◄ چگونه هاب ترانزیت منطقه باشیم؟
تیننیوز| عضو كمیسیون عمران گفت: نوسازی خطوط ریلی و نیاز به افزایش بهرهوری و صرفه اقتصادی حملونقل ریلی، توسعه قطارهای سریعالسیر را در كشور الزامی كرده است، امری كه با اجرای آن سهم حملونقل ریلی در جابهجاییها بین انواع مدلهای حملونقلی افزایش مییابد.
فرج الله رجبی عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: سرعتدهی به اجرای پروژههای قطار سریعالسیر و احداث خطوطی برای این قطارها، باید در رأس برنامههای دولت در بخش حملونقل ریلی قرار گیرد.
وی افزود: ساخت راهآهن برای قطارهای سریعالسیر و استفاده از این قطارها نتایج مثبتی را در همه زمینههای زیست محیطی، مصرف انرژی، ایمنی بالا و از این قبیل دارد.
نماینده مردم شیراز خاطر نشان كرد: اجرای راهآهن سریعالسیر در كشور، نقطه آغاز ورود فناوریهای نوین ریلی است كه میتوان با استفاده از تجربیات آن، مناطق مختلف كشور را به این شبكه و سیستم متصل كرد و سهم انواع مدلهای حملونقلی را به سمت ریل سوق داد.
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کابر در پیام خود آورده است: برای کاهش تلفات بالای جادهای ایران، راهاندازی قطار سریعالسیر یکی از راهکارهاست اما این که در خاورمیانه راهآهن تهران اصفهان اولین خط سریعالسیر است بیشتر یک نوع شعار است همین الان ترکیه چند هزار کیلومتر راه آهن برقی و سریع السیر دارد عربستان در حال ساخت است عمان و امارات همینطور، یعنی ما چهارم یا پنجم هستیم البته اگر این طرح افتتاح شود.
این کاربر در ادامه خاطرنشان کرده است: راهآهن برقی تهران مشهد فقط 10 سال است کلنگ خورده دریغ از شروع اجرای آن! زمان دارد به سرعت میگذرد.
وی تاکید کرده است: همین راهآهن برقی تهران مشهد حتی اگر پنج سال بعد افتتاح شود با توجه به اینکه الان فقط به قطارهای بالای 250 کیلومتر برساعت سریعالسیر میگویند آنزمان یک راهآهن کندرو محسوب میشود.
این کابر افزوده است: در راهآهن سریعالسیر تهران اصفهان هم معلوم نیست استاندارد خط چقدر است، اوایل میگفتند 350، دو سال بعد 300 و همین امسال هم مدیر سابق راهآهن گفت سرعت 250!
وی در ادامه پیام خود عنوان کرده است: کل خلط مبحث هم این است که هر فناوری زمانی دارد اگر بهموقع و در زمان خود استفاده نشود آن فناوری منسوخ و تاریخ گذشته میشود. الان راهآهن با سرعت 200 در جهان شوخی است و چین و ژاپن در حال امتحان راهآهن 600 کیلومتر در ساعت هستند. ما هم باید براساس شرایط روز جهان پیش برویم اگر میخواهیم هاب ترانزیت منطقه باشیم و تلفات جادهای به زیر 5000 نفر برسد.
مطلب نادرستی مطرح کرده اند. خطوط و قطارهای بالای سرعت ۲۰۰ که گرانقیمت و با تکنولوژی ویژه هستند برای حمل مسافر هستند و ربطی به هاب شدن ایران در ترانزیت منطقه ای ندارند. بحثترانزیت حول حمل بار است که برای حمل بار در سطح بین المللی نیازی به خطوط با سرعت ۲۰۰ و بالاتر نیست.
همان ۲۰۰ هم دست نیافتنی است با شرایط امروز ایران چراکه متوسط سیر ۵۰ کیلومتر هست. قطار برقی حتی باری قابلیت دستیابی به ۲۳۰ هم دارد. بعد ترانزیت فقط بار نیست. ما تونل مانش داریم که مسافران بین دو کشور جابجا میکند ایا نمیشود از ایران به کربلا رفت یا پایتخت های اطراف متصل به داخل ایران بشوند. الان قطار سریع السیر دراروپا بین کشورها هست. سریع السیر مسافری هم سرعت ۲۰۰ منسوخ شده. طبق تحقیقاتی که من کردم در چین ژاپن دنبال این هستند قطارهای باری هم افزایش استاندارد سرعت بدهند