بازدید سایت : ۶۱۱۷۶

◄ درخواست یک مقام صنفی: مجوز ورود تجهیزات دست دوم بندری صادر شود

به دنبال صدور مجوز واردات کامیون‌های دست دوم سه سال کارکرد به کشور با هدف نوسازی ناوگان جاده‌ای، یک فعال حوزه بنادر و دریانوردی پیشنهاد داد مجوز ورود برخی تجهیزات دست دوم بندری نیز صادر شود.

درخواست یک مقام صنفی: مجوز ورود تجهیزات دست دوم بندری صادر شود
تین نیوز |

به دنبال صدور مجوز واردات کامیون‌های دست دوم سه سال کارکرد به کشور با هدف نوسازی ناوگان جاده‌ای، یک فعال حوزه بنادر و دریانوردی پیشنهاد داد مجوز ورود برخی تجهیزات دست دوم بندری نیز صادر شود.

به گزارش تین نیوز، دبیر انجمن پایانه‌داران بندری ایران به خبرنگار ما گفت: با توجه به تعهدات قراردادی برخی شرکت‌های پایانه‌دار در بنادر کشور پیشنهاد می‌شود سازمان بنادر و دریانوردی هم برای ورود برخی از تجهیزات بندری دست دوم مانند موضوع ورود کامیون‌های دست دوم، مجوز صادر کند.

محسن صادقی‌فر افزود: در حال حاضر قیمت یک جرثقیل ۱۴۰ تنی حدود ۳.۵ میلیون یورو است که تفاوت قیمت ۵ هزار تومان تا ۱۸هزار تومان یورو در طول 2 سال گذشته موجب شده برای ترمینال‌داران خرید تجهیزات نو امکان پذیر نباشد و اگر هم بتوانند این تجهیزات را خریداری کنند شرکت‌های رابط، به آنها نه گارانتی می‌دهند و نه آموزش.

او تاکید کرد: ضمن این‌که به دلیل کاهش ورود کانتینر و کالاهای جنرال کارگو، خرید تجهیزات گران قیمت بندری مقرون به صرفه و اقتصادی نبوده و مدل‌های اولیه سرمایه‌گذاری پاسخگو نیست.

به گزارش تین نیوز، وی عنوان کرد: البته طبیعی است که تجهیزات نو بهتر از دست دوم و کارکرده است اما وقتی قیمت‌ها بالا باشد مدل اقتصادی ترمینال‌ها با بنادر جوابگو نیست و این در حالی است که تعرفه‌ها نیز افزایش چشمگیری نداشته و امسال نیز تا کنون هیج افزایشی اعمال نشده ولی کاهش پول ملی بسیار فاحش است.

صادقی‌‌فر گفت: ترمینالی که برای 2 دستگاه جرثقیل ۱۴۰ تنی از آلمان باید ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه کند ۵۰ سال دیگر هم نمی‌تواند هزینه‌های خود را با تعرفه ریالی پوشش دهد و در چنین شرایطی طبیعی است که چنین خریدی مقرون به صرفه نیست.

این مقام صنفی در گفت و گو با تین نیوز، افزود: سال ۸۲ تعرفه‌‌ها به طور میانگین ۴ دلار بود لاما الان بعد از ۱۷ سال کمتر از  یک دلار است که این یعنی کاهش پول ملی.

وی عنوان کرد: هزینه تجهیزات بندری همه به ارز خارجی محاسبه می‌شود و نمونه ایرانی آن هم وجود ندارد برای مثال یک گنتری کرین حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است (حدود ۹ میلیون یورو) و مابقی تجهیزات نیز قیمت‌هایی مشابه دارند.

به گزارش تین نیوز، دبیر انجمن پایانه‌داران بندری ایران تاکید کرد: حتی قطعات یدکی هم گران است و بالاتر از ارز بازار آزاد باید برای ورود به ایران هزینه شود چون مستقیم وارد کشور نمی‌شود.

وی افزود: تجهیزات عمدتاً تولید کشورهای اروپایی و چین هستند و دست دوم آن ممکن است در بسیاری از بنادر منطقه یافت شود.

صادقی‌فر با بیان این‌که سازمان بنادر می‌تواند برای واردات تجهیزات دست دوم شرایطی مثلاً عمر حداکثر ۵ سال بگذارد، گفت: تجهیزات نو علاوه بر گرانی به ما فروخته نمی‌شود چرا که تحریم است.

وی عنوان کرد: اگر این روال ادامه یابد تا چند سال دیگر کلیه تجهیزات بندری فرسوده شده و لازم است جایگزین شود ولی با این تعرفه‌ها هیچ شرکتی قادر به جایگزینی نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.