◄ راهکار ایجاد جذابیت و کسب درآمدهای ترانزیتی چیست؟
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است هنوز برای ایجاد جذابیت مسیر ایران و کسب درآمدهای ترانزیتی برای کشور فرصت است.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است هنوز برای ایجاد جذابیت مسیر ایران و کسب درآمدهای ترانزیتی برای کشور فرصت است.
به گزارش تین نیوز، در چند روز گذشته مباحث متنوعی در مورد دور زدن مسیرهای ترانزیتی ایران از سوی چین مطرح شده است.
این در حالی است که مسیرهای متعددی برای حمل زمینی از چین به اروپا می توان تعریف کرد که برخی بالفعل و برخی مسیرها مانند مسیرهای مشخص شده در نقشه پیوست، بالقوه هستند.
بیشتر بخوانید: امنیت و روابط سیاسی کشورها؛ دو عامل فعال بودن مسیرهای ترانزیتی
یک کارشناس حمل و نقل دراین زمینه با بیان این که هنوز امکان کسب درآمدهای ترانزیتی برای کشور فراهم است، گفت: اگر مسئولان وزارت خارجه هرچه سریعتر وارد رایزنی شده و وزارت راه و شهرسازی مسائل مربوط به تعرفه ترانزیت کالاها را حل و راه آهن نیز برنامه ریزی منسجمی برای عبور هر چه سریع تر قطار از خاک ایران فراهم کند، به راحتی می توان درآمد ترانزیتی خوبی را برای کشور دائمی کرد.
سعید قصابیان در باشگاه متخصصان تین نیوز، با توجه به نقشه پیوست گفت: در حال حاضر مسیر شمال دریای خزر( چین -قزاقستان -روسیه) به شکل تمام ریلی فعال است.
وی افزود: اگرچه معیارهایی همچون تمام ریلی بودن، تعداد کشورهای مسیر و دفعات تغییر عرض خط و امنیت مسیر، در انتخاب مسیر نقش دارند اما در عین حال معتقدم مهمترین فاکتور در انتخاب مسیر، زمان سیر است که همه معیارهای ذکر شده را به طور ضمنی در خود دارد.
قصابیان عنوان کرد: گرچه کشور ما کنترلی روی زمان سیر قطار در دیگر کشورها ندارد اما کوتاه کردن زمان سیر در داخل ایران می تواند مسیر ایران را کاملا جذاب کند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: سهم ایران در این مسیر بیش از دو هزار کیلومتر است و اگر بتوان برای قطارهای ترانزیت چه در تعویض بوژی و چه در سیر و حرکت اولویت قائل شد (قطار برنامه ای) به راحتی می توان قطار چین - اروپا را از آن ایران کرد.
به گفته وی اگر حتی یکی از کریدورها از چین به سمت غرب مربوط به ایران باشد نیز برگ برنده محسوب می شود.