بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ واکاوی علت خروج قطار ارومیه ـ تهران از ریل

در حالی که مسئولان استانی به دنبال مقصر حادثه خارج شدن واگن قطار مسافربری تهران ـ ارومیه از ریل هستند، مدیران شرکت راه آهن در وضعیت پاس‌کاری و انداختن تقصیرات به گردن هم به سر می‌برند!

واکاوی علت خروج قطار ارومیه ـ تهران از ریل
تین نیوز |

 روز چهارشنبه گذشته قطار مسیر تهران - ارومیه در مسیر رشکان به ارومیه به علت ریزش ترانشه خاکی از خط خارج شد. در اثر این حادثه واگن‌های مسافری صدمه ندید و خوشبختانه 115 نفر از مسافران قطار به وسیله اتوبوس به شهر انتقال داده شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، ساعاتی پس از حادثه خروج قطار از ریل، استاندار آذربایجان‌غربی جهت بررسی سریع و دقیق ابعاد مختلف و برخورد با مقصران این حادثه دستورات لازم را صادر کرد و گفت: در صورت مشخص شدن اهمال کاری و ترک فعل توسط برخی مدیران و کارشناسان، با آنان به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

لزوم معرفی سریع مقصران حادثه

محمدصادق معتمدیان همچنین با تاکید بر ضرورت بررسی فنی، دقیق و کارشناسی علت این حادثه، دستور داد تا این مسیر ریلی در سریع‌ترین زمان بازگشایی و اقدامات ضروری، فنی و کارشناسی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه توسط دستگاههای متولی صورت پذیرد.

خبرنگار تسنیم در پی این حادثه، به لحاظ اهمیت جان هموطنان، پیگیر علت این اتفاق ناگوار شد که در همین راستا سراغ رضا قربانی مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان رفت.

هرچند این مسئول در ابتدا اعلام کرد «چه ضرورتی دارد خبرنگار به مسائل فنی ورود کند»، اما نهایتا با اصرار خبرنگار تسنیم مجبور به پاسخگویی شد.

عجله در تحویل، دلیل نداشتن استانداردهای لازم در راه آهن

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان، در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در ارومیه، با اشاره به علت ریزش ترانشه خاکی، اظهار داشت: عجله در ساخت راه آهن‌های جدید به خاطر اینکه متولیان امر می‌خواهند پروژه را زود‌تر تحویل داده و به بهره برداری برسانند، منجر می‌شود پروژه استانداردهای کافی را نداشته باشد.

وی افزود: به عوامل متولی اعلام می‌شود که در این تاریخ باید پروژه افتتاح داده شود و این موضوع باعث می‌شود تا یکسری اقدامات برای استاندارد سازی انجام نپذیرد. در خصوص حادثه راه آهن ارومیه نیز برای جلوگیری از ریزش ترانشه باید از قبل ایمن سازی لازم انجام می‌گرفت اما متاسفانه اقدامی انجام نگرفته بود.

قربانی در خصوص جزئیات ریزش ترانشه، اظهار داشت: باید ترانشه را سبک‌سازی می‌کردند تا حداقل از محور راه آهن 20 متر فاصله داشته باشد، اما هیچ یک از این اقدامات انجام نگرفته بود و از طرفی بارش برف و باران در سال‌های اخیر و به خصوص امسال موجب سستی خاک شد که نهایتا منجر می‌شود ترانشه حالت طبیعی خود را از دست داده و سبب ریزش آن شود.

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان بیان داشت: متاسفانه به علت نوع خاک در آذربایجان‌غربی، در مسیر سلماس نیز چنین مشکلی وجود دارد در حالی که رفع آن لاینحل نیست و متولیان امر باید پروژه را با حوصله پیش ببرند و پس از ایمن‌سازی کامل نسبت به بهره‌برداری آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور، این محل را ایمن‌سازی کند و برای ایمن سازی نیاز است که در آن محل سبک‌سازی ترانشه‌ها انجام پذیرد تا در آینده بارش برف موجب ریزش ترانشه در مسیر ریل نشود.

قربانی با اشاره به مسبب اصلی این اتفاق، تاکید کرد: این محور در اختیار شرکت ساخت است و این شرکت هنوز فعالیت خود را به پایان نرسانده است.

حوادث ریلی خطری برای مسافران ندارد!

وی در واکنش به سئوال خبرنگار در خصوص احتمال تهدید جانی همشهریان حاضر در قطار به علت سهل انگاری انجام گرفته، بیان داشت: من 27 سال سابقه دارم و فرد فنی هستم اما این مساله مدنظر امکان‌پذیر نیست، چرا باید جان کسی در خطر باشد؟ راه آهن طوری طراحی شده که در چنین حوادثی هیچ‌کس آسیب جانی نمی‌بیند!

مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان، افزود: این اتفاقات طبیعی است و کسی از قبل مطلع نیست وگرنه چند روز گذشته راهبان از آن مسیر رد شده بود که متوجه احتمال وقوع چنین اتفاقی نشده بود. این مساله غیرقابل پیش بینی بوده وگرنه اجازه عبور قطار را از این مسیر نمی‌دادیم.

در این زمینه و به دنبال اظهارات مدیرکل راه‌آهن آذربایجان، خبرنگار تسنیم گفت‌و‌گویی نیز با مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 داشت که «علی اکبر مردی» با اشاره به آخرین وضعیت ایمن‌سازی و استاندارد‌های راه آهن ارومیه، گفت: این پروژه پس از 17 سال و در سال 1397 به بهرداری رسید، اگر عجله‌ای بود در همان 3 سال اول تحویل می‌دادیم. شدیدا ادعای مدیرکل راه‌آهن منطقه آذربایجان را در خصوص نبود استاندارهای لازم این محل رد می‌کنم، ایشان به دنبال رفع مسئولیت از خودشان هستند.

خط آهن ارومیه ایمن‌سازی و تحویل داده شده است

وی افزود: اگر قرار بود غیراستاندارد تحویل دهیم که 17 سال طول نمی‌کشید، در طول مسیر همه نقاط که احتمال ریزش و رانش وجود داشت را ایمن‌سازی کرده بودیم. اما در سال 1390 که دفتر فنی شرکت ساخت و کارشناسان مربوطه وضعیت را بررسی کرده بودند، زمین در این نقطه وضعیت پایدار داشت و صرف هزینه اضافی برای ایمن‌سازی نیاز نبود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن، بیان داشت: بارندگی‌ها موجب رانش شده و این موضوع هم یکی از بلایای طبیعی به شمار می‌رود، اینکه آقایان می‌گویند مسیر استانداردهای لازم را نداشت، تعجب‌آور است.

مردی اظهار داشت: متولیان امر اصولا باید قبل از عبور قطار این مسیر را چک می‌کردند که نمی‌دانم این اتفاق افتاده یا خیر، اکنون تشخیص با کمیسیون سوانح راه آهن است که باید تشخیص دهد متخلف اصلی کدام نهاد است و برخورد انجام شود.

حادثه قطار تهران ـ ارومیه یک امر طبیعی است

وی تصریح کرد: از نظر من این حادثه یک اتفاق طبیعی بوده اما باید پس از بررسی مشخص شود که آیا این مسیر در ادامه نیازمند ایمن‌سازی است یا خیر.

وی ادامه داد: پروژه 4 سال است تحویل راه آهن داده شده و در طی این سال‌ها اگر مشکلی بود باید اعلام می‌کردند. مسئولیت پروژه پس از تحویل موقت کاملا با راه‌آهن است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن، تاکید کرد: تا دوره تضمین پیمانکار هرگونه مشکلی باشد، رفع آن بر عهده پیمانکار است اما در طول 4 سال هیچ‌گونه گزارشی به ما نداده‌اند. این مسیر به طور کامل به آقایان تحویل موقت داده شده و هرگونه ایمن سازی مربوط به راه‌آهن است و باید اقدام کنند چراکه ارتباطی به شرکت ساخت و توسعه ندارد.

حال با این وضعیت، امید است مسافران و سرنشینان قطار به عنوان مقصر این حادثه شناخته نشوند که به چه دلیلی سوار آن شدند؟!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان پاسخ

    سلام. به تین تیوز پیشنهاد میکنم آرشیوی از سوانح ایجاد کند. این آرشیو به کار تحلیل های بعدی می آید .

  • تین نیوز پاسخ

    با سلام. تهیه آرشیو سوانح مربوط به چند ماه اخیر در دست اقدام است

  • جاوید تقی زاده پاسخ

    ایکاش مسئول مربوطه توجه می کرد که بین تصمیم "مستدل و علمی" تفاوت زیادی است با بیان مشاهدات و تجربیات محدود شخصی.
    چون هیچ صنعتی از وقوع حادثه در امان نیست بجای انکار احتمال رخداد آن، خوبست از تجربیات جهانی در جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تبعات آن، استفاده کنیم.

  • مسافر پاسخ

    سلام اول اینکه با دستگاه‌های مدرن روز چرا باید ۱۷ سال طول بکشد،آیا کل پروژه راه آهن در این ۱۷ سال فعال بوده است؟؟؟دوم اینکه قبل از هر اقدامی آزمایشگاه خاک نمی توانست حدث بزند که نوع خاک با در نظر گرفتن آب و هوای منطقه آیا ریزش خواهد کرد یا نه؟؟؟و آخر اینکه مسعول راه آهن در فرمایشات می فرماید سه روز قبل کار کنان ۳ روز قبل چک کرده بودند،؛در حالی که با در نظر گرفتن بارش‌ها باید با در نظر گرفتن نوع خاک هر روز سهل است هر ساعت چک می کردند،*و آخر اینکه در امروز ایران مسئولین به جای وحدت در آبادانی کشور،؛وحدت در تخریب کشور را دارند،*و در این مسعله انشالله شخصی پیدا شود کسانی که با همکاری هم اینجور حوادثی را خلق می کنند برخورد کنند،*همگی مسئولین در این حادثه که احتمال داشت خانواده ای عزیز خودش را از دست می داد،باید محاکمه شوند،؛_