بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

کشف سیاره ای که شاید خانه حیات بیگانه باشد

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک سیاره را در فاصله ۴۸ سال نوری از زمین کشف کرده است که شاید شرایط مناسبی را برای پناه دادن به حیات بیگانه داشته باشد.

کشف سیاره ای که شاید خانه حیات بیگانه باشد
تین نیوز

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک سیاره را در فاصله ۴۸ سال نوری از زمین کشف کرده است که شاید شرایط مناسبی را برای پناه دادن به حیات بیگانه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، زمانی که انسان ها به ستاره ها نگاه می کنند، مجذوب جستجوی حیات در فراسوی زمین می شوند اما این جستجو ممکن است به زودی به پایان برسد زیرا دانشمندان سیاره ای را کشف کرده اند که می تواند بهترین گزینه برای یافتن حیات بیگانه در کیهان باشد.

به نقل از دیلی میل،  یک گروه پژوهشی بین المللی از مشاهدات «تلسکوپ فضایی جیمز وب» برای تحلیل جو یک سیاره فراخورشیدی به نام «LHS 1140 b» استفاده کردند. بررسی آنها تأیید کرد که این سیاره نزدیک می تواند درست مانند زمین یک اقیانوس از آب مایع و حتی اتمسفر غنی از نیتروژن داشته باشد.

«چارلز کادیو»(Charles Cadieux) پژوهشگر «دانشگاه مونترآل»(UdeM) گفت: از میان همه سیارات فراخورشیدی معتدل که در حال حاضر شناخته شده اند، LHS 1140 b می تواند بهترین گزینه ما برای تایید غیرمستقیم آب مایع در سطح یک سیاره بیگانه فراتر از منظومه شمسی باشد.

اگرچه هنوز دقیقا مشخص نیست که حیات بیگانه چگونه خواهد بود اما دانشمندان تقریبا مطمئن هستند که حیات بیگانه برای زنده ماندن به آب مایع نیاز دارد.

سیاره فراخورشیدی LHS 1140 b در فاصله ۴۸ سال نوری از زمین در صورت فلکی «نهنگ»(Cetus) قرار دارد. این باعث می شود نزدیک ترین سیاره همسایه ما در منطقه طلایی ستاره خود قرار بگیرد که آب ممکن است در آن به صورت مایع وجود داشته باشد.

جرم این سیاره فراخورشیدی تقریبا شش برابر زمین است و به دور یک ستاره کوتوله قرمز می چرخد که به اندازه یک پنجم خورشید ماست و در فاصله ای از آن قرار گرفته که به اندازه کافی برای تشکیل آب خنک باشد. بررسی ها نشان می دهند که جرم این سیاره فراخورشیدی احتمالا به طور قابل توجهی کمتر از جرمی است که باید باشد.

این ویژگی، پژوهشگران را با دو گزینه روبه رو کرد. اول اینکه LHS 1140 b یک «مینی نپتون» ساخته شده از گاز در حال چرخش است و دوم اینکه یک «ابرزمین» پوشیده از آب مایع یا یخ زده است.

پژوهشگران برای تعیین اینکه کدام مورد درست است، داده های جیمز وب و سایر تلسکوپ های فضایی مانند هابل و اسپیتزر را ترکیب کردند تا اولین تحلیل طیف سنجی را روی LHS 1140 b انجام دهند.

از آنجا که مولکول های خاصی طول موج های گوناگون نور را مسدود می کنند، با بررسی فرکانس های عبور نور از سیاره می توانیم متوجه شویم که چه مواد شیمیایی ممکن است در آن وجود داشته باشد.

این پژوهش نشان می دهد که LHS 1140 b به احتمال زیاد یک دنیای آبی یا یک گوی برفی با هسته سنگی است تا اینکه یک مینی نپتون گازی باشد.

موضوع جالب تر این است که براساس تحلیل های انجام شده، این سیاره فراخورشیدی حتی ممکن است جو غلیظی را درست مانند جو زمین داشته باشد. این امر به سیاره توانایی بسیار بیشتری را برای حفظ گرمای ساطع شده از ستاره خود و داشتن آب وهوای پایدار می دهد. همه این عوامل برای وجود حیات مهم هستند.

دکتر «رایان مکدونالد»(Ryan MacDonald) ستاره شناس «دانشگاه میشیگان»(UMich) و از پژوهشگران این پروژه گفت: این اولین باری است که ما در منطقه قابل سکونت یک سیاره فراخورشیدی سنگی یا غنی از یخ، نشانه ای را از وجود اتمسفر می بینیم.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که مشاهدات بیشتری باید با جیمز وب انجام شوند اما جو ممکن است غنی از نیتروژن باشد که ۷۸ درصد از اتمسفر زمین را تشکیل می دهد.

مکدونالد ادامه داد: LHS 1140 b یکی از بهترین سیارات فراخورشیدی کوچک در منطقه قابل سکونت است که می تواند از یک اتمسفر متراکم پشتیبانی کند و ما فقط ممکن است شواهدی را از هوا در آن پیدا کرده باشیم.

درست مانند مدار ماه به دور زمین، LHS 1140 b دارای یک مدار همگام است. این بدان معناست که یک طرف آن به طور دائم دور از ستاره خود قرار می گیرد.

پژوهشگران بر این باورند که سیاره فراخورشیدی به احتمال زیاد یک گوی برفی منجمد است. این بدان معناست که امکان دارد آب مایع در سمتی وجود داشته باشد که ستاره آن را گرم می کند.

اگر LHS 1140 b اتمسفر داشته باشد، احتمالا یک اقیانوس به قطر تقریبا ۴۰۰۰ کیلومتر دارد که معادل نیمی از سطح اقیانوس اطلس است. دمای سطح این اقیانوس می تواند ۲۰ درجه سلسیوس باشد که بالاترین درجه حرارت دریاهای سراسر بریتانیا در تابستان است.

اگرچه این اولین سیاره ای نیست که در منطقه قابل سکونت ستاره خود کشف شده است اما یکی از بهترین فرصت ها را برای مطالعه بیشتر در اختیار دانشمندان قرار می دهد زیرا در مقایسه با ستاره هایی که در منظومه «تراپیست-۱»(TRAPPIST-۱) می چرخند، ستاره این سیاره فراخورشیدی نسبتا آرام است. این باعث می شود تا بتوان اثرات ناشی از اتمسفر آن را راحت تر آشکار کرد.

پژوهشگران می گویند این یک فرصت منحصربه فرد برای مطالعه سیاره ای است که شاید بتواند از حیات پشتیبانی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.