◄ سرمایهگذاری در بندر آپرین یک حلقه مهم از طرح جامع لجستیک است
در سال ۹۸، ۵۶۰ میلیون تن بار توسط حمل و نقل جادهای و ۴۷ میلیون تن توسط حمل و نقل ریلی جابجا شد. تخلیه و بارگیری در بنادر از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۹۷ به ۱۷۲ میلیون تن در سال ۹۸ رسید و با رشد ۱۶ درصدی ضرورت دارد مراکز بار به ریل متصل شود.
تفاهم نامه سرمایه گذاری 1600 میلیارد تومانی بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت تایدواتر خاورمیانه برای خرید ناوگان ریلی و ساخت ترمینال غلات برای حمل کالاهای اساسی از بنادر امام ( ره) و شهید رجایی به مرکز لجستیک آپرین، عصر امروز به امضا رسید.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، در این تفاهم نامه که توسط «سعید رسولی»معاون وزیر راه وشهرسازی ومدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و «حسین زارعی» مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه به امضا رسید، شرکت راه آهن برای خرید 600 دستگاه واگن باری فله و کانتینربر از این سرمایه گذاری حمایت می کند.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این مراسم گفت: اقتصادی شدن مردم در کشور نیازمند سیاستگذاری و تصمیم گیری های سهل و آسان دارد تا اعتماد بخش خصوصی به بهترین شکل جلب شود.
محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری راه آهن با شرکت تایدواتر خاورمیانه درباره توسعه حمل و نقل ریلی غلات از بنادر به مرکز لجستیک آپرین با تاکید بر اینکه در طرح جامع لجستیک سهم راه آهن مشخص بوده و یکی از حلقه های مهم و اساسی در این مسیر آپرین است، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در این زمینه مردمی شدن اقتصاد کشور برای ماندگاری بیش از پیش است که این اتفاق نیاز به سیاستگذاری و تصمیم گیری سهل و آسان روان دارد که اعتماد بخش خصوصی جلب شود.
اسلامی افزود: در این زمینه با عملکرد صحیح و با جهت گیری های منطبق با اهداف و سیاست ها، باید سرمایه گذاری ها را توسعه دهیم که امروز با امضای این تفاهمنامه یک اراده ۲هزار میلیاردی بخش غیردولتی را شاهد هستیم که با ۴۲ هزار سهامدار تأثیر مستقیم بر زندگی مردم خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید سرمایهها در مسیر مولد و تولید و کارآفرینی فعال شود، گفت: با این قرارداد توسعه حمل و نقل به شکل درب تا درب خواهد بود که به این طریق محصولات غذایی بدون دخالت دست و نیروی انسانی تخلیه و بارگیری جا به جا خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این حوزه باید ریل به مراکز تولید وصل باشد، تصریح کرد: در سال ۹۸، ۵۶۰ میلیون تن بار توسط حمل و نقل جادهای و ۴۷ میلیون تن توسط حمل و نقل ریلی جابجا شد. تخلیه و بارگیری در بنادر از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۹۷ به ۱۷۲ میلیون تن در سال ۹۸ رسید و با رشد ۱۶ درصدی ضرورت دارد مراکز بار به ریل متصل شود.
وی اضافه کرد: ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی اصلی و فرعی داریم و ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی در دست ساخت و مطالعه است که پیش بینی میشود در ۵ سال آینده بتوانیم به رقم ۲۸ هزار کیلومتر خط ریلی دست یابیم.
حجم سرمایه گذاری در پروژه ۱۶۰۰ میلیارد تومان است
مدیرعامل راهآهن نیز با اشاره به قرارداد ۱۶۰۰ میلیارد تومانی در بندر خشک آپرین گفت: سیلو در دو فاز به ظرفیت ۳۵۰ هزار تن در این بندر خشک احداث میشود.
سعید رسولی با اشاره به مزیت های ارزشمند این قرارداد اظهار داشت: ارزش این تفاهمنامه در حوزه ریلی و سرمایه گذاری ریلی در حالی است در شرایط سخت تحریم ها امضای این تفاهمنامه و سرمایه گذاری انجام شده همتی بلند در مسیر سازندگی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در امضای این تفاهمنامه این بود که از زمان شروع مذاکره تا انعقاد تفاهمنامه ۲ ماه زمان برد و شرکت سرمایه گذار با بررسیهای کارشناسی به اهمیت پروژه رسید.
وی ادامه داد: حجم سرمایهگذاری در این پروژه ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده که مدت انجام طرح دو سال است. این طرح یک پکیج کامل است که شامل اتصال شبکه ریلی و ساخت سیلو در دو فاز به ظرفیت ۳۵۰ هزار تن است.
مدیرعامل راهآهن گفت: آپرین یکی از ۱۸ پهنه لجستیکی است که شورای عالی ترابری به راهآهن سپرده است تا ماموریت خود را به عنوان بندر خشک و دهکده لجستیک آغاز کند.
رسولی در پایان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در توسعه حمل و نقلی ریلی در کشور، گفت: با این سرمایهگذاری یک نقطه عطف در فعالیت حمل و نقل ریلی شاهد خواهیم بود که بیش از پیش می توان در مسیر شکوفایی ریل در کشور و توسعه آن که مدنظر مقام معظم رهبری است، حرکت کرد.
در ضرورت توسعه راه آهن شكي نيست ولي اينكه پروژه هاي متعدي مصوب شده اند دليل بر احداث فوري آنها نمي شود زيرا منابع مالي كافي فراهم نشده و با روال تامين مالي گذشته ، احداث خطوط بيش از 200 كيلومتر در سال مقدور نخواهد بود. کسی كه اين وعده بزرگ را مي دهد لابد به معناي حرف خود توجه دارد يعني مي خواهد به اندازه تمام خطوط موجود كه در مدت 95 سال (دوره پهلوي و دوره چهل ساله بعد از انقلاب) ساخته شده اند در مدت پنج سال آينده خط ريلي بسازند. يعني سالانه 2800 كيلومتر خط جديد. اين وعده نشدني است چون هيچ برنامه مالي ندارد ولي اگر برنامه مالي آن فراهم باشد از نظر توان فني و مهندسي داخل كشور هم احداث خطوط ريلي بيش از هزار كيلومتر در سال مقدور نيست.
14 هزار کیلومتر جدید که گفتن شامل همین خطوط در حال ساخت هم می شود که بعضا تا درصدهای مناسبی هم پیشرفت کردند و یا بحث تملک شان جلو رفته و ... بالاخره اکثر این رقم کارهایش از صفر شروع نخواهد شد .