ایران محکوم به تکمیل طرح های ترانزیتی داخلی است
اگرچه تعدادی از کارشناسان حوزه ترانزیت می گویند استفاده از فرصت کریدور ترانس خزر بیش از فرصت اتصال ریلی برای ایران می تواند درآمدزا باشد، اما شماری از کارشناسان نیز معتقدند این شرایط در صورتی فراهم خواهد شد که ترکیه روال عادی همکاری با تهران را طی کند.
اگرچه تعدادی از کارشناسان حوزه ترانزیت می گویند استفاده از فرصت کریدور ترانس خزر بیش از فرصت اتصال ریلی برای ایران می تواند درآمدزا باشد، اما شماری از کارشناسان نیز معتقدند این شرایط در صورتی فراهم خواهد شد که ترکیه روال عادی همکاری با تهران را طی کند.
به گزارش تین نیوز ، کارشناسانی که بر راه اندازی کریدور ترانس خزر تاکید دارند، معتقدند ایران می تواند با تشکیل شرکت های مختلف در کشورهای آذربایجان و قزاقستان و با استفاده از کریدور ترانس خزر بار به بنادر آذربایجان و قزاقستان در دریای خزر کالا صادر کند.
به اعتقاد آنان، ایران همچنین می تواند به کمک با شرکت های در مالکیت تجار ایرانی و استفاده از خطوط ریلی آذربایجان و قزاقستان، بار را به اروپا و چین و سایر نقاط دنیا صادر نماید.
بیشتر بخوانید:
درآمدزایی کریدور ترانس خزر برای ایران؛ بیش از اتصال ریلی رشت آستارا
به اعتقاد آنان، اتصال ریلی رشت آستارا برای صادرات و ترانزیت بار به اسم ایران و از خاک ایران بسیار مهم است ولی امکانات زیادی برای گسترش مسیر ترانزیت و صادرات در دریای خزر به شکل دور زدن تحریم ها برای کشور ما به همراه ندارد.
این دیدگاه در حالی مطرح می شود که مهدی خورسند کارشناس ترانزیت در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، در پاسخ به این دیدگاه این پرسش را مطرح کرد که اگر تنها به کریدور ترانس خزر متکی باشیم، تکلیف بازار اوراسیا و نیازشان به سرزمین های جنوبی چه خواهد شد؟
وی گفت: معتقدم در چنین شرایطی، ترکیه به عنوان جایگزین وارد می شود و کریدور شمال- جنوب به جای ایران، از ترکیه عبور می کند. همین الان طرح روسیه - ترکیه - عراق - کویت - خلیج فارس مطرح است.
او افزود: در ضمن، زیرساخت لازم برای انتقال تولیدات پتروشیمی و نفت و گاز و البته کالا برای رسیدن به کریدور ترانس خزر نه در بخش ریلی و نه در بخش جاده ای برای ایران وجود ندارد.
خورسند عنوان کرد: ایران محکوم به تکمیل طرح های ترانزیتی داخلی است و متنوع شدن و داشتن همه توان کریدورهای زمینی- ریلی در کشور، می تواند در وابسته کردن اقتصاد کشورهای همسایه به ژئوپلیتیک ایران موثر باشد.
این کارشناس افزود: نباید فراموش کرد که ترانس خزر به دلیل بارانداز و بارگیری، بسیار پرهزینه است و وجود یک مسیر یکپارچه ریلی یا جاده ای برای تجار غرب و شرق جذاب تر است.