◄ کدام کریدورهای ترانزیتی منافع ایران را به چالش می کشند؟+مستندات
مرکز پژوهش های اتاق ایران گزارشی از وضعیت کریدورهای منطقه ای و موقعیت ژئواکونومیک ایران منتشر کرد.
مرکز پژوهش های اتاق ایران گزارشی از وضعیت کریدورهای منطقه ای و موقعیت ژئواکونومیک ایران منتشر کرد.
به گزارش تین نیوز ، در این گزارش ضمن معرفی مسیرهای ترانزیتی ایران، به جایگاه ایران در گذرگاه های بین المللی اشاره و توصیه هایی برای سیاستگذاری مناسب در این زمینه ارایه شده است.
در این گزارش تاکید شده که هشت مسیر ترازیتی عمده در منطقه پیرامومنی ایران وجود دارد که البته درجه اهمیت و میزان پیشرفت متفاوتی با یکدیگر دارند. در یک دسته بندی اولیه می توان این مسیرها را به دو دسته کلی شمالی جنوبی و شرقی غربی تقسیم کرد.
بر این اساس پروژه های ترانزیتی بندر چابهار به افغانستان، گذرگاه اقتصادی چین پاکستان، کریدور بین المللی شمال جنوب و گذرگاه فرا افغان در زمره مسیرهای شمالی جنوبی قرار می گیرد و پروژه کمربند و راه، گذرگاه اسلام آباد تهران استانبول، کریدور ترانس خزر و گذرگاه اقتصادی خلیج فارس مدینه در مسیرهای شرقی غربی دسته بندی می شود.
این گزارش تاکید دارد که مسیرهای ذکر شده را می توان از منظری دیگر نیز دسته بندی کرد و آن هم عبور کردن یا عبور نکردن آنها از خاک ایران است.
بر اساس این گزارش، پروژه های بندر چابهار، کمربند و راه، کریدور شمال جنوب و کریدور اسلام آباد تهران استانبول مسیرهایی هستند که از خاک ایران عبور می کنند و در مقابل کریدورهای چین پاکستان، فرا افغان، خلیج فارس مدیترانه و ترانس خزر پروژه هایی هستند که از خاک ایران عبور نمی کنند.
اهمیت دسته دوم در این است که طراحی عمده این مسیرها، شاید به استنثنا کمربند و راه به گونه ای است که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در رقابت با کریدورهایی تعریف شده اند که از ایران عبور نمی کنند و از این نظر منافع ایران را به چالش می کشند.
برای دریافت متن کامل این گزارش روی عبارت اینجا کلیک کنید.
با ایجاد کریدور زنگه زور ایران سود کلانی خاهد برد
خواب دیدید خیر باشد،چنین نخواهد شد.
ایران به هیچ وجه نباید بگذارد ترکیه به آذرباییجان و بعد آن به آسیای میانه متصل گردد به هیچ وجه
مگر اختیار با شماست ؟ ارمنستان ازخاک خود گذرگاه میدهد ، شما چکاره هستید!!
ایران نبایددر مخالفت با کریدور زنگه زور در ازای حدودا ۳ ملیون ارمنی ، دشمنی به بزرگی ۵۰۰ ملیونی ترکی برای خود درست کند ، امیدوارم سیاستمدارامون یه کم سیاست داشته باشن
باز هم توهم..راستی آفریقا، آمریکای جنوبی،قطب شمال وجنوب هم ترک دارند!؟۵۰۰ میلیون از کجا اومد!
والله مسئولین ما به فکر منافع همه هستند الا منافع مردم ایران
مثلا به فکر منافع ایران خودرو و سایپا و میرسلیم و دوستاش هستند ولی به فکر مردم بیچاره که بخاطر کیفیت بد ناقص میشند و کشته میشوند طوری که تعدادکشته هایه ۸سال جنگ تحمیلی اندازه نصف کشته هایه سایپا وایران خودرو نیست
جوری میگی ۵۰۰میلیون ترک که انگار این ۵۰۰میلیون سرهمدیگر قسم میخورند نه برادر ما اینهمه ترک در ایران داریم که دل خونی از الهام و اردوغان دارند چون اینکه مانژاد ترکیم همش شعره تا نقششو عملی کنه وگرنه الهامو شیر نمیکرد رانندگان اذری مارا این همه بی احترامی کنه یا اینهمه سد ایجاد نمیکرد تا ترک زبانان ما در شمال کشور لا مشقت روبرو شوند تازه کشورای ترک زبان همشون از بلند پروازیهای اردوغاو اگاهن بنابر این بیشتر ترجیح میدن با ایران کار کنند تا اردغان
هیچکدام راه،چون در احداث راه ارتباطی همه کشورها منافع دارند فقط رفتار مغرضانه کشورهای معلوم حال اینکه میخوان با زورگویی جلو منافع سایر ملت هارو بگیرن.
اینها به فکر منافع ملت نیستند و فقط به فکرخودند.اگربودند کشور و مردم به این روز .فقر. نبودند.لعنت خدابرمسببین
سلام
تنها چیزی ک در بخش حمل و نقل آزار دهنده هست وضعیت جادهای مسیر تهران بندر عباس و جایگاه های سوخت بندر عباس واقعا تاسف بار هست سوالم اینه چرا کسی ب این قشر ک مدام در تلاش هستند رسیدگی نمیشه
کشورهای دیگرهم دراین خصوص به منافع خودفکرمیکنند نکند فکرمیکنید ارباب آسیا و منطقه شده اید سرتون گیج نرود