دریافت تسهیلات کم بهره از صندوق توسعه ملی برای خرید واگن دست دوم
تین نیوز | مدیر عامل شرکت ریلی ایریکو با بیان اینکه ایریکو می تواند 25 درصد تقاضا و نیاز موجود را پاسخ دهد، گفت: متاسفانه خط تولید ایلیکو از سال 89 متوقف شد و در 5 سال گذشته هزینه های گزافی را بابت تعطیلی خط تولید متحمل شده ایم و سالانه چیزی حدود 5 تا 7 میلیارد تومان هزینه ضررو زیان پرداخت می کنیم.
سعیدی ادامه داد: هر چند گفته می شود، دولت توجه ویژه ای به حمل و نفل ریلی دارد اما نبود مشتری خط تولید ایریکو را متوقف کرده است. هر چند نیاز وجود دارد اما این نیاز به تقاضای واقعی تبدیل نشده است.
وی اظهار کرد: خریداران به دنبال تسهیلات ارزان قیمت هستند که این تسهیلات علی رقم صحبت هایی که دولت می کند هنوز در اختیار خریداران قرار نگرفته است.
مدیرعامل ایریکو با اشاره به سفارشات شرکت های بهرهبردار دولتی از شرکت های ریلی گفت: متاسفانه پس از خصوصی سازی شدن دیگر دولت به دنبال خرید نیست.
سعیدی با بیان اینکه ترجیح شرکت ها به خرید واگن دست دوم است، ادامه داد: شرکت ها با خرید واگن دست دوم، در کوتاه مدت می توانند به محصولی دست یابند که در سریع ترین زمان از ان خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند این در حالی است که تولیدات در صنعت ریلی سفارشی است و یک دوره طولانی زمان می برد، از زمانی که قرارداد منعقد می شود تا زمانی که واگن تولید و به دست سفارش دهندگان برسد بنابراین شرکت ها ترجیح می دهند واگن دست دوم خریداری کنند.
وی با اشاره به کمبود نقدینگی تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد: تولید کنندگان داخلی برای تامین سفارشات شرکت ها نیاز به نقدینگی دارند بنابراین شرکت ها باید بخش عمده ای از قرارداد را در مرحله عقد قرارداد بپردازد که این عاملی است برا اینکه شرکت های بهره بردار واگن دست دوم را به خرید از داخل ترجیح دهند.
سعیدی ادامه داد: معمولا پیش پرداخت قرارداد سفارش واگن باری یا مسافری باید کفایت کل موضوع قرارداد را بکند. که در مسافری چیزی حدود 60 تا 65 درصد تدارکات است در گذشته که هم تولید کننده و هم خریدار دولتی بودند، توافقاتی انجام می شد و کار پیش می رفت اما حال که دو طرف قرارداد بخش خصوصی هستند قرارداد باید به صورت افکتیو عمل شود.
مدیر شرکت ایریکو با اشاره به مزیت هایی که کشورها خارجی برای خرید واگن ایجاد می کنند، گفت: خارجی ها معمولا در کنار قرارداد فاینانس می گذارند اما در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: هنوز منابع مالی ارزان قیمت در اختیار خریداران قرار نگرفته است این درحالی است که قوانین صندوق توسعه ملی به راحتی اجازه خرید از خارج با تسهیلات مناسب و با بهره کم را به شرکت ها می دهد بنابراین ترجیح شرکت ها خرید واگن از شرکت های خارجی است.
سعیدی با بیان اینکه شرکت ایلیکو توانایی تولید انواع خودروهای ریلی مسافری و باری رادارد، اظهار کرد: ایریکو توانایی تولید 500 واگن باری و 200 واگن مسافری در سال را دارد و همچنین در سنوات گذشته 14 دستگاه قطار مسافری خودکشش را تولید کرده است.