بازدید سایت : ۱۰۰۴۴۷
| کد خبر ۲۹۵۷۲۵
کپی شد

موافقت مجلس با معافیت بار و مسافر از مالیات

​نمایندگان مجلس با کلیات طرح استفساریه در مورد شمول معافیت جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به کارمزد صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل موافقت کردند.

موافقت مجلس با معافیت بار و مسافر از مالیات
تین نیوز |

نمایندگان مجلس با کلیات طرح استفساریه در مورد شمول معافیت جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به کارمزد صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل موافقت کردند.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری میزان، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح استفساریه در مورد شمول معافیت جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به کارمزد صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل با ۲۲۹ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش طرح استفساریه در خصوص شمول معافیت جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به کارمزد صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع و در جلسه مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ مورد بررسی و با اصلاحاتی به تصویب رسید، اضافه کرد: موضوع استفساریه این است که آیا خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر در درون و برون شهری و بین المللی، جاده ای، ریلی و دریایی موضوع معافیت مندرج در جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، شامل صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل می باشد، یا خیر؟

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در بیان پاسخ این استفساریه ادامه داد: بله، صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل مشمول خدمات حمل و نقل موضوع جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به کارمزد صدور بارنامه شرکت ها و موسسات حمل و نقل بوده و از معافیت جزء مذکور برخوردار هستند.

ایری در توضیح بیشتر این استفساریه عنوان کرد: در بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ به این صورت تصویب شد که خدمات حمل و نقل عمومی، مسافری درون و برون شهری، جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی معاف از مالیت بر ارزش افزوده باشند. یعنی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰ که این موضوع مصوب شد، صدور بارنامه مشمول ارزش افزوده می شد و پرداخت مالیات صورت می گرفت؛ منتها از سال ۱۴۰۰ جزء ۱۳ ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده به این صورت مصوب شد که «خدمات حمل و نقل عمومی از بار و مسافر درون و برون شهری، بین المللی و جاده ای و ریلی معاف از مالیات است». در واقع کلمه بارنامه را اینجا اضافه کردیم و به استناد اینکه کلمه بارنامه اضافه شد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ که دیوان عدالت اداری طی حکمی اعلام کرد صدور بارنامه مشمول نمی شود، این قانون برقرار بود و طی دو سال شرکت های حمل و نقل هیچ گونه مالیاتی بر ارزش افزوده پرداخت نمی کردند.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات پیش آمده پس از حکم دیوان عدالت اداری ما چند فرآیند را در کمیسیون عمران مجلس طی کردیم، ابتدا از معاونت قوانین مجلس کسب تکلیف کردیم که طبق نظر عمومی معاونت قوانین در ارتباط با جزء ۱۳ صدور بارنامه از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. در ادامه از سازمان های حمل و نقل، پایانه ها (راهداری) کسب تکلیف شد که سازمان راهداری هم صدور بارنامه را مشمول ارزش افزوده ندانست. در ادامه در کمیسیون تخصصی عمران بررسی شد که گزارش آن همینجا قرائت شد. در نهایت نظر مرکز پژوهش های مجلس را کسب کردیم که آنها هم چنین نظری داشتند. با احتساب همه این مسایل درخواست داریم با توجه به این موضوع مشکلات عدیده ای را برای شرکت های حمل و نقل به وجود آورده است. نمایندگان مجلس با تصویب این استفساریه کمک کنند که مسایل موجود حل شود.

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس در مخالفت با این استفساریه عنوان کرد ما همین حالا هم در این خصوص قانون داریم که شفاف و مشخص می گوید نباید مالیات بگیرید. مگر باری که شرکت های حمل و نقل و راننده جابجا می کند ارزش افزوده ایجاد می کند که مالیات بر ارزش افزوده داشته باشد؟

وی تصریح کرد: نیازی به استفسار نیست. مجلس باید بداند وقتی قانون می نویسد به نحوی بنویسد که دولت آن قانون را لازم الاجرا بداند و به آن عمل کند.

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استفساریه مذکور با بیان اینکه این استفساریه نشانه توجه مجلس شورای اسلامی است، عنوان کرد: استفساریه در راستای حمایت از رانندگان و شرکت های باربری است و معافیت مالیاتی می تواند هم برای راننده و هم بار انجام شود.

وی با طرح این سوال که آیا ما نباید با وجود ناوگان فرسوده و جاده های بی کیفیت فکری برای رانندگان که همیشه در جاده ها حاضر هستند، کنیم و برای ایشان صرفه ایجاد کنیم؟، ادامه داد: ما باید برای سرمایه گذاری برای تولید یک جایی را در نظر داشته باشیم، پس در اولین حرکت باید زیرساخت های آن را فراهم کنیم، این زیرساخت ها برای ایجاد مشوق برای هر شخصی است که در این حوزه فعالیت می کند. یکی از این قشر ها رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل هستند که باید مشکل ناوگان فرسوده آنها حل شود.

کاظم دلخوش اباتری نماینده دولت افزود: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ما در ذیل ماده ۹ مالیات بر ارزش افزوده یک معافیت در کنار معافیت های دیگر برای بار و مسافر در نظر گرفتیم که بعداً تبدیل به قانون شد، اما وقتی در مرحله اجرا قرار گرفت، متأسفانه دیوان عدالت اداری برداشت اشتباهی از این قانون داشت و گفت مسافر و بار باید مالیات بر ارزش افزوده بدهد و این استفساریه به این دلیل طرح شد که معافیت مالیاتی شامل بار و مسافر شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.