بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

جای خالی راه‌ آهن در انتقال زائران اربعین حسینی

جای خالی راه‌ آهن در انتقال زائران اربعین حسینی
|

تین نیوز | با نوسازی مسیر ریلی تهران ـ اهواز و احداث 25 کیلومتر راه‌آهن حدفاصل شلمچه تا بصره، این امکان فراهم می‌شود تا از سال آینده، ز به آسان شدن زیارت اربعین کمک کند.
 
‌این روزها خیل عظیم مشتاقان زیارت اباعبدالله در ایام اربعین با هر وسیله‌ای که در دسترس دارند، خود را به مرزهای غربی کشور می‌رسانند تا عازم این سفر معنوی و پر فیض شوند،اما در این میان حمل و نقل ریلی کشور با وجود ایمنی بالا و هزینه پایین سهمی در تسهیل انتقال مردم نداشته است.‌
 
بر اساس نقشه خطوط ریلی موجود و توسعه شبکه ریلی کشور، در حال حاضر ‌خط‌آهن منتهی به شلمچه، تا مرز ایران و عراق امتداد دارد و در کنار آن مسیر اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی برای اتصال شبکه ریلی به مرز ایران و عراق پیش بینی شده است.‌
 
با این وجود، به دلیل عدم احداث 25 کیلومتر راه‌آهن حد فاصل بصره تا شلمچه، عملاً امکان جابجایی مسافر بین ایران و عراق با استفاده از حمل و نقل ریلی وجود ندارد.‌
 
فرسودگی مسیر ریلی تهران ـ اهواز که به طولانی شدن بیش از حد زمان سفر به جنوب غرب کشور می‌‌انجامد نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب شده است تا حمل و نقل ریلی نتواند نقشی در جابه‌جایی مسافر بین ایران و عراق داشته باشد.
 
با توجه به سابقه روشن شرکت‌های پیمانکار ایرانی در امر احداث خطوط ریلی و ثبت حد نصاب یک سال برای احداث راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون و همچنین توانمندی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای نوسازی خطوط ریلی با استفاده از توان‌ داخل‌، این امکان وجود دارد تا شبکه ریلی ایران تا سال آینده به شبکه ریلی عراق متصل شود و مسافران خود را در زمانی مناسب به مقصد برساند.‌
 
برای این منظور ضروری است تا اقدامات زیر توسط دولت ‌پیگیری شود:
 
الف) رایزنی بین دولت های ایران و عراق برای احداث راه‌آهن شلمچه ـ بصره توسط دولت عراق که می‌تواند به کمک شرکت‌های پیمانکار ایرانی انجام شود.
 
ب) نوسازی راه‌آهن تهران ـ اهواز به منظور افزایش ایمنی و سرعت قطارهای این مسیر که موجب افزایش ظرفیت ریلی این مسیر می‌شود.
 
درصورتی که نوسازی راه‌آهن تهران ـ اهواز در قالب روش‌های همکاری عمومی ـ خصوصی و به شیوه نوسازی ـ اجاره و واگذاری (RLT) انجام شود، این پروژه می‌تواند در کمتر از یک سال بدون استفاده از بودجه دولتی و فقط با پرداخت اجاره طی دوره بهره‌برداری، به اتمام برسد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عبدی پاسخ

    با سلام لطفا برنامه زمانبندی بازسازی محور جنوب بانضمام برآورد هزینه وچگونگی تامین مصالح؛ که بیش از ۶۰۰کیلومتر مناطق کوهستانی آن نیاز به باسازی دارد؛ از سوی کارشناس محترم ارائه گردد. با تشکر