بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه سازی برای رشد تجارت ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد دلار

تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه سازی برای رشد تجارت ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد دلار

تین نیوز | دستاورد برگزاری نمایشگاه های تجاری ایران در کشورهای همسایه، ازجمله نمایشگاه فرصت های تجاری ایران در عراق، می تواند ضمن کمک به شاخص های اقتصاد کشور در شرایط اقتصاد مقاومتی و تحریم ها، به گسترش تعاملات اقتصادی ایران و عراق،و معرفی محصولات و دستاوردهای اقتصادی و تجاری ایران که برخی از آنها در منطقه منحصر به فرد هستند، کمک کند. 
 استقبال مسئولین و بازرگانان عراقی از کالاهای ایرانی، نشان می دهد که دسترسی به بازارهای خارجی و حفظ آن از طریق ارتقاء کیفیت تولید داخلی، امکان پذیر است  و لذا مسوولین ایرانی باید برای ایجاد مشوق های تجاری و مالیاتی و تسهیلات بانکی برنامه های کارآمدی را ارائه دهند. 
از سوی دیگر، بهره برداری از این نمایشگاه ها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و... و کمک به صادرات غیر نفتی است و ضمن ایجاد اشتغال در مناطق مرزی، و کمک به تولید کشور، زمینه ارتباط بهتر مردم در کشورهای همسایه و ایران را ایجاد خواهد کرد. 
 
 در سفر اخیر معاون اول ریاست جمهوری، به عراق 10 سند همکاری بر اساس یادداشت تفاهم اقتصادی بین مقامات ایران و عراق امضا شد. 
این اسناد در حضور آقای جهانگیری و آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق  امضا شده است و همچنین یک کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور تاسیس شد تا کارها را پیگیری نماید. 
این  یادداشت تفاهم پدیده گرد و غبار و ریزگردها و توافق در زمینه راه و خطوط هوایی و همکاری در گردشگری و جهانگردی بین دو کشور را مورد توجه قرار دهد. 
همچنین یادداشت تفاهم در زمینه کمیته اقتصادی مشترک بین دو کشور و یادداشت تفاهم در زمینه ژئولوژی جغرافیایی و معدن نیز بین مقامات دو کشور به امضا رسیده است.
 
تجارت بین ایران و عراق می تواند هدف 20 تا 30 میلیارد دلاری را مورد توجه قرار دهد. 
از آن جا که یکی از محوری ترین برنامه های اقتصاد مقاومتی، توسعه همکاری ها در اقتصاد منطقه و تجارت با کشورهای اسلامی و در چارچوب اهداف انقلاب اسلامی است لذا در این مسیر علاوه بر رشد اقتصاد ملی و اسلامی می توان ظرفیت لازم را از طریق اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد و شاخص های اقتصادی دو کشور را رشد داد. 
بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کردند که حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق فقط در سال گذشته حدود 8 میلیارد دلار افزایش داشته و از رقم 12 میلیارد دلار در سال مالی 2013 به رقم 20 میلیارد دلار در سال 2014 رسیده است. 
این جهش سریع حجم تجارت بین دو کشور ایران و عراق نشان می دهد که ظرفیت تجارت بین دو کشور بزرگ دارنده ذخایر نفت وگاز و محصولات استراتژیک، به راحتی می تواند به رقم های 30 میلیارد دلار نیز نزدیک شود. 
یکی از برکات اقتصاد مقاومتی توسعه اقتصاد منطقه ای است که با کشورهایی که مرزهای خاکی و آبی و فرهنگ و آداب و سنن مشترک با ایران دارند، برنامه توسعه تجاری داشته باشیم. 
همچنین از آن جا که در تجارت با کشورهای افغانستان و تاجیکستان که زبان و فرهنگ مشترک داریم کمتر فعال بوده ایم لازم است که به این نکات نیز توجه شود وباید از بازرگانان و افرادی که می توانند تورهای بازرگانی مشترک برای کشورهای منطقه داشته باشند دعوت شود که تولید کنندگان و تاجران ایرانی را به این کشورها ببرند و همچنین بازرگانان همسایه نیز به ایران بیایند و ضمن بازدید از کشورهای منطقه، زمینه تجارت بیشتری را تقویت کنند و به جای آن که همه کشورهای منطقه از کشورهای دور دست کالا وارد کنند و صادر کنند، از کشورهای همسایه نیاز خود را تامین کنند که با فرهنگ و گردشگری مناسب تر و هزینه های کمتر نیز مواجه شوند و ضمن بازدید از کشورهای همسایه و آشنایی با فرهنگ و بازدید از مناطق گردشگری، هم فال باشد و هم تماشا 
هم از ایران و کشورهای منطقه بازدید شود و هم تجارت رشد کند. 
 
ایران می تواند با بسیاری از کشورهای منطقه از تاجیکستان و افغانستان، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان، گرفته تا ترکیه، عراق، بحرین، قطر، امارات،‌ کویت، پاکستان و روسیه، زمینه توسعه تجاری را به گونه ای ایجاد نماید که در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی، از طریق پول در گردش همین کشورها، تجارت را رشد دهد  و نیازهای کشورهای منطقه نیز تامین شود. 
این کار می تواند از طریق پیمان منطقه ای و مثلا پیمان مرتبط با فلات ایران، بررسی  و برای آن برنامه ریزی شود. 
افزایش تجارت منطقه ای می تواند ظرفیت و تجارت بزرگی ایجاد کند و ارزش افزوده و اشتغال بیشتر ایجاد کند و مردم مناطق مرزی ایران و همسایه ها را به اشتغال و درآمد بیشتر دعوت نماید. 

 
 
تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه سازی برای رشد تجارت ایران و عراق تا 30 میلیارد دلار
 
تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه سازی برای رشد تجارت ایران و عراق تا 30 میلیارد دلار
 
تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه سازی برای رشد تجارت ایران و عراق تا 30 میلیارد دلار
 
تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه سازی برای رشد تجارت ایران و عراق تا 30 میلیارد دلار

 
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.