◄ پرداخت کرایه با شاخص تن کیلومتر، مصوب شد اما اجرا نشد
با وجود دستور العمل های موجود در زمینه محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس شاخص تن-کیلومتر، رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا از ادامه روند پرداخت کرایه حمل برخی کالاها به صورت توافقی بین صاحب کالا و راننده و شرکت حمل و نقل حمل خبر می دهند.
با وجود دستور العمل های موجود در زمینه محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس شاخص تن-کیلومتر، رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا از ادامه روند پرداخت کرایه حمل برخی کالاها به صورت توافقی بین صاحب کالا و راننده و شرکت حمل و نقل حمل خبر می دهند.
به گزارش تین نیوز، یکی از رانندگان کامیون در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در این مورد، گفت: برای نمونه رانندگان حمل و نقل کالای برون شهری از حمل بارهای ذوب آهن به انبارهای درون شهر گلایه دارند زیرا در حالی که کامیون های برون شهری باید چند روز در نوبت دریافت بار این واحد تولیدی به دلیل کم بودن بار منتظر بمانند، بار کارخانه ذوب آهن برای حمل و نقل شهری توزیع و از انبارهای داخل شهر با حداقل کرایه به شهرهای دیگر حمل می شود.
محمد اتحادی با بیان این که بار از انبارهای داخل شهر اصفهان با کرایه کمتر از عرف بارگیری و حمل می شود و در حالی که رانندگان معتقدند بار باید طبق تعرفه و شاخص تن کیلومتر حمل شود، افزود: در بعضی مسیرها کرایه ها اختلاف فاحشی با تعرفه و شاخص تن- کیلومتر دارند و رانندگان برای حمل بار ذوب آهن با کرایه قانونی و تعرفه موجود در حالی چند روز در نوبت بار توقف دارند که برای حمل بار انباری (از انبارهای داخل شهر) توقف و خوابی وجود ندارد اما در عین حال رانندگان باید با کرایه کمتر از عرف نسبت به حمل کالا اقدام کنند و این بدان معنی است که هنوز بعضی کالاها، به صورت توافقی بین صاحب کالا و راننده و شرکت، حمل می شود.
وی در مورد دلیل بروز این مشکل عنوان کرد: خریدار عمده وقتی از کارخانه فولاد بار را خریداری می کند باید طبق ضوابط و روز مشخص بار خود را از انبار کارخانه خارج کند و اگر خارج نکند شامل هزینه انبارداری می شود در واقع خریدار طبق قرار داد منعقد شده باید محصول خریداری شده را در تاریخ تعیین شده در قرارداد حمل کند که اگر این خریدار بتواند در مدت تعیین شده بار خود را در استان های دیگری به فروش برساند، حمل آن از طریق اعلام بار پایانه و طبق نوبت بین ناوگان تقصیم می شود.
این راننده کامیون افزود: اما برخی مواقع نوسانات بازار و وضع اقتصادی کشور موجب می شود صاحب بار منتظر بماند و بار خود را تا لحظات پایانی مهلت ارایه شده، از کارخانه ترخیص نکند که به همین دلیل حمل بار به انبارهای داخل شهر صورت می گیرد و در واقع صاحب کالا در روزهای آخری که موفق نشده بار خود را در استان های دیگر بفروشد، مجبور است این کالاها را به انبارهای داخل شهر انتقال دهد و همین کار موجب افزایش هزینه های بارگیری، انبارداری، و ...برای صاحب کالا می شود و در نتیجه کامیوندار باید با کرایه کمتر از عرف و زیر قیمت تن کیلومتر بار را حمل کند یعنی افزایش هزینه های ایجاد شده با کاهش کرایه راننده جبران شد و راننده زیان می بیند.
اتحادی با بیان این که همین موضوع موجب نارضایتی از وضع موجود حمل و نقل بارهای پایانه امیر کبیر اصفهان شده است، افزود: پرسش اساسی این است که چرا باید بیشتر تولیدی فولادی ذوب آهن اصفهان به انبارهای داخل شهر حمل و از انبارها دوباره بارگیری شود و چرا بارهای درون شهری بیشتر مواقع بیشتر از بارهای برون شهری است و عدالت در توزیع بار انجام نمی شود.
باسلام چه تن بر کیلومتری من باربری دارم بیشتر شهرها با خطای تعیین مسیر نشده مواجه هستیم هیچکسی جوابگو نیست اومدن کرایه تریلی از رشت به بندرعباس زدن 6700میلیون از لوشان به بندر عباس 8800میلیون کجای این قانون همچین چیزی گفته یا از قزوین به بندرعباس زدن 3800میلیون بعد فاصله از قزوین تا لوشان 80کیلومتر از لوشان تارشت 75کیلومتر خوب من از راننده چقدر بگیرم که اعتراض نکنه تمام نرخ ها عیرواقعی و خیالی ثبت شده از وقتیکه اینطوری شده حضرت عباسی درامد باربری نصف شده من ماهی 3هزار برگ بارنامه مینوشتم به والله شده 1300هزار تا کی جوابگوی این بدبختی هست کانون گیلان زنگ میزنیم میگه دست پایانه هست پایانه زنگ میزنیم میگه دست اقای شیرازی هست همینطور داریم دور میخوریم این پیام رو تو رو خدا به گوش مسولین امر برسونید بلکه اصلاح بشه ممنون