد: سرمایه گذاری ۳۵ هزار میلیاردی نخستین سرمایه گذاری ما در منطقه آزاد اینچه برون است.

زنگانه خاطرنشان کرد: مجوز برداشت ۷۶ میلیون مترمکعب آب از دریا در استان گلستان اخذ شد که بخشی از این آب برای تامین آب شرب و بخشی دیگر برای منطقه آزاد اینچه برون است.

وی به توزیع عادلانه اعتبارات و تسهیلات در استان اشاره کرد و توضیح داد: فساد و رانت ضدتوسعه است در همین راستا، در اعطای تسهیلات تمرکززدایی صورت گرفت و تا سقف ۵۰ میلیارد ریال در اختیار فرمانداران قرار گرفت که بخش قابل توجهی از این تسهیلات به شرکت های تعاونی، امور اشتغالزایی، امور دانش بنیان و غیره اختصاص یافت.

سوء مدیریت جهاد کشاورزی در پرداخت مطالبات کلزاکاران

استاندار گلستان به سوء مدیریت جهاد کشاورزی در پرداخت مطالبات کلزاکاران گلستانی اشاره کرد و گفت: کارخانجات روغن کشی ما در این مساله جهاد کردند، اگر تلاش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نبود حیثیت وزارت جهاد کشاورزی زیر سوال می رفت.

زنگانه به برگزاری جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و گفت: نظام اجرایی و مدیریت استان گلستان رو به تعالی است و مجموع امتیازات در محورهای عمومی و اختصاصی این جشنواره رشد قابل توجه دارد که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه مرگ خلیج گرگان، مرگ مردم استان، محیط زیست و کشاورزی استان را رقم می زند، افزود: علاج بخشی خلیج گرگان ۱۶ مداخله دارد و در صدر آن، برقراری فوری ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر در دستور کار قرار داشت که با اقدامات انجام شده، خلیج گرگان از حالت بحرانی خارج شده و تکمیل این پروژه باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد.

استاندار گلستان با بیان اینکه خلیج گرگان هشت هزار صفحه مطالعه دارد، افزود: ما برنامه ستاد ملی تالاب ها را از قفسه ها خارج کردیم، خلیج گرگان همچون بیمار در حال احتزار بود که احیا شد، اگر شوری آب خلیج گرگان در آن زمان ۲ درجه دیگر بیشتر می شد دیگر هیچ زیست مندی قادر به زندگی در این خلیج نبود.

زنگانه عدم لایروبی رودخانه ها را یکی از علل وقوع سیل در گلستان دانست و افزود: افزون بر ۱۶۰ کیلومتر لایروبی رودخانه ها در استان گلستان انجام شد که ۶۰ کیلومتر آن مربوط به انهار خلیج گرگان بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.