بازدید سایت : ۳۸۲۵۷

چگونه نخستین خودروی ملی ترکیه به یک رسوایی تاریخی تبدیل شد؟

خودروی تازه نه سیاه رنگ است و نه سوختی بی کیفیت در باک دارد. خودروی ملی دوریم اگر برای گورسل آمد نداشت و مجبور شد با جای رویایش را با کابوس معاوضه کند، خودروی تازه از راه رسیده برقی اما حالا می رود تا رویای ۶۰ ساله ترک ها را تعبیر کند.

چگونه نخستین خودروی ملی ترکیه به یک رسوایی تاریخی تبدیل شد؟
تین نیوز |

۵۹ سال پیش ترکیه برای اولین بار قصد تولید خودرویی ملی را داشت و پروتوتایپ‌های خودرو «دوریم» که در زبان ترکی به معنای انقلاب است را با حضور جمال گورسل رئیس جمهور وقت ترکیه رونمایی کرد. اما این مراسم به فاجعه ای تاریخی بدل شد!

 به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، ترکیه روز جمعه از اولین خودرو کاملا بومی خود رونمایی کرد،اما این اولین باری نیست که همسایه غربی دست به رونمایی از خودروی ملی می زند. فاصله خودروی ملی پیشین با خودروی امروز اما ۶۰ سال است. حالا از پس گذشت ۶۰ سال و تبدیل این کشور به قطعه سازی مهم و از پس انعقاد قراردادهای همکاری با بزرگترین خودروسازی های جهان این کشور برنامه دارد ۱۷۵ هزار اتومبیل برقی در سال تولید کند. پروژه طراحی و توسعه این خودرو طی ۱۳ سال اخیر هزینه‌ای به میزان ۲۲ میلیارد لیر ترکیه (۳.۷ میلیارد دلار) در برداشته است.

نخستین خودرو ملی ترکیه

این پروژه بخشی از هدف گذاری بلند مدت رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه برای تبدیل ترکیه به یک قدرت اقتصادی توسعه‌یافته است و ترکیه را به سوی تحقق رویای ۶۰ ساله اش برای تولید خودرویی ملی سوق می‌دهد.

اردوغان در سخنرانی خود درباره این حسرت ۶۰ ساله گفت: اتومبیل "دِوریم" (اولین خودروی ترکیه)، تبدیل به کابوس ما در صنعت خودروسازی شده بود. کسانی که علیه این اتومبیل سیاهنمایی کردند، اکنون نیز چنین می‌کنند. مانع تولید "دِوریم" شدند، اما قادر به توقف روند تولید خودرو قرن توسط ما نخواهند بود.

اما ماجرای دوریم چیست؟

۵۹ سال پیش ترکیه برای اولین بار قصد تولید خودرویی ملی را داشت و پروتوتایپ‌های خودرو «دوریم» که در زبان ترکی به معنای انقلاب است را  با حضور جمال گورسل رئیس جمهور وقت ترکیه رونمایی کرد. اما این مراسم به فاجعه ای تاریخی بدل شد!

دوریم سیاه رنگی که در روز ملی ترکیه "جمال گورسل" پشت آن نشست در مسیر رساندن به مراسم رونمایی رنگ شده بود! مشکل اما تنها رنگ خشک نشده این خودرو نبود.برای به حرکت درآوردن آن مقدار بسیار اندکی سوخت بی کیفیت در باک خود ریخته بودند. تنها ۱۰۰ متر پس از شروع حرکت این خودرو به خاطر سوخت بی کیفیت و کم در میانه رونمایی خاموش شد و دیگر روشن نشد. به این ترتیب اولین خودرو ملی ترکیه به یک رسوایی تاریخی تبدیل شد و هرگز به تولید انبوه نرسید و دولت ترکیه نیز پرونده خودرو ملی را به مدت ۶ دهه بست و به بایگانی منتقل شد.

 حالا اما خودروی تازه نه سیاه رنگ است و نه سوختی بی کیفیت در باک دارد. خودروی ملی دوریم اگر برای گورسل آمد نداشت و مجبور شد با جای رویایش را با کابوس معاوضه کند، خودروی تازه از راه رسیده برقی اما حالا می رود تا رویای ۶۰ ساله ترک ها را تعبیر کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احسان

    جالبه همیشه برام سوال بود که چرا ترکیه ،خودروی ملی نداره..البته فکر میکردم چون تخصص تولید محصول خوب تو این زمینه رو ندارن ونمیخوان مثل ایران مونتاژ کار بی کیفیتی باشن با اونکه در زمینه منسوجات ولوازم خانگی حرف اول از نظر کیفیت تو منطقه رو میزنن