◄ افزایش تجارت و امنیت با بهره برداری از کریدور ریلی شمال به جنوب
تین نیوز | آخوندی ساعاتی قبل از افتتاح كریدور ریلی شرق دریای خزر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کریدور ریلی شمال به جنوب که امروز با حضور روسای جمهور سه کشور به بهرهبرداری میرسد از لحاظ تجارت و امنیت حائز اهمیت است و ارتباط و منافع مشترک منطقه با ایران را افزایش میدهد و باید منافع کشور را با منافع سایر ملتها گره بزنیم، تصریح كرد: منافع ملت ایران با آسیای میانه و آسیای دور میتواند یک امنیت و تجارت درازمدت در کشور ایجاد کند.
به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی كه صبح امروز ساعاتی قبل از افتتاح كریدور ریلی شرق دریای خزر و عزیمت به تركمنستان در جمع خبرنگاران در استان گلستان سخن میگفت، با اشاره به اینكه افتتاح این خط آهن بین المللی کشورهای چین ، روسیه و آسیای میانه از طریق ایران به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان متصل می شوند.
وزیر راه و شهرسازی افزود : مسافت 3 هزار کیلومتری قزاقستان تا خلیج فارس که به صورت پیمودن زمینی بیش از یک هفته طول می کشد از طریق این خط آهن به 20 ساعت کاهش می یابد.
آخوندی گفت : قرارگاه خاتم با هزینه 130میلیارد تومان این خط آهن را در مدت 17 ماه با 164 دهنه پل بزرگ و کوچک ساخت.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر اینكه مردم حق دارند از امکانات ریلی بیشتری برخوردار شوند، گفت: سرعت ریلی که در حال حاضر از تهران به گرگان انجام میشود قابل قبول نیست زیرا زیرساختهای ریلی این مسیر قدیمی است.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در مسیر ریلی گرگان به اینچهبرون 18 کیلومتر ریل را از گرگان تا قرهتپه تعویض کردیم و بنا داریم مابقی مسیرهای ریلی در گلستان را که سرعت قطار به 30 کیلومتر هم نمیرسد نوسازی کنیم.
وی تصریح کرد: هدفی که در وزارتخانه ترسیم کردهایم این است که بتوانیم سرعت مسافر را به حداقل میانگین کشور یعنی 160 کیلومتر افزایش دهیم تا کسانی که میخواهند از این مسیر عبور کنند از سرعت خوب و امنیت بهتر بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی موقعیت ایران را استراتژیک خواند و گفت: کریدورهای شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی ادامه داد: پرداختن به راهآهن علاوه بر اهمیت محلی که حداکثر بهره را مردم استانهای همجوار نیز میبرند این است که این مهم میتواند اهمیت ملی داشته باشد و در نقل و انتقال بار در جهان اثرات بسیار گستردهای دارد.
آخوندی بر ضرورت برخورداری از کریدورهای پایدار تاکید کرد و ادامه داد: کریدور باید در حوزه اقتصاد قابل رقابت باشد و اگر نتوان این رقابت را ایجاد کرد دچار فرسودگی و از بین رفتن میشود.
وی با تاکید بر اینکه زیرساختها باید به سمت سیستمهای مقررات تجاری پایدار و روابط تجاری پایدار رهنمون شود، افزود: لازم است کشورهایی که در سطح جهان تجارت انجام میدهند مجموعه ابزارهای آن را در کشور ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی انجام اینگونه اقدامات را به کریدور بزرگ اقتصادی تشبیه کرد و گفت: کریدور فقط یک مسیر نیست بلکه باید بتوانیم با ترمینالها، سیلوها و انبارهای بزرگ ارتباط برقرار کنیم.
آخوندی از بهسازی خطوط ریلی در برنامه راه و شهرسازی خبر داد و یادآور شد: برخی از مسیرها را برقی خواهیم کرد که از این طریق سرعت، محیط زیست و ایمنی افزایش مییابد.
ساعاتی دیگر راه آهن بین المللی شرق دریای خزر امروز با حضور رئیس جمهور کشورمان و روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان افتتاح خواهد شد.
طول راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان 926 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن در خاک کشورمان ، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 146 کیلومتر در قزاقستان است .