بازدید سایت : ۶۱۳۵۳

هدف حرکت قطار ترانزیتی چین به ایران چیست؟

ورود قطار ترانزیتی چین به کشورمان می تواند بازار کالاهای چینی را در ایران توسعه دهد.

هدف حرکت قطار ترانزیتی چین به ایران چیست؟
تین نیوز |

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین با بیان اینکه امنیت اقتصادی هدف ایران برای روابط با چین و همسایگان است، گفت: ورود قطار ترانزیتی چین به کشورمان می تواند بازار کالاهای چینی را در ایران توسعه دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از راهبرد معاصر، محسن بختیار، سفیر کشورمان در چین در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) نوشت: در ادامه تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت موقعیت ترانزیتی کشور در انتقال کالاهای چین به غرب آسیا و اروپا، در مراسمی حرکت قطار شی آن به تهران آغاز شد. 

بختیار افزود: این قطار پس از عبور از خاک قزاقستان و ترکمنستان در مدت ۱۰ روز از پایانه مرزی اینچه برون وارد خاک ایران می شود.

این اقدام در حالی است که صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پیش تر با بیان اینکه پنجره واحد تجارت فرامرزی با روسیه شکل گرفته است، گفته بود: اتصال الکترونیکی گمرک ایران به چین تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده رخ خواهد داد. قوانین و مشکلات حقوقی باعث شده است کالای کشورهای آسیای مرکزی و روسیه دیگر از مسیر ایران ترانزیت نشوند و آن ها ما را دور بزنند.

با توجه به قرارداد ۲۵ ساله و سیاست کلان «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، اینگونه اقدامات به گسترش روابط ایران و چین کمک زیادی می کند

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین درباره ورود قطار ترانزیتی چین به کشورمان به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت:  ورود قطار ترانزیتی چین به کشورمان گام بلندی در راستای توسعه روابط دو کشور و تقویت راه های ترانزیتی کشورمان است و می تواند بازار کالاهای چینی را در ایران توسعه دهد. 

وی با بیان اینکه روابط ایران و چین از سال گذشته و به دنبال اقدامات رئیس جمهور شهید و خدمتگزار، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و نیز شهید خدمت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه سابق کشورمان در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته است، افزود: با توجه به قرارداد ۲۵ ساله و سیاست کلان «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، اینگونه اقدامات به گسترش روابط ایران و چین کمک زیادی می کند. 

رایزن اقتصادی سابق ایران در چین عنوان کرد: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در مقاله ای که برای روزنامه تهران تایمز نوشت، چین را کشوری خواند که در روزهای سخت به ایران کمک کرد. این موضع گیری در شرایطی که کشور زیر تحریم و فشار اقتصادی است، باعث شد سخنگوی وزارت امور خارجه و دولت چین در بیانیه هایی از گسترش روابط با ایران سخن بگویند و روابط دیرینه دو کشور را بستاند؛ روابطی که از جاده ابریشم آغاز شد و اکنون در قالب سند همکاری ۲۵ ساله در حال تداوم است. 

صالح فرد گفت: تنها در زمینه ترانزیت نمی توان به حمل و نقل کالا میان ایران و چین بسنده کرد، پکن قریب هفت سال پیش پیشنهاد کرده بود جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه ای تبدیل شود و فعالیت هایش را در زمینه صدور کالاهای چینی به آسیای مرکزی، عراق و حوزه خلیج فارس توسعه دهد. ایران باید از مزیت ترانزیتی خود استفاده کند و حمل و نقل ریلی را به حمل و نقل زمینی و دریایی بیفزاید که این موضوع به ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد. 


وی تصریح کرد: انتظار می رود دولت چهاردهم با رویکرد کارشناسانه به روابط با چین و کشورهای منطقه نگاه کند. در چارچوب قرارداد ۲۵ ساله می توان سرمایه گذاری چینی ها را در کشور جذب کرد؛ چینی ها برای ورود به عراق و افغانستان به ایران نیاز دارند و جمهوری اسلامی ایران می تواند به طور سه جانبه در حوزه خلیج فارس، عراق و افغانستان با چین همکاری کند. 

رایزن اقتصادی سابق ایران در چین با بیان اینکه توسعه و امنیت اقتصادی هدف غایی ایران برای روابط با چین و همسایگان ازجمله حوزه خلیج فارس است، گفت: این موضع می تواند سیاست خوبی باشد و باید به سمت توسعه روابط با اقتصادهای نوظهور همچون هند، آفریقای جنوبی و برزیل رفت تا بتوان فشارهای اقتصادی آمریکا و غرب را خنثی کرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.