بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ 32 دستگاه مرتبط با حوادث رانندگی تا کنون چه کارنامه درخشانی داشته اند؟

آیا 32 دستگاه و ارگان‌ های مرتبط با حوادث رانندگی کشور کارگشای خوبی در این زمینه بوده و کارنامه درخشانی داشته اند؟

تین نیوز |

روز جهانی یادبود قربانیان حوادث رانندگی را پشت سر گذاشتیم و امروز 2 آذر نیز سالروز درگذشت درویش خان موسیقی دان معروف کشورمان و  اولین قربانی رانندگی کشور در سال 1305 ، است.

برآوردها نشان می دهد سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار حادثه رانندگی با حدود17 هزار فوتی و بیش از 300 هزار مجروح و معلول رخ می دهد که 14 میلیارد دلار خسارات مالی، جانی، اقتصادی به کشورمان وارد می کند.

مقوله حوادث رانندگی؛ معضل بزرگ کشور است که تامل برنگیز و باید از طرف، مسئولان و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اطلاع رسانی، اعلام خبر، اعداد و ارقام سالیانه، گزارش، انتقاد و ممکن است به حل مسئله کمک کند ولی به پایان تصادفات لجام گسیخته نمی انجامد.

هر جانباخته تصادفات 5.3 میلیارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور خسارت وارد می کند، 60 درصد جانباختگان تصادفات 20تا 30 ساله و نیروی های اصلی کار کشور هستند. همچنین حدود 34 درصد حوادث رانندگی کشور و حدود 70 درصد فوتی ها، در جاده های برون شهری رخ می دهد.

اما سوال این است که چند درصد از رانندگان 38 میلیون انواع خودروی موجود در کشور یا  54 میلیون هموطن دارای گواهینامه از قانون تمکین می کنند و چند درصد با عدم تمکین از قانون موجب بروز تصادفات می شوند؟ 

آیا برای اصلاح رفتار رانندگان با تخلف بالا و حادثه ساز،  راهکاری اساسی و کارآمد لحاظ شده؟

آیا برای رانندگان قانونمند و فاقد تخلف حادثه ساز تشویقاتی لحاظ شده؟  

آیا کمیسیون اصل 90 مجلس برای رسیدگی به تصادفات لجام گسیخته کشور وارد عمل شده است؟ 

آیا 32 دستگاه و ارگان‌ های مرتبط با حوادث رانندگی کشور کارگشای خوبی در این زمینه بوده و کارنامه درخشانی داشته اند؟

آیا طرح نظرسنجی و برگزاری مسابقه از کاربران جاده ای رانندگان تلاشگر در این زمینه نمی تواند به رسیدن به راهکارهای حل این مشکل کمک کند؟

آیا ستادهای تحلیل و بررسی حوادث رانندگی در همه استان‌ های کشور تشکیل شده است که بعد از وقوع چنین حوادثی نکات مهم آن را بررسی و به جهت کاهش این حوادث، به عموم و رانندگان جاده ای اطلاع رسانی کنند؟

آیا صدا و سیما وظایف خود را در این بخش به نحو احسن انجام داده است؟

آیا در جلسات کمیسیون ایمنی راه ها، در وزارت راه، از رانندگان جاده ای دعوت شده؟ هرچند رانندگان ما ممکن است تحصیلات دانشگاهی را طی نکرده باشند ولی تخصص و تجربه های آنها با کارشناسان مربوطه یکسان، برابر و حتی ممکن است بالاتر باشد.

ایا برای کاهش حوادث رانندگی از تولید خودروهای ناایمن جلوگیری شده ؟

آیا نقاط پرحادثه جاده ها ایمن سازی شده اند؟

آیا ناوگان فرسوده سبک و سنگین با عمر بعضا 50 ساله نوسازی شده اند؟

رسیدگی به حوادث رانندگی فقط یک متولی لازم دارد که احساس مسئولیت و کار کند و پاسخگو باشد، به نظر می رسد ضرب المثل با چند آشپز، آش شور می شود در این مقوله اتفاق افتاده است.

چند روز پیش در اصفهان جوانی بر اثر تصادف  جان خود را از دست داد، این جان باخته فقط چهار ماه از ازدواجش گذشته بود، آیا خانواده و همسر او تا آخر عمر فراموش می کنند؟

با این حال بنده تجربیات 40 ساله  خود در جاده ها را که حدود 100 نکته و راهکار برای کاهش حوادث رانندگی است تهیه و مرقوم نموده ام؛ نکات ایمنی همراه با عکس ها و فیلم‌ های مربوطه و اگر مسئولان واقعا در تلاشند که حوادث رانندگی کشور کاهش یابد ،می توانم این اطلاعات در اختیار آنان بگذارم تا از آنها استفاده کنند.

آیه 33 سوره مائده قرآن کریم را فراموش نکنیم هرکس نفسی بخشد انسانی را نجات دهد مانند این است که همه انسان ها را نجات داده است

فراموش نکنیم یک ساعت عدالت برابر است با یک سال عبادت است.

فراموش نکنیم هرحادثه رانندگی زائیده یک تخلف است و تخلف اتفاق نیست انتخاب است.

* راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    احسنت