ایجاد هاب صادارتی در بندر انزلی؛ چرا و چگونه؟
تیننیوز| مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان گفت: برای رسیدن به هدف ایجاد پایانه و هاب صادراتی در بندر انزلی باید اصلاحاتی در فرآیند تجاری کشورمان و استراتژی دولت صورت گیرد.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین تایمز مبنی بر چگونگی ایجاد هاب و پایانه صادراتی به کشورهای CIS و حاشیهای دریای خزر در بندر انزلی گفت: بحث صادرات کالاهای غیرنفتی به کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS به خصوص از بندر انزلی موضوعی نیست که فقط به روسیه و تنها به دست بخش خصوصی انجام و مشکلات آن مرتفع شود بلکه قطعا مشارکت دولت و تسهیلات دولتی که سازمانهای مختلف میتوانند در این زمینه ایجاد کنند به تسهیل و تسریع صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف نامبرده کمک و زیرساختها را برای ایجاد پایانه صادراتی در بندر انزلی فراهم میکند.
حسین چراغی در همین ارتباط اظهار کرد: بندر انزلی به واسطه قرار گرفتن در استان گیلان از موقعیت ژئوپلتیکی خوبی برخوردار شده است زیرا این استان قطب تولیدات کشاورزی محسوب میشود و علاوه بر آن محصولات دریایی، باغی و خشکبار خوبی نیز دارد که میتوان به صورت مستقیم از همین استان به دیگر کشورهای صادر کرد.
وی افزود: همچنین این استان پتانسیل بالایی در صادرات محصولات استان های همجوار که محصور در خشکی هستند و به دریا دسترسی ندارند، دارد، بدین صورت استانهایی مانند آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین، همدان، کرمانشاه، البرز، مرکزی و ...
میتوانند به منظور تسریع در صادرات از پتانسیل بندر انزلی در این کار استفاده کنند زیرا هم میتوانند از حمل و نقل دریایی که ارزان تر و ایمنتر است بهره ببرند و هم میتوانند راه خود را از طریق دریا به کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS نزدیک تر کنند.
مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان افزود: این استانها میتوانند بندر انزلی را به عنوان هاب و پایانه صادراتی به کشورهای نامبرده برگزینند.
وی گفت: البته با توجه به زیرساختهایی که این بندر دارد از جمله انبارها، سیلوها، اسکلهها که در پایان طرح توسعه به 22 اسکله با ظرفیت 10 میلیون تن خواهد رسید توانایی و پتانسیل آن را دارد که محصول صادراتی را به کشورهای هدف ارسال کند.
چراغی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به چنین هدفی باید اصلاحاتی در فرآیند تجاری کشورمان و استراتژی دولت صورت گیرد، همچنین دولت، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و اتاقهای بازرگانی اگر بتوانند تسهیلاتی را در این راستا ارائه دهند و فرآیند صادراتی را تسریع بخشند و در ایجاد پایانه صادراتی به اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان کمک کنند میتوانیم در آینده نه چندان دور به هدف ایجاد هاب صادراتی در بندر انزلی دست یابیم.
وی افزود: علاوه بر آن باید روی قیمت تمام شده کالا و حمل و نقل و همچنین ایجاد برند بینالمللی و یا ملی کار کنیم که این کارها باید به دست بخش خصوصی و به کمک دولت صورت گیرد تا برند سازی و بازاریابی برای آن برند به خوبی صورت گیرد و بتوانیم کالاهای خود را به کشورهای نامبرده به خصوص روسیه صادر کنیم و در آن جا برای مشتری محصولاتمان اعتماد سازی کنیم.
مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی گیلان اظهار کرد: ما باید بتوانیم با صادرات محصولات استاندارد، باکیفیت و قیمت تمام شده منطقی و به موقع در کنار رقبایمان در کشورهای حاشیهای دریای خزر و CIS حضور داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از بازار این کشورها را به دست آوریم در آن صورت به صورت خودکار، گامهایی برای ایجاد پایانه و هاب صادراتی در بندر انزلی برداشته خواهد شد زیرا ما باید با ایجاد امکانات در بندر، بخش خصوصی را در صادرات کالاهایش به کشورهای هدف یاری کنیم تا از این طریق ایجاد هاب صادراتی در بندر نیز تحقق یابد.
وی درباره تجهیزات و امکانت فعلی بندر انزلی برای رسیدن به هاب صادراتی گفت: اکنون امکانات و تجهیزاتی در اختیار داریم اما باید آنها را افزایش دهیم به همین منظور باید انبارها و تاسیسات بندری خوبی را آماده کنیم و با کمک گمرک و شرکتهای کشتیرانی در بحث انتقال کالا از مبدا به مقصد، هماهنگی و هم افزایی لازم را به وجود آوریم که سرعت انتقال کالا به حداکثر و هزینه آن به حداقل برسد که این مقوله در گرو هماهنگی بین ارگانهای مختلف است.
چراغی افزود: برای ورود به بازارهای هدف نباید کالاهای متنوع را انتخاب کنیم بلکه باید ابتدا از یک کالای خاص شروع کرده و برای آن پایانه راه بیندازیم و بعد از موفقیت و اعتماد سازی در مشتری به دنبال کالاهای دیگر رویم.
سرمایه گذاریهای مختلف در بندر انزلی
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان سرمایهگذاری در بندر انزلی نیز گفت: یک قرارداد ساخت سیلوی 50 هزار تنی با 25 میلیارد تومان سرمایه گذاری را در دستور داریم که تا اوایل سال 96 به بهره برداری میرسد. همچنین قرارداد ساخت یک سیلوی 45 هزار تنی توسط کشتیرانی خزر با 20 میلیارد تومان را امصا کرده ایم که کار ساخت آن از دیروز (شنبه، هشتم مهرماه 95) آغاز شد و در اواسط سال 96 به بهرهبرداری خواهد رسید.
چراغی گفت:علاوه بر آن سه باب انبار مخصوص نگهداری کالای عمومی نیز تا یک ماه آینده به بهرهبرداری میرسد که با 15 میلیارد تومان سرمایه ساخته شده است.
مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان درباره سرمایهگذاریهای جدید نیز افزود: در حوزه کشتیسازی، ایجاد سردخانه، مخازن روغن خوراکی، نیروگاه برق برای تولید برق ارزان و مجتمع گردشگری دریایی طرحهایی داریم که اکنون در مرحله فراخوان هستند که پس از ارسال مدارک متقاضیان، با بررسی طرحها و شناسایی بهترین سرمایهگذار، قراردادها منعقد و اعلام خواهد شد.