بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ عوارض متقابل ناوگان ایرانی و افغانستانی صفر شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد خواهان حذف عوارض متقابل ناوگان ایرانی و افغانستانی در مرز دو کشور شد.

عوارض متقابل ناوگان ایرانی و افغانستانی صفر شود
تین نیوز

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد خواهان حذف عوارض متقابل ناوگان ایرانی و افغانستانی در مرز دو کشور شد.

به گزارش تین نیوز، احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد نیز در صد و هفدهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، با بیان اینکه عوارض متقابل متناسب با رفتار کشورهای مقابل تعیین می شود، گفت: درخواست بخش خصوصی این است که متناسب با عددی که افغانستان کاهش عوارض خود را اعمال کرده، ایران نیز همان عدد را اجرا نماید یا اینکه هر دو کشور عدد عوارض دریافتی از ناوگان های تجاری را به صفر برسانند که این امر درنهایت، به نفع بخش تجارت دو کشور خواهد بود.

احمد زمانیان
احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد

رودپاس حذف شود

علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز دراین باره گفت: برای ناوگانی که بین کشورهای ایران و افغانستان در حال تردد هستند، هریک از دو کشور عوارضی تحت عناوین مختلف نظیر «رود پاس»، «خاک پولی» و.. با هدف کسب درآمد دریافت می کنند؛ البته به رغم نشست مشترک مرزی مسئولان کشورمان با هیات اعزامی افغانستان در 10 دی ماه سال 1402 در پایانه مرزی دوغارون و تأکید بر حذف عوارض، مبالغ خاک پولی توسط دولت طالبان برای ناوگان ایرانی حذف نشد و فقط کاهش پیدا کرد و معادل آن عوارض برای ناوگان افغانستانی جهت ورود به قلمرو کشورمان نیز کاهش یافت.

وی اظهار کرد: نخستین پیشنهاد در این موضوع، آن است که اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در نشست مشترک با مسئولان ذی ربط حوزه افغانستان که در سطح ملی به میزبانی شهرستان مشهد برگزار می شود، در خصوص حذف عوارض متقابل و «رودپاس» موضوع را پیگیری کند. در این راستا لازم است عوارض به طورکلی حذف شود و در صورت عدم تحقق آن، عوارض تعیین شده توسط دو کشور به طور یکسان و متقابل تعیین شود.

جعفر شهامت
جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی

اخذ سه هزار و 800 افغانی از ناوگان ایرانی

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: افغانستان اعلام کرده بوده که عوارض را برای ناوگان ایرانی به صفر خواهد رساند؛ اما بخشی از عوارض را کاهش داد و همچنان 150 دلار تحت عنوان «رودپاس» اخذ می شود.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که درمجموع، افغانستان سه هزار و 800 افغانی با رسید یا بدون رسید از ناوگان ایرانی اخذ می کند.

محمدرضا توکلی زاده
محمدرضا توکلی زاده،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد

رسیدگی به صف‌های بلند و بالای ناوگان حمل‌ونقل در مرز افغانستان

محمدرضا توکلی زاده،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در این نشست در خصوص موانع و مشکلات دریافت عوارض متقابل از ناوگان ایرانی و افغانستانی در مرز دو کشور، گفت: در سپهر اقتصاد افغانستان برای همکاری های تجاری و سرمایه گذاری فرصت های زیادی فراهم است و طبیعتاً برای دستیابی به چنین اهداف و ظرفیت هایی، در گام نخست باید آن مسائلی سامان پیدا کنند که از دیرباز به عنوان یک عارضه در مسیر تجارت ما با این کشور مطرح بوده اند و یکی از آن ها صف های بعضاً بلند و بالای ناوگان حمل ونقل بین المللی و تجاری و معطلی های پرتکرار است.

وی ادامه داد: نکته دیگر در ارتباطات مرزی با افغانستان، اخذ عوارضی است که موجب تحمیل هزینه های سنگین به فعالان حوزه حمل ونقل می شود و ضروری است تا مسئولان دستگاه های متولی ضمن رایزنی با طرف افغانستانی، در راستای کاهش متقابل عوارض یا حذف آن بکوشند تا شاهد تسهیلگری در این عرصه و توسعه مراودات تجاری طرفین باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.