بازدید سایت : ۳۸۷۷۵

مقارنه ماه و سیاره زهره را از دست ندهید

ماه و سیاره زهره پانزدهم شهریور در یک راستا قرار می گیرند، این پدیده از اصفهان با چشم غیرمسلح قابل رصد است.

مقارنه ماه و سیاره زهره را از دست ندهید
تین نیوز |

ماه و سیاره زهره پانزدهم شهریور در یک راستا قرار می گیرند، این پدیده از اصفهان با چشم غیرمسلح قابل رصد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، ماه و سیاره زهره پنج‎شنبه پانزدهم شهریور در یک راستا قرار می گیرند، به طوری که ماه دو روزه از زاویه یک درجه و ۱۰ دقیقه ای جنوب سیاره زهره عبور می کند، این دو جرم آسمانی حدود ساعت ۱۸:۳۷ تقریباً ۱۰ درجه بالاتر از افق غربی شما قرار می گیرد، سپس به سمت افق فرو می روند و یک ساعت و هشت دقیقه بعد از خورشید، حدود ساعت ۱۹:۳۰، غروب می کنند.

ماه در قدر منفی ۹.۲ و سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ هر دو در صورت فلکی سنبله قرار خواهند داشت، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

سیاره عطارد در بالاترین ارتفاع در آسمان صبحگاهی

سیاره عطارد پنج شنبه -پانزدهم شهریور- به بالاترین ارتفاع خود در آسمان صبحگاهی خواهد رسید و در قدر منفی ۰.۳ می درخشد؛ رصد این پدیده از اصفهان دشوار خواهد بود، زیرا هنگام طلوع آفتاب به ارتفاع ۱۷ درجه بالای افق می رسد.

سیاره عطارد را می توان فقط هنگام گرگ ومیش مشاهده کرد و یافتن آن در حالتی که در فاز هلالی نازک قرار دارد بسیار دشوار است، بنابراین مشاهده سیاره عطارد در روزهای قبل از رسیدن به بالاترین نقطه خود در آسمان بسیار آسان تر از روزهای بعد خواهد بود.

سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی

سیاره عطارد پنج شنبه -پانزدهم شهریور- به بزرگ ترین جدایی خود از خورشید و بیشترین کشیدگی شرقی خواهد رسید و با قدر منفی ۰.۳ می درخشد، رصد این پدیده از اصفهان آسان نیست، زیرا هنگام طلوع خورشید به ارتفاع ۱۷ درجه بالای افق می رسد؛ زاویه کشیدگی به زاویه میان خورشید و سیاره گفته می شود که زمین به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می شود، بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می دهد که در مسیر مداری خود به دور خورشید مماس با ناظر زمینی باشد.

مدار عطارد نسبت به مدار زمین به خورشید نزدیک تر است، به این معنا که همیشه در نزدیکی خورشید به نظر می رسد و در بیشتر مواقع در تابش خورشید غیرقابل رصد می شود؛ این پدیده ها تقریباً هر سه تا چهار ماه یک بار تکرار می شوند و به طور متناوب در آسمان صبح و عصر، بسته به اینکه عطارد در شرق یا غرب قرار دارد، رخ می دهد، وقتی عطارد در شرق قرار دارد، مدت کوتاهی پس از خورشید طلوع و غروب می کند و اوایل ساعات عصر قابل مشاهده است؛ زمانی که در غرب خورشید قرار دارد، مدت کوتاهی قبل از خورشید طلوع و غروب می کند و اندکی پیش از طلوع خورشید در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده است.

نزدیک شدن ماه و سیاره زهره به یکدیگر

پنج شنبه -پانزدهم شهریور- ماه دو روزه از زاویه یک درجه و یک دقیقه ای سیاره زهره عبور می کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۸:۳۷ تا ۱۹:۳۰ قابل رصد است، به طوری که ماه و سیاره زهره ساعت ۱۸:۳۷ حدود ۱۰ درجه بالاتر از افق غربی قرار می گیرند، سپس به سمت افق فرو می روند و یک ساعت و هشت دقیقه بعد از خورشید، ساعت ۱۹:۳۰، غروب می کنند.

ماه در قدر منفی ۹.۲ و سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ هر دو در صورت فلکی سنبله قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

غیبت قمری سیاره زهره

ماه پنج شنبه -پانزدهم شهریور- از مقابل سیاره زهره عبور می کند و یک اختفای ماه ایجاد می کند که از کشورها و مناطقی از جمله قطب جنوب و جزیره بووه قابل مشاهده است، این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آن قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است؛ این پدیده از اصفهان قابل رؤیت نخواهد بود.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

ماه در اوج زمینی

ماه پنج‎ شنبه -پانزدهم شهریور- به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک تر از زمان های دیگر به نظر می رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره ای نیست، کمی بیضی شکل است و یک مسیر بیضوی را طی می کند؛ همان طور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می کند؛ فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می کند.

اندازه زاویه ای ماه نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است و روشنایی آن نیز تغییر می کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است زیرا فازهای آن نیز هم زمان در حال تغییر است.

ماه در حضیض خورشیدی

ماه پنج شنبه -پانزدهم شهریور- در نزدیک ترین فاصله از خورشید در فاصله ۱.۰۰۸۱ واحد نجومی قرار خواهد گرفت، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می دهد که تقریباً همزمان با عبور از پدیده ماه نو است.

در لحظه خضیض خورشیدی ماه، زمین در فاصله ۱.۰۰۸۱ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۰۵۷ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۷ واحد نجومی (۴۰۶ هزار کیلومتر) خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.