بازدید سایت : ۳۸۹۸۹

حضور دولت فقط در بخش زیر ساخت ریلی

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی |  15 درصد تولید ناخالص ملی کشور مربوط به بخش مسکن، ساختمان و حمل ونقل است بنابراین این بخش می تواند پیشران خروج کشور از رکود اقتصادی باشد.
در ایران سهم حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل ونقل جاده ای فقط 5 درصد است در حالی که میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است. ضمن این که سازگاری حمل و نقل ریلی با محیط زیست و آرامش داشتن مسافران نیز از دلایل جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته است.
آمارها نشان می دهد سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که 32 و هفت دهم میلیون تن آن به وسیله ریل بود. این بدان معنی است که سهم حمل ونقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده ای 10 درصد است.
چرا که اقتصاد حمل و نقل جاده ای در ایران به صرفه تر از حمل ونقل ریلی است، ورود به حمل ونقل جاده ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی نیاز دارد.
بر این اساس سیاست ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی باشد.  اگر چه هزینه سرمایه گذاری در بخش جاده ای صفر است اما در بخش ریلی 56 درصد هزینه حق دسترسی به ریل بود که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است.
تلاش می کنیم این میزان پی در پی کاهش یابد و هر چه میزان هزینه کمتر شود گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر می شود. در سالهای اخیر ناوگان جدیدی وارد نظام حمل ونقل ریلی نشده و عمر این ناوگان پیرتر از گذشته شده است. در بخش مسافر عمر 1600 واگن قابل قبول و سن 600 واگن غیر قابل قبول است.
برای سال 1400 پیش بینی شده است که حمل و نقل باری از 682 میلیون تن کنونی به 915 میلیون تن افزایش یابد و از 250 میلیون تنی که اضافه می شود حمل و نقل 170 میلیون تن به بخش ریلی واگذار شود. پس همه باید کمک کنند که سهم حمل ونقل ریلی در سال 1400 شش برابر افزایش یابد.
 سهم جابجایی مسافر نیز در سال 92 در بخش ریلی 26 میلیون نفر بود که پیش بینی شده است در سال 1400 به 57 میلیون نفر برسد.  برای تحقق این برنامه ها سالانه به 16 میلیاردتومان به قیمت امسال باید در صنعت ریلی سرمایه گذاری شود.
همچنین اکنون 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که باید13 هزار کیلومتر به آن اضافه که 4 هزار کیلومتر آن دو خطه شود.  4600 کیلومتر از خطوط ریلی باید پس از دو خطه شدن برقی شود.
حدود 2300 واگن مسافری نیز باید به بخش مسافربری اضافه شود، 22 هزار واگن باری نیز باید به 54 هزار واگن افزایش یابد.  تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی بسیار است، دولت فقط در بخش زیرساختی وارد می‌شود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد.
توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت تجهیزات، قطعات، لکوموتیو و واگن بسیار بالاست.
در حال حاضر برای رساندن سرعت حرکت قطارها در خطوط برقی به 200 کیلومتر و برای قطارهای دیزلی به 160 کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم.
یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که می خواهد حدود 1000 واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال 500 واگن باری برای ساخت سفارش گرفته است.
 باتوجه به اینکه ملاحظه ما در بخش حمل ونقل ریلی فناوری جهانی است اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم.

برگرفته از خبر واحد مرکزی خبر

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.