بنادر گیلان بازوی توسعه روابط اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان
تین نیوز | رایزن اقتصادی ایران در باکو گفت: استان گیلان با دارا بودن دو بندر مهم تجاری، بازوی توسعه روابط اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان است.
محمد ابراهیمی با اشاره به اینکه بنادر آستارا و انزلی در استان گیلان اهمیت و تأثیر ویژهای در توسعه روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان دارند، اظهار کرد: دولت جمهوری آذربایجان علاقمند به توسعه روابط اقتصادی با ایران است و در این زمینه بندر مرزی آستارا که دارای مرز آبی و زمینی است، شاهراه اصلی تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.
وی با تأکید بر توسعه زیرساختهای تجاری شهرستانهای آستارا و انزلی افزود: توجه به توسعه زیرساختها در گیلان و بنادر آستارا و انزلی به نفع رشد و جهش اقتصادی کشور است.
رایزن اقتصادی ایران در باکو با بیان اینکه زمینه حضور تجار جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران فراهم است، گفت: رشد فزاینده میزان نیاز کشورهای منطقه برای تبادل و تجارت با جهان سبب افزایش اهمیت بنادر ایران شده است.
ابراهیمی قرار گرفتن مرز پرتردد و زمینی آستارا و منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدور بینالمللی شمال-جنوب، دارا بودن موقعیتی ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیة دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و ولاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در جمهوری آذربایجان، دسترسی از طریق راههای مناسب به بازارهای مصرفی کشورهای CIS و نزدیکی به فرودگاه بینالمللی رشت را از جمله مزایای بنادر آستارا و انزلی دانست.
ابراهیمی اظهار کرد: با وصل شدن راهآهن آستارای آذربایجان به ایران و ایجاد ترمینال و بارانداز در آستارای ایران، میزان مبادلات اقتصادی و ترانزیتی و حمل و نقل دو کشور همسایة ایران و آذربایجان افزایش چشمگیری می یابد.
وی به اتحاد بیش از پیش شرکتهای تجاری موجود در آستارا و انزلی تأکید کرد و گفت: موقعیت منحصر به فرد دریای خزر و قرار گرفتن در کریدور بینالمللی شمال- جنوب و شرق به غرب، توسعه همهجانبه همکاریهای منطقهای را بسیار ضروری کرده است.
رایزن اقتصادی ایران در باکو با بیان اینکه اتصال راهآهن آذربایجان به ایران موجب رونق اقتصادی هر دو کشور میشود، افزود: با برنامهریزیهای انجام شده، احداث هشت کیلومتر خط آهن در آستارای جمهوری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی و از آنجا به محدوده تعیین شده در شهرستان آستارای ایران، تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به اتمام میرسد.
ابراهیمی ایجاد راهآهن را مساوی با رشد سود تجاری برای هر دو طرف خواند و تصریح کرد: با اتمام پروژة راهآهن جمهوری آذربایجان به ایران، شاهد اتصال بنادر مهم دنیا به یکدیگر خواهیم بود.