بازدید سایت : ۶۲۹۳۰

◄ برقی کردن راه آهن و اهمیت‌ آن

برنامه برقی کردن در کشور ما سابقه ای ۵۰ ساله دارد، علت عقب افتادن آن قبلا گفته شده و تکرار آن ضروری نیست.اما اجمالا کشور از این تعلیق زیان دیده است.

برقی کردن راه آهن و اهمیت‌ آن
تین نیوز |

محمد اسمعیل علیخانی: بارها گفته ام و بار دگر می گویم:

۱-  اهمیت و ضرورت برقی کردن محورهای شریانی ریلی در کشور بر هیچ یک از کارشناسان حمل و نقل و راه آهن پوشیده نیست.

 برنامه برقی کردن در کشور  ما سابقه ای ۵۰ ساله دارد، علت عقب افتادن آن قبلا گفته شده و تکرار آن ضروری نیست.اما اجمالا کشور از این تعلیق زیان دیده است.

****

برگردیم به موضوع برقی کردن و پیشینه آن. به جدول زیر توجه کنیم:

جدول مهمترین طرح های ریلی قبل از انقلاب

این جدول و در کنار آن مراجعه به  سوابق به ما می گوید: در دهه ۵۰ مهندسان مشاور مطالعه کننده برنامه توسعه فضایی کشور به این نتیجه رسیده بودند که: 

۱-   برای پاسخویی به تقاضای بار و مسافر انبوه در کلیه محورهای شریانی باید راه آهن دوخطه برقی تدارک شود 

۲- اگر در این محورها راه آهن موجود نباشد،  راه اهن جدید دوخطه برقی  مطالعه تهیه و اجرا می شود.

از همین رو‌ عنوان مطالعات انجام شده در این محورها احداث راه آهن دوخطه و برقی‌ است.

مانند: راه اهن دوخطه و برقی بافق - بندر عباس + بافق- کرمان 

۳- اگر در محورهای شریانی راه آهن وجود دارد و طرح هندسی یا مشخصات فنی آن شامل‌: [شعاع قوسها، نشیب و فرازها تراکم بستر و اجرای لایه به لایه خاکریز، وجود قشر تقویت در سابگرید‌، عرض خط و گاباری خط  تونل‌ها و پل‌ها، فاصله از مانع صلب جانبی و… ] به روز نباشد، به ضرورت باید تمام و یا پاره ای از این کمبودها اصلاح‌، ارتقا و یا بهینه شوند.

مانند محور های: 

- قم - بندر امام

- تهران - تبریز

- تهران - قم - اصفهان ( که به دلیل تغییر کریدور صورت مسئله عوض شد و این محور در گروه نوسازی قرار گرفت)

 عنوان خروجی مطالعه این محورها «باز سازی دوخطه و برقی کردن»  است.

سوال‌: آیا بازسازی ( Reconstruction ) همان بهسازی (Rehabilitation ) است و یا متفاوت است؟ مراجعه به اسناد و مدارک موجود در آرشیو شرکت ساخت به این  سوال پاسخ می دهد.

****

یک سوال تصادفی مهم؛ اسناد و نقشه های مطالعه مرحله دوم‌:

بازسازی‌، دوخطه کردن راه آهن های: تهران اهواز - خرمشهر و بندر امام تهران - تبریز آزادراه قم بندر امام و ... کجاست؟ آیا در کارهای در دست اجرا و یا اجرا شده از آنها استفاده شده و اگر نشده علت آن چه بوده؟

در مجموع خروجی مطالعات حاکی از آنست  که در محورهای شریانی مورد نظر بدون بهسازی و دوخطه کردن، محور موجود را نمی توان برقی کرد.

****

۴- با ترتیب بالا، راه آهن های جدید در محورهای شریانی برای پاسخ گویی به تقاضای بالا فقط دوخطه و برقی احداث می شوند. 

و در همین راستا:

محورهای شریانی موجود هم در صورت وجود یا پیش بینی تقاضای بالا، بازسازی دوخطه و برقی می شوند.

****

۵ -  در آخر  و در جدول نتیجه مطالعات شبکه راه آهن کشور ساختن راه آهن یک خطه منحصر به قطعه مفقوده با تقاضای اندک مانند: کرمان - زاهدان‌ و مشهد- سرخس شده است.

 ****

و‌ اما

۶- تهران - مشهد

یکی از دو محور طولانی  ریلی ( در ردیف  تهران- بندر امام) البته با  ابنیه فنی و عوارض خیلی کمتر و تقاضای مسافری زیادتر و البته بار کمتر است که مهندسان مشاور مسئول ‌مطالعات محور موجود ( که در دهه ۵۰ یک خطه بوده) را مشمول ارتقا یا بهسازی ندانسته. با این همه این روزها مرتبا در مورد برقی کردن تهران مشهد بحث و تبادل نظر می شود.

راه حل منطقی آنست که قبل از برقی کردن: اول‌:  قوس های کمتر از ۱۰۰۰ متر حتما اصلاح و  به ۱۰۰۰ متر ازتقا یابند.

دوم‌: از بدنه خاکریزها و بستر تست تراکم  عمیق به عمل آورند + دیگر کارها

آزمایش های لازم در مجموع محور برای عبور ایمن قطارهای مسافری با سرعت بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت ارزیابی شود و در صورت امکان  قبل از هر کار شرکت راه اهن  از جایکا / جارتز نظر خواهی کند. چون آنها  بوده اند که قبلا این محور را برای بهسازی یا بازسازی موجه ندانسته اند.

پیش بینی من این است که جارتز/ جایکا از این کار استقبال و از راه آهن یا حق الزحمه  مطالبه نخواهد نمود و یا مبلغ اندک برای رفت و آمد کارشناسان و…

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.