بازدید سایت : ۳۵۷۱۳

◄ پندی از لوکوموتیوهای نیوزیلند، متوسط فاصله بین خرابی

راه آهن نیوزیلند شبکه ای به طول تقریبی 4400 کیلومتر و غالبا با عرض 1067 دارد (600 کیلومتر برقی) و بار حمل شده آن در سال 2019 به 19 میلیون تن (4.5 میلیارد تن کیلومتر با سیر متوسط 237 کیلومتر) و مسافر آن به 35 میلیون نفر رسید.

پندی از لوکوموتیوهای نیوزیلند، متوسط فاصله بین خرابی
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: راه آهن نیوزیلند شبکه ای به طول تقریبی 4400 کیلومتر و غالبا با عرض 1067 دارد (600 کیلومتر برقی) و بار حمل شده آن در سال 2019 به 19 میلیون تن (4.5 میلیارد تن کیلومتر با سیر متوسط 237 کیلومتر) و مسافر آن به 35 میلیون نفر رسید. احداث این راه آهن از 1863 با خط باریک آغاز و همان سال در مسافتی کوتاه مورد بهره برداری قرارگرفت و به تدریج توسعه یافت. 

لوکوموتیوهای دیزل از 1940 به صورت مانوری به کار گرفته شدند و از میانه دهه 70 میلادی اولین لوکوموتیوهای دیزل خط اصلی از آمریکا وارد شد، 49 دستگاه کلاس DX (U26C) از شرکت GE با قدرت 2750 اسب که به تدریج به 3250 افزایش یافت و سپس 30 دستگاه کلاس DF (GL22MC) از EMD با قدرت 1650 اسب در پایان دهه هفتاد که با توربوشارژر قدرت برخی از آنها به 2400 اسب رسید (DFT)، همچنین 85 دستگاه از لوکوموتیوهای کلاس DA (G12) شش محوره (با دو محور غیرفعال) وارد شده از سال 1955 تا 1967 به کلاس DC (توسط کلاید استرالیا ... از 1977 تا 1982) تغییر یافتند. 77 دستگاه لوکوموتیوهای برقی 6 محوره (BoBoBo) 4000 اسب 25 کیلوولت کلاس EF ساخت براش انگلستان هم از 1986 به خدمت گرفته شدند. 

کیفیت این لوکوموتیوها در یک گزارش رسمی منتشر شده که حاوی نکات جالبی در مورد قابلیت اعتماد این ناوگان 50 ساله است.

بررسی ماهانه در چهار سال 2018 تا 2021 بود و با ارائه آمار خرابی، مسافت و متوسط فاصله بین خرابی ها (MDBF) نشان می دهد: 

MDBF 57 لوکوموتیو کلاس DX (GE) 2750 اسب طی این سال ها به ترتیب عبارت بوده از 64، 52، 40 و 58 هزارکیلومتر 

MDBF 30 لوکوموتیو کلاس DF (EMD) 1650 تا 2400 اسب طی این سال ها عبارت بوده از 60، 63، 60 و 58 هزارکیلومتر 

MDBF 85 لوکوموتیو کلاس DC (EMD) 1650 اسب طی این سالها عبارت بوده از 79، 48، 53 و 105 هزارکیلومتر 

MDBF 77 لوکوموتیو برقی کلاس EF (براش) 4000 اسب طی این سالها عبارت بوده از 25، 44، 26 و 22 هزارکیلومتر

البته فراموش نشود که از تعداد کل، تعدادی از لوکوموتیوها متوقف بوده و فعالیت نداشتند که در محاسبه MDBF تاثیر ندارد. 

متوسط این شاخص به ترتیب برابر 54، 63، 74 و 29 هزارکیلومتر بود که باتوجه به توان لوکوموتیوهای دیزل و برقی جالب است.

بالاترین فاصله بین خرابی ماهانه (MDBF) برای این چهار نوع لوکوموتیو به ترتیب برابر 72، 86، 248 و 82 هزار کیلومتر بوده است.

البته کیفیت لوکوموتیو برقی ساخت شرکت براش انگلستان به نظر می رسد بیشتر ناشی از کیفیت اولیه ... از سوی سازنده بوده است.

چند یادآوری: 1) یادداشت جدول پارتو در تعمیرات لوکوموتیو برقی آفریقای جنوبی (تین 243384) که بیشترین تعداد خرابی (اعم از خرابی منجر به تاخیر یا گزارش راهبر) را در تجهیزات کابین و پرهزینه ترین را ادوات ولتاژ بالا و تجهیزات دوار اعلام می نماید.

2) تکلیف بمباردیر به عنوان سازنده دستیابی به (MDBF) ٣٨٠٫٠٠٠ کیلومتر بوده و طی چهار سال با سیر ۵۴ میلیون لوکوموتیو کیلومتر به یک میلیون 600  هزارکیلومتر و برای آماده به کاری به متوسط ٩٧ درصد در همین مدت دست یافتند. (تین 254806).

3) نمودار خرابی قطارهای سریع السیر ژاپن 0.058 در هر میلیون کیلومتر طی سال های 1987 تا 2000 بوده (قابلیت اعتماد 99.99) و شاخص (MDBF) 17 میلیون کیلومتر که سبب آماده به کاری 25 قطار از ناوگان 26 قطار 14 واگنه شد (تین 267810).

پندها: آمار 6 سال گذشته نشان می دهد فاصله بین خرابی ها (MDBF) در لوکوموتیوهای باری از 11 هزار کیلومتر در 1398 به 3 هزار کیلومتر در 1403 و در لوکوموتیوهای مسافری طی همین مدت از 81 به 10 هزار کیلومتر رسیده است (تین 289781). 

خرابی 19 برابری لوکوموتیوهای باری راه آهن (مرداد 1403) نسبت به متوسط ماهانه (4 ساله) لوکوموتیوهای نیوزیلند ... که برای بخش خصوصی به 26 و درانواع جدید به بیش از 33 بالغ می شود بسیار مخرب بوده و باید همزمان با روند افزایش تعداد خرابی در سال های اخیر مورد ریشه یابی دقیق قرار گیرد و ضابطه ای برای جریمه شرکت های مالک یا پیمانکار برای خرابی بلاک وضع گردد.

گام اول در این مسیر اندازه گیری و ثبت مستمر خرابی ها و محاسبه و انتشار MDBF ماهانه انواع لوکوموتیوها بر حسب مالک و نیز بر حسب نوع است. تهیه نمونه گزارش ماهانه 131 مانند فرم 101 با داشتن تعداد گرم متوسط و با افزودن تعداد خرابی هر لوکوموتیو (30 ردیف موجود)، کیلو متراژ، تن کیلومتر و چند خرابی اصلی می تواند در برنامه ریزی برای کاهش خرابی کمک نماید.    

برای دریافت فایل های مرتبط اینجا و اینجا کلیک کنید.

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.