◄ استفاده از روسازی دال خط بتنی در راهآهن قزوین-رشت
استفاده از روسازی دال خط بتنی در راهآهن قزوین-رشت برای اولین بار در کشور انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در شبکه راهآهن کشور اجرای روش روسازی دال خط بتنی بهجای روشهای مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل واقع در راهآهن قزوین- رشت صورت گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی راهآهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونلهای طویل و پلهای خاص دانست و افزود: توپوگرافی خاص مسیر راهآهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسائل زیستمحیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژهای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح خاطرنشان کرد: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راهآهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکههای مختلف حملونقل منطقه است اجرای پل بهعنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.
خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راهآهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفیدرود بهوسیله پل بهترین انتخاب بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول 1435 متری آن اشاره و اضافه کرد: این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راهآهن قزوین- رشت محسوب میشود که دارای دو قوس افقی به شعاع 500متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایینتر از تونل آزادراه قزوین- رشت عبور میکند.
وی افزود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکههای مختلف حملونقل مدنظر قرارگرفته باظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.
وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداریهای احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی بهجای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.
خادمی افزود: ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبکسازی شبکه آرماتوربندی و افزایش مقاومت بتن ازجمله ویژگیهای دیگر این پل طویل و زیبا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایههای 28 متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصبشده است و عملیات اجرایی با در نظر گرفتن مسائل فنی و تقاطع سیستمهای مختلف حملونقل در دست اجرا قرار دارد.