◄ افزایش نرخ کرایه تاکسی به جیب اسنپ و تپسی می رود!
حسن پورناظری، عضو انجمن صدای تاکسیرانان تهران با اشاره اینکه مخالف افزایش نرخ کرایه ها هستیم گفت: این رشد قیمتی مسافران ما را گرفته و این افزایش نرخ به جیب رانندگان تاکسی های اینترنتی می رود.
براساس اعلام رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از اول اردیبهشت ماه نرخ کرایه تاکسی ها حداکثر ۴۵ درصد رشد خواهد داشت؛رشدی که به گفته رانندگان تاکسی های گردشی و تلفنی نصیب رانندگان تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، حسن پورناظری، عضو انجمن صدای تاکسیرانان تهران با اشاره به این موضوع گفت: سال گذشته نیز نرخ کرایه تاکسی ها 45 درصد افزایش یافت اما تنها رانندگان تاکسی های خطی موفق به دریافت این مبلغ از شهروندان شدندو رانندگان تاکسی های گردشی و تلفنی از این افزایشی بی نصیب ماندند.
این فعال صنفی تاکسیرانی توضیح داد: ما مخالف افزایش نرخ کرایه ها هستیم؛ چون این رشد قیمتی مسافران ما را گرفته و این افزایش نرخ به جیب رانندگان تاکسی های اینترنتی می رود. اگر خود را جای مسافران بگذاریم این افزایش نرخ سبب گرایش آنان به استفاده از تاکسی های اینترنتی و سایر مدهای حمل ونقل شهری می شود بنابراین ضرر و زیان ما بیشتر از 45درصدی است که برای نرخ کرایه تاکسی در سال جاری اعلام شده است.
پورناظری خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ تاکسی های تلفنی و گردشی را اسنپ و تپسی تعیین می کند و نرخ مصوب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران پذیرفته نیست.
بر اساس مصلحت است نه قانون !
وی با اشاره به اینکه مرجعی درباره قانونی بودن اسنپ و تپسی به ما پاسخ شفافی نمی دهد گفت: طبق ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل مسافر بر عهده شهرداری است و بر طبق ماده 203 آیین نامه راهنمایی و رانندگی حمل مسافر با پلاک شخصی ممنوع است. اما نمی دانیم تاکسی های اینترنتی با پلاک شخصی برپایه چه قانونی در حال فعالیت است و آنچه عقل می گوید این است که بر اساس مصلحت است نه قانون !
پورناظری تاکید کرد: ما مخالف تاکسی های اینترنتی نیستیم. ما با تکنولوژی جدید در حمل و نقل عمومی موافقیم و قایل به بهره برداری از سیستم های برخط هستیم منتها در چارچوب قانون تا بتوانیم رقابتی سالم را در کنار یکدیگر داشته باشیم.
خبر پربازدید حوزه شهری را بخوانید:
سگ های راهنما در متروی کشور همسایه و حسرت ما در مترو تهران
گوش شنوایی نیست
این فعال صنفی تاکسیرانی به معضل مهم بیمه رانندگان تاکسی اشاره کرد و به تین نیوز گفت: بدیهی است که تضمین امنیت هر شغلی «برخورداری از بیمه» است. در شرایط کنونی برخی رانندگان تاکسی بویژه جوانانی که وارد این شغل می شوند از پوشش بیمه محرومند. متاسفانه سازمان تامین اجتماعی با این بهانه که دولت قانون را اجرا نکرده و بودجه ای نیست از بیمه رانندگان تاکسی سرباز می زنند؛ گرچه براساس قانون مکلف به اجرای بیمه اند. متاسفانه تاکنون صدای رسای مطالبه گری رانندگان تاکسی پاسخ و نتیجه ای در پی نداشته است؛ گویا گوش شنوایی نیست!
پورناظری به مشکلات رانندگان تاکسی برای مشارکت در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تاکسی سمندی که با رقم حدودا 350 خریداری می کردیم باید با رقمی بیش از 550 تومان تحویل بگیریم. در نظر داشته باشید ایران خودرو چند بار در سال قیمت خودروهای خود را افزایش می دهد در حالیکه قیمت کرایه تاکسی ها یک بار در سال افزایش می یابد با این شرایط شاید فقط تاکسی های خطی بتوانند از پس این هزینه ها برای خرید تاکسی نو بربیایند اما قاطعانه می گوییم که بیش از نیمی از رانندگان تاکسی قادر به مشارکت در طرح نوسازی نیستند.
تاکسی های برقی برای تهران کارایی ندارد
عضو انجمن صدای تاکسیرانان تهران در ادامه طرح معضلات رانندگان تاکسی تشریح کرد: طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده بنزینی به تاکسی های برقی این روزها بسیار شنیده می شود. گرچه ما با تکنولوژی و استفاده از تاکسی های برقی در سیستم حمل ونقل شهری موافق صددرصد هستیم اما استفاده از این تاکسی های برقی در تهران تست نشده است. علاوه بر این با توجه به کمبود برق در شهر تهران و نیز نیازی که این خودروها به شارژ در بیش از سه ساعت دارند بنابراین این خودروها در شهر پرترافیکی چون تهران کارایی لازم را برای استفاده در سیستم حمل ونقل عمومی نخواهند داشت. ایجاد صف های طولانی و اتلاف زمان برای شارژ این خودروها رانندگان را با مشکلات عدیده ای در ارائه سرویس به مسافران شهری رو به رو می کند.
این تاکسی ها لوکس نیست
وی اضافه کرد: متاسفانه تاکسی های برقی را خودروی لوکس محاسبه می کنند به گونه ای که عوارض و مالیات آن بیشتر از تاکسی های معمولی محاسبه می شود. در حالیکه هم اکنون رانندگان تاکسی کمری یک میلیون و 300 هزار تومان مالیات پرداخت می کنند اما در صورت وقوع تصادف و بروز خسارت با این استدلال که خودروی آنان لوکس است نمی توانند از بیمه مبلغ کامل دریافت کنند. علاوه بر این، قیمت باتری تاکسی های برقی در صورت خرابی دو سوم مبلغ واقعی این خودرو هزینه دارد.
حمایتی از رانندگان تاکسی نمی شود
پورناظری در پایان خاطرنشان کرد: گرچه گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو شامل همه دارندگان خودرو می شود اما با توجه به میزان استهلاک تاکسی های شهری، رانندگان تاکسی با هزینه های همیشگی تعویض روغن موتور و لاستیک و ... آنهم با نوسانات لحظه ای قیمت ارز رو به رو هستند این در شرایطی است که هیچ حمایتی از سوی نهادها و سازمان های مربوطه صورت نمی گیرد و این هزینه های سرسام آور شرایط معیشتی رانندگان را با چالش های جدی مواجه ساخته است. متاسفانه رانندگان تاکسی در زمینه خرید لاستیک نیز با توجه به سیستم موجود غالبا با مشکل مواجه اند و هیچ فرقی میان آنها و مالکان خودروهای شخصی برای تامین لاستیک موردنیازشان وجود ندارد.
من راننده اسنپ هستم ولی امروز کرایه ها هنوز پایین بود و گران نشده بود
تاکسی اینترنتی میره مسافر رو از جلوی در خونش سوار میکنه و باید گران بشه چون مسافر بدون زحمت تو خونه نشسته و راننده میرسه زنگ میزنه تا مسافر با الافی تشریف فرما بشن . بنزین آزاد و استهلاک ماشین و روغن و ... و کمیسیون ۱۵ تا ۲۰ درصدی هم باید بدیم
با این کرایه های حالای استپ و تبسی اصلا خرج ماشین در نمیاد چه برسه هزینه زندگی
به داد راننده های تاکسی اینترنتی برسید...
مردم دراین شرایط سخت اقتصادی فقط انتظارکرایه مفت و صفرتومانی دارندومفت برهای اینترنتی ماننداسنپ وتپسی هم مانندهمیشه درصحنه حاضرند.رانندگانی که باخودروهای شخصی به ولگردی و دور دور درسطح معابراعتیادسخت دارند.حتی حاضرندازجیبشان هم یک چیزی بدهندوبچرخندوبگردندوبامسافرشان بخندندوباکولرروشن وموزیک لایت بمقصدبعدی بروند.