بررسی تاثیر مشخصات خاکریز راه آهن سریع السیر بر ارتعاشات در محیط اطراف
تین نیوز |
چکیده:
برآورد دقیق میزان ارتعاشات محیطی ایجاد شده ناشی از حركت قطارهای سریع السیر بر خطوط بالاستی، از دو دیدگاه بهره برداری و تعمیر و نگهداری دارای اهمیتی كلیدی است. بررسی صورت گرفته در خصوص تحقیقات انجام شده در زمینه ارزیابی ارتعاشات محیطی ناشی از بهره برداری از خطوط ریلی نشان دهنده آن است كه در این روش ها نقش اجزای روسازی خط مشتمل بر ریل، ادوات اتصال، تراورس و بالاست به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته ولی در شرایطی كه خط بر خاكریز واقع شده مطالعات جامعی در این مورد صورت نگرفته است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است كه وجود اینرسی قابل ملاحظه ناشی از جرم خاكریز و همچنین
مشخصات سختی و میرایی آن می تواند نقش قابل ملاحظه ای در تغییر مشخصات ارتعاشی خط ریلی داشته و به عنوان یك عامل بالقوه امواج انتشار یافته به محیط اطراف را كاهش دهد. بنابراین، در تحقیق حاضر با استفاده از روش عددی اجزای محدود به كار رفته در نرم افزار محیط پیوسته ABAQUS تاثیر پارامترهای خاكریز بر انتشار امواج در محیط اطراف مورد مطالعه قرار گرفته است. در این راستا بار ناشی از عبور محورهای قطار به صورت تاریخچه زمانی بار پله ای به برنامه معرفی شده و از طرف دیگر از المان های نامحدود برای منظور كردن شرایط مرزی محیط نامحدود اطراف استفاده شده است. در یك مطالعه پارامتریك، اثر
بار محوری و سرعت عبور لكوموتیو از یك سو و از سوی دیگر اثر پارامتر های خاكریز شامل ضخامت (عرض شانه، شیب، ارتفاع)، مدول الاستیسیته (سختی) و میرایی بر میزان ارتعاشات خط و محدوده اطراف آن بررسی شده است. نتایج حساسیت سنجی در مورد پارامترهای خاكریز، نشان دهنده تاثیر قابل ملاحظه سرعت و بار محوری قطار و همچنین ارتفاع خاكریز بر سطح ارتعاشات در محیط اطراف می باشد.
مرتضی اسماعیلی، محمد فشاركی،
برای مشاهده متن اینجا کلیک کنید.