بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

اولویت رفع موانع صادرات کالا از اینچه برون و حل مشکل ناترازی در دریافت عوارض کشور ترکمنستان

رفع موانع توسعه صادرات کالا از مرز اینچه برون در اولویت و حل مشکل ناترازی در دریافت عوارض کشور ترکمنستان ضروری است.

اولویت رفع موانع صادرات کالا از اینچه برون و حل مشکل ناترازی در دریافت عوارض کشور ترکمنستان
تین نیوز |

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: رفع موانع توسعه صادرات کالا از مرز اینچه برون در اولویت و حل مشکل ناترازی در دریافت عوارض کشور ترکمنستان ضروری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سعید صفوی در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان با محوریت توسعه صادرات و حمل و نقل کالا از گمرک اینچه برون گلستان، اظهار کرد: برای برطرف شدن ناترازی در دریافت عوارض توسط ترکمنستان توسط اتاق بازرگانی گرگان با برگزاری نشست های تخصصی از جمله اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که در شرایط تحریم، صادارت کالا از اهمیت ویژه برخوردار است، افزود: اتاق بازرگانی گرگان وظیفه خود می داند ازشرکت های حمل و نقل بین المللی داخلی و تجار این خطه برای پایداری و رشد صادرات کالا از اینچه برون استان گلستان حمایت همه جانبه داشته باشد.

رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی (جاده ای) استان گلستان هم گفت: بعداز شیوع ویروس کرونا حمل یکسره کالا توسط ناوگان ایرانی به مقصد کشورهای آسیای میانه به ویژه کشور جمهوری ترکمنستان خوب نیست .

به گفته عبدالصمد آخوندنژاد، میزان دریافتی عوارض کشور ایران از کامیون کشور جمهوری ترکمنستان ۱۶۰ دلار بوده در حالی که میزان دریافتی عوارض از سوی کشور جمهوری ترکمنستان از کامیون ایران ۴۳۰ دلار است.

آخوندنژاد گفت: برای برون رفت از اختلاف قیمت ترانشیپمنت بین دو کشور، پیشنهاد می شود که یکسان سازی عوارض صورت گیرد تا این ناترازی حذف شده و حمل یکسره کالا تقویت شود.

وی افزود: درصورتی که یکسان سازی عوارض دریافتی امکان پذیر نیست همانند حذف تن کیلومتر، عوارض حذف شود تا در شرایط برابر( ایران و ترکمنستان) قرار گیرد.

رییس اداره ترانزیت بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان هم با اشاره به این که پایانه مرزی اینچه برون ظرفیت توسعه صادرات کالا را دارد، گفت: ۲۶ هزار و ۷۴۹ تردد کامیون با ۳۵۴ هزار تن کالا در پایانه مرزی اینچه برون طی هفت ماهه امسال صورت گرفته که از لحاظ تعداد ۲۵ درصد و وزنی ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد دارد.

عبدالحمید قورچاقی افزود: تردد کامیون حامل کالا اعم از ورود و خروج در پایانه مرزی اینچه برون بیشتر برای ایران، ترکمنستان، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان، روسیه، آلمان، سوئیس، لهستان و بلغارستان بوده است.

اتاق بازرگانی گرگان

وی گفت: اکنون در استان گلستان حدود ۲۰ شرکت حمل و نقل بین المللی جاده ای تاسیس و راه اندازی و دارا انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل بین المللی جاده ای خدمات ارایه می دهند.

پایانه مرزی اینچه برون به عنوان تنها گذرگاه بین المللی زمینی به خاک ترکمنستان در استان گلستان است که در حدود ۱۰ کیلومتری شهر مرزی اینچه برون از توابع شهرستان گنبدکاووس و در ۷۵ کیلومتری گرگان مرکز استان استان گلستان قرار دارد.

گلستان حدود۸۰۰ فعال اقتصادی دارد که عمده فعالیت فعالان اقتصادی استان در کشورهای آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران، وجود فرودگاه های گرگان و کلاله و گمرک اینچه برون گنبدکاووس و تولید سالانه حدود پنج میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی، از جمله ویژگی های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.