بازدید سایت : ۲۸۴۵۳

◄ نامه جمعی از متخصصان برجسته ایمنی ترافیک کشور به رئیس جمهور

جمعی از اساتید و متخصصین برجسته ایمنی ترافیک کشور در خصوص وضعیت ایمنی راه های کشور و در اولویت قرار گرفتن موضوع ایمنی ترافیک و کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات در برنامه های اجرایی دولت چهاردهم به مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور نامه نوشتند.

نامه جمعی از متخصصان برجسته ایمنی ترافیک کشور به رئیس جمهور
تین نیوز

جمعی از اساتید و متخصصین برجسته ایمنی ترافیک کشور در خصوص وضعیت ایمنی راه های کشور و در اولویت قرار گرفتن موضوع ایمنی ترافیک و کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات در برنامه های اجرایی دولت چهاردهم به مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور نامه نوشتند.

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،

کسب رای اعتماد مردم در چهاردهمین دوره‎ی انتخابات ریاست جمهوری را به جنابعالی تبریک می گوییم. امیدواریم با استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان در راستای اعتلای ایران اسلامی موفق و پیروز باشید.

یکی از دغدغه های جدی که متوجه جامعه ایران می باشد آمار بالای تصادفات و تلفات و جراحات ناشی از آن است ( براساس آمار پزشکی قانونی کشور در سال 1402، 20045 نفر فوت و 391069 نفر بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده اند)که تبعات اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و فرهنگی زیادی را به قشرهای مختلف جامعه تحمیل می نماید، به عنوان جمعی از متخصصین و کارشناسان فعال در حوزه ایمنی ترافیک معتقدیم دولت چهاردهم باید راهکارهای مناسب و مبتنی بر علم روز دنیا را برای این معضل بزرگ، اجرایی نماید.

در همین راستا و با لحاظ اینکه موضوع مذکور چند بعدی است و باید سازمانها و ارگانهای مختلف همکاری نمایند و با درنظر گرفتن همه ظرفیت های قانونی و تکالیف موجود از جمله سیاست های کلی نظام و قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، خواهشمندیم تا جهت ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات و جراحات ناشی از آن که امید به زندگی و شور اجتماعی را قطعاً بوجود خواهد آورد،  موارد پیشنهادی زیر در امور اجرایی دولت چهارم مدنظر قرار گیرد.

  • در نظر گرفتن هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تصادفات  و تأثیر آن بر اقتصاد کشور و حساس نمودن بخشهای مختلف نظام، دولت و جامعه به موضوع مذکور (براساس برآوردهای انجام شده سال 1402 هزینه میانگین هرتصادف فوتی تقریباً 214 میلیارد ریال و هر تصادف جرحی شدید تقریباً 190 میلیارد ریال بوده است)،
  • توجه به قانون احکام دائمی برنامه ­های توسعه کشور،  که دولت را ملزم به فراهم کردن ساز و کارهای قانونی به ­منظور کاهش سالانه ده درصد از میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی کرده است.
  • تدقیق، اولویت بندی و اجرایی نمودن برنامه عملیاتی ایمنی راهها،
  • پیاده سازی رویکرد سیستم ایمن و تمرکز بر 5 رکن مدیریت ایمنی در ایمنی راه های کشور،
  • فعال شدن شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی ترافیک و کمیسیون ایمنی راه ها به صورت کاملاً موثر و اجرایی با استفاده از هم اندیشی متخصصین و صاحبنظران ایمنی ترافیک  از سراسر دانشگاه های کشور و درنظر گرفتن پایش مناسب برای اجرایی شدن مصوبات آن در کشور،
  • تقویت روح پاسخ­گویی، مسئولیت­ پذیری و اشتراک مساعی و منابع، در عالی­ترین سطح ممکن در میان همه­ سازمانها و نهادهای ذی­ربط با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در اختیار، تشکیل جلسات منظم و مؤثر کمیسیون ایمنی راههای کشور ، پیگیری مصوبات و زمینه­ سازی برای سیاست­گذاری یکپارچه و طراحی اجرای برنامه ­های مؤثر ابتکاری بصورت مشترک بین دستگاهها،
  • در نظر گرفتن ضمانت اجرایی برای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بویژه در خصوص ایمنی ترافیک،
  • توجه  و اهتمام ویژه وزرای محترم راه و شهرسازی، کشور، صمت و بهداشت درمان و آموزش پزشکی به موضوع ایمنی ترافیک و انتخاب و گزینش این وزرا با لحاظ برنامه مرتبط با موضوع ارتقای ایمنی ترافیک
  • فعال کردن ظرفیتهای لازم از جمله ظرفیتهای مشارکت بخش خصوصی، بیمه­ ها، جرایم ترافیکی و سایر منابع مالی، به ­منظور تخصیص بهینه منابع و اعتبارات به منظور اجرای سیاستها و برنامه­ های ارتقای ایمنی راه ها،
  • تقویت نقش سازمانهای مردم­ نهاد و همچنین رسانه ­های جمعی و بهره­مندی از نقش بالقوه آنان در افزایش مطالبه­ گری و حمایتهای مردمی،
  • برقراری دسترسی آزاد به اطلاعات مرتبط با ایمنی راهها مطابق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، با هدف بهره­ مندی شبکه نخبگان کشور و جلب مشارکت آنها در کمک به سیاست­گذاری و تصمیم­ گیری صحیح مبتنی بر شواهد علمی به­ جای تصمیمات خلق­ الساعه فاقد بنیان­ های علمی،
  • توجه ویژه به برنامه های فرهنگی و رفتار ایمنی ترافیک در مدارس و دانشگاه ها،
  • تخصیص بودجه لازم به راهکارهای مرتبط با عامل انسانی (مهمترین دلیل تصادف ترافیکی)،

در پایان ضمن تبریک مجدد به شما و مردم شریف ایران و آمادگی برای برگزاری جلسه همفکری و کمک به دولت محترم، امید داریم که مجموعه اقدامات دولت چهاردهم در ایمنی ترافیک موجب کاهش تصادفات و تلفات و جراحات ناشی از آن در کشور شود و ایرانی آباد و سرزنده را شاهد باشیم.

اسامی متخصصین به ترتیب الفبا:

  • مرتضی اسدامرجی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
  • کیوان آقابیک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
  • امین میرزا بروجردیان عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
  • حمیدرضا بهنود عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
  • شهاب حسن پور عضو هیأت علمی دانشگاه آیت اله بروجردی
  • سینا شیخ الاسلامی دکترا و متخصص ایمنی ترافیک
  • عباس شیخ فرد  دکترا و متخصص ایمنی ترافیک
  • سینا صاحبی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
  • محسن فلاح زواره عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی
  • ابوالفضل محمدزاده مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
  • حمید میرزاحسین عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
  • نوید ندیمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیمی

    نبودن ویا کمبودتابلوها ی راهنمایی ورانندگی وچراغ هشدار وخطر،عدم خط کشی ولاین بندی وخطوط جاده ای منظم و همیشه ،عدم نظارت مهندس ناظر هنگام آسفالت ریزی،وموج دار ودست انداز دارشدن جاده، گذاشتن نیوجرسی بتی دراتوبانها بجای گاردریل از عوامل شدت تصادف ،....

  • ناشناس

    علاوه بر بهسازی جاده ها رفتار رانندگی مردم که به شدت افسارگسیخته و ناهنجار وخطرناک شده باید کنترل و قانون در موردشان اجرا شود از رانندگی پر خطر کاهش یابد .بسباری از جاها پلیس نیست یا از ترس کاری نمی کند چون بعضی از مردم کلا قانونشکن شده اند