بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

پیشرفته‌ترین قطارهای ایران و جهان

قطار که به عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در جهان شناخته می‌شود، امروزه در حال تجربه کردن تحولاتی مثبت و چشمگیر است.

پیشرفته‌ترین قطارهای ایران و جهان
تین نیوز |

قطار که به عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در جهان شناخته می‌شود، امروزه در حال تجربه کردن تحولاتی مثبت و چشمگیر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، اخیراً اروپایی‌ها و آسیایی‌ها قطارهای پر سرعتی را سراسر جهان مورد استفاده قرار داده اند که خود به عنوان پیشرفتی قابل توجه محسوب می‌شود. در این مطلب از وبلاگ مِستر بلیت به سریع‌ترین و پیشرفته ترین قطارهای جهان و ایران می‌پردازیم.

قطار مگلو شانگهای (Shanghai Maglev)

واژه‌ی «Maglev» که از عبارت «Magnetic Levitation» مشتق شده به معنی شناوری مغناطیسی است. قطار مگلو شانگهای با حداکثر سرعت ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین سرعت ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت در صدر این لیست قرار گرفته است.

قطار هارمونی سی آر اچ (Harmony CRH ۳۸۰ A)

قطار هارمونی سی آر اچ با سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت از ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون مورد استفاده بوده است. مهم‌ترین مسیر این قطار، مسیر بین بیجینگ و شانگهای می‌باشد.

قطار ایتالو ای جی وی (AGV Italo)

ای جی وی ایتالو از آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. حداکثر سرعت این قطار ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت است. ایتالو در مسیرهای بین ناپلی، رم، فلورانس، بلونیا و میلان در حرکت است.

قطار ولارو زیمنس (Siemens Velaro E / AVS ۱۰۳)

قطار ولارو ای پرسرعت ترین قطار در گروه قطارهای پرسرعت سری سازی شده در جهان است. سرعت قطار در حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است. این قطار که از ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی تا کنون مورد استفاده بوده است، در مسیر بین بارسلونا و مادرید حرکت می‌کند.

قطار تالگو ۳۵۰ (Talgo ۳۵۰)

قطار تالگو ۳۵۰ که با نام T۳۵۰ نیز خوانده می‌شود، با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. از سال ۲۰۰۵ قطار تالگو در مسیرهای بین مادرید، زاراگزا، بارسلونا مسافران را جابجا کرده است.

قطار سری ای ۵ شینکانسن هایابوسا (E۵ Series Shinkansen Hayabusa)

این قطار که در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی وارد ناوگان کشور ژاپن شد، با سرعتی معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت در خط توهوکو شینکانسن فعال است و به عنوان سریع‌ترین قطار ژاپن شناخته می‌شود. دماغه‌ی ۱۵ متری قطار باعث کاهش صدای شدید درون تونل‌ها می‌شود.

قطار یورو دوبلکس آلستوم (Alstom Euroduplex)

قطار یورو دوبلکس از دسامبر سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد. این قطار دو طبقه است و قابلیت حرکت در مسیرهای قاره‌ی اروپا با ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. اساساً قطار یورو دوبلکس برای استفاده در مسیرهای فرانسه، آلمان، سوئیس و لوکزامبورگ طراحی شده است.

قطار دوبلکس تی جی وی (TGV duplex)

قطار تی جی وی دارای ظرفیتی معادل ۵۱۲ نفر در طبقه‌های بالا و پایین است. قطار تی جی وی به منظور کاهش وزن، از آلومینیوم ساخته شده است.

قطارهای فرچروسا سری ای تی آر ۵۰۰ (ETR ۵۰۰ Frecciarossa)

ای تی آر ۵۰۰ در سال ۲۰۰۸ میلادی وارد بازار شد. این قطارها با سرعتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت بر ریل‌های پرسرعت مسافران را جابجا می‌کند. این قطار بین رم و میلان حرکت کرده و مسافران را به مقصد می‌رساند. قطار به صندلی‌هایی کاملاً مطابق با ارگونومیک بدن و با نهایت راحتی مجهز است.

قطار تی اچ اس آر ۷۰۰ (THSR ۷۰۰ T)

آخرین قطاری که در این لیست بررسی می‌کنیم تی اچ اس آر است که بین تایپه و کاوشیانگ در کشور تایوان حرکت می‌کند. این قطار از ژانویه‌ی سال ۲۰۰۷ تا کنون بر روی ریل‌های پرسرعت تایوان فعال بوده است.

حال که به پرسرعت ترین و پیشرفته ترین قطارهای جهان نگاه مختصری داشتیم، به قطارهای پیشرفته در ایران خواهیم پرداخت.

در ایران و در طی سالیان اخیر به دلیل افزایش محبوبیت سفر با قطار شرکت‌های ریلی اقدام به تعویض و بهبود قطارهای خود کرده اند. از طرف دیگر، مسیرهای نیز به عنوان مسیرهای پرتردد در کشور شناخته می‌شوند. بلیت قطار تهران مشهد و تهران بندر عباس در زمره‌ی پرتقاضاترین بلیت ها به شمار می‌روند.

شرکت رجا که قدیمی‌ترین شرکت حمل و نقل ریلی در کشور است، در سالیان اخیر با وارد کردن قطارهای ۵ ستاره و بسیار لوکس سعی کرده تا از رقبای خود پیشی بگیرد. لوکس‌ترین قطار این شرکت، زندگی نام دارد که در حقیقت اولین قطار ۵ ستاره‌ی کشور است. جالب است بدانید قطار زندگی به امکانات بسیار زیادی نظیر وای فای، مانیتورهای شخصی، صندلی‌های بسیار راحت و حتی رستورانی دو طبقه مجهز است.

شرکت حمل و نقل ریلی فدک که شرکتی نو پا اما بسیار فعال و خوشنام است، با مسیر تهران مشهد کار خود را آغاز کرد. قطار فدک که با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته و از امکانات بسیار زیادی برخوردار است و با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت مسافران را به مقصد می‌رساند.

با توجه به افزایش تقاضا برای سفر علی الخصوص سفر با قطار، وب‌سایت‌های زیادی در جهت فروش آنلاین بلیت قطار فعالیت می‌کنند. همانگونه که می‌دانید برای خریدهای آنلاین نیاز به وب‌سایتی قابل اعتماد است. مِستر بلیت سامانه ای خوشنام است که در زمینه‌ی فروش آنلاین بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما فعالیت دارد. در مستر بلیت و بعد از فقط یک بار جستجو لیستی از ارزان‌ترین بلیت های قطار برای مقاصد مختلف از طریق شرکت‌های حمل و نقل ریلی متفاوت فراهم می‌شود. برای خرید بلیت قطار و مقایسه‌ی قیمت‌ها و امکانات شرکت‌های مختلف می‌توانید به مستر بلیت مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    اگر توان کشور شامل بودجه و امکانات و ... را بسمت بومی سازی ریلی پرسرعت هدایت کنیم می توانیم طی 2 دهه آتی قطارهایی با سرعت 300 کیلومتر برساعت داشته باشیم چون علمی کاملا انحصاری نیست چیزی شبیه انتخاب موشکی که به آن الویت ویژه دادیم و برنده بودیم ما چند خط ریلی پرسرعت با 300 کیلومتر برساعت در کشورمان نیاز داریم هر کدام از این خط ها به بهره برداری برسه تحریم های هواپیمایی ایران یک قدم به فروریختن نزدیک می شه چون مردم دیگر یک انتخاب خوب ، پرسرعت ، امن با قیمت مناسب و در دسترس به اسم قطار سریع السیر دراختیار دارند دقیقا هدف آمریکا از تحریم هوایی ایران ، ناخشنودی مردم ایران و نهایتا نافرمانی های مدنی و سرانجام سقوط نظام ایرانه راه شکستن تحریم های هوایی از بخش ریلی می گذره فکرش را بکنید خطوطی با 300 کیلومتر برساعت بین تهران مشهد ، تهران تبریز ، تهران قم اصفهان شیراز بوشهر ، تهران اهواز و تهران بسمت بندرعباس و چابهار داشته باشیم چه بلایی سر برگه تحریمی هوایی آمریکا می آد ؟؟؟ تاریخ روابط ما با غرب هم چنین رفتارهایی را توصیه می کنه چنانکه دنبال مذاکره بودیم و نتیجه ایی نگرفتیم حتی ساده لوحانه تعداد خریدها را بیشتر گرفتیم تا معامله سفت شود و فکر عرب ارتجاع خرپول را نکردیم اشتباه استراتژیک دوم ما می تونه تمرکز روی توسعه بخش هوایی و بومی سازی حداکثری و توسعه و ساخت هواپیما باشه این رفتار ما قدرت دادن به برگه تحریمی آمریکاست چون ساخت هواپیمای مسافربری کاملا در انحصار آمریکا و بعدا هم پیاله های اروپایی آن است و امثال روسیه ، برزیل ، چین و ... کماکان در بخش مسافربری که بسیار سخت تر از نظامیه هیچن مثل این می مونه که ما در بخش نظامی بجای موشکی به ساخت جنگنده الویت می دادیم شما حساب کنید به نتیجه رساندن ساخت یک هواپیمای مسافربری بومی باید از چه مسیرهایی گذر کند همانطور که تاحالا شکست خوردیم فرضا بسازیم هم توجیه اقتصادی نخواهد داشت بهترین کار توجه جدی به بخش ریلیه که هزار منفعت عاید کشور خواهد کرد اگر تحریم های هوایی آمریکا شکست بخورد آنوقت خود آمریکا برای فروش هواپیمای نو پیشقدم خواهد شد تا حداقل منفعت های اقتصادی ببرد قشنگ می شه با یک تیر چند نشان زد .