بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

◄ اجرای مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری از 15 دی ماه

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اجرای مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور از تاریخ 15 دی ماه امسال خبر داد.

تین نیوز |

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اجرای مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری در راه های کشور از تاریخ 15 دی ماه امسال خبر داد.

به گزارش تین نیوز، بر اساس دستور العملی تصویر آن که در اختیار تین نیوز قرارگرفته است، حمیدرضا شهرکی ثانوی در تاریخ 15 آبان ماه امسال خطاب به مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های سراسر کشور، از تعویق اجرای مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه در راه های کشور تا تاریخ 15 دی ماه، تاکید کرد.

این مقام مسئول به مدیران کل استانی زیر مجموعه خود، تاکید کرد؛ ضمن تعامل و هماهنگی با تشکل های صنفی استان های خود، در مورد موضوع اصلاح بسته بندی و مقدار وزنی محمولات قابل بارگیری، به کار گیری بارگیرهای مناسب و انطباق آن با مقررات اصلاحی، تبیین ظرفیت های ایجاد شده در مقررات جدید، تشریح ذی نفعان و ...به نحو مقتضی به صاحبان عمده، موسسات و شرکت های حمل و نقل کالا، مالکان ناوگان و رانندگان اطلاع رسانی کنند.

نامه شهرکی ثانوی در مورد اوزان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین

    وقتی یکی دوهفته پس از ابلاغ دستورالعمل ابعاد واوزان با دستور تاخیر سه ماه اجرای آن توسط رییس سازمان راهداری مواجه شدیم ابتدا این تصور ایجاد شد که داستان دو ماه فرصت برای انطباق وضعیت بارگیری کالاها در مبادی و بنادر خارج کشور در سال ۹۷ یکبار دیگر رقم خورد ان دفعه یک گروه(بهتر است اسم از گروه خاص برده نشود) خود بحران را می‌ساختند وخود هم آن را مدیریت میکردند ،برای نمونه عدم اجرای دستورالعمل وزارتی که از تاریخ ۱۷ /۱/ ۱۳۹۷ بنا به تقاضای تعدادی از شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی برای مدت دو ماه به تعویق افتاد،در اوج اعتراضات رانندگان توسط همین مدیریت کنندگان بحران بعنوان خواسته معترضان قلمداد شد و بقیه را خودتان حدس بزنید حمل کالاهای سنگین وهرج ومرج درحمل ونقل از یک طرف منجر به حمل مجانی بارتا ظرفیت یک خاور شدواز یک طرف باب فساد ورشوه و چشم پوشی وباج خواهی وزیاده طلبی و تصادفات جاده ای و طرح شکایات و وو را باز کرد که هزینه های مادی و معنوی آن غیر قابل تصور وغیره قابل محاسبه است واز طرف دیگر پنجاه هزار میلیارد تومان خسارت هم روی دست سازمان راهداری (بنا به ادعا متولی دولتی این بخش) گذاشت که باید از جیب مصرف کننده نهایی کالا پرداخت شود یعنی همه آحاد جامعه و هر کالاویا خدماتی که در جامعه مصرف عمومی دارد وبنوعی درتامین مواد اولیه و مواد مصرفی از خدمات حمل ونقل جاده ای استفاده میکند با افزایش عوارض حمل کالا از ۴درصد به ۹درصد باید درتامین این پنجاه هزار میلیارد تومان سهیم باشد .
    و امروز با صدور نامه ۱۵ آبان معاون محترم حمل و نقل سازمان که دران آمده است صاحبان کالادو ماه فرصت دارند کالاهای خود را با وضعیت جدید ابعاد واوزان منطبق کنند و نیز آندسته از رانندگانی هم که کشنده هایشان در قالب دستورالعمل جدید قابل اصلاح است دو ماه فرصت دارند کامیون خود را با وضعیت پیش بینی شده منطبق کنند کار بسیار مدبرانه ای انجام شده است و بهانه اعتراض را از فرصت طلبان سلب کرده است . یک نکته دیگر میماند . یادمان باشد دستورالعمل ابعاد واوزان برای وسایط نقلیه باظرفیت ناخالص بیش از ۱۹ تن جاده ای تنظیم شده است و در دو بخش مسافری و حمل کالا تدوین شده است ،اما درتعجب هستیم که نامه صادره از معاون محترم حمل ونقل سازمان راهداری چرا هیچ رونوشتی برای بخش مسافر یعنی در حمل مسافر سازمان راهداری وتشکلات صنفی مردم نهاد این بخش ندارد ؟! درست است که ممکن است ظرفیت اتوبوس ها در کارت شناسایی آنها نفر مسافر (مثلا ۴۴ نفر) درج شده باشد اما یکی از چالش های فعلی حمل بارهای تجاری وراه اندازی دفاتر باربری در پایانه های مسافربری شهر ها تحت عنوان( انبار توشه) است،اینکه آیا این انبار ها بعنوان واحد صنفی تحویل گیرنده کالا (بدون حضور مسافر ) را دارند و اساساایا محفظه حمل کالا در اتوبوس ها صرفا برای حمل کالای همراه مسافر تعبیه شده است یا میتوان بعنوان خودرو حمل کالا نیز از آن استفاده کرد یکی از مباحث بحث انگیز در بین رانندگان حمل کالای جاده ای بوده است که انتظار میرود با اجرایی شدن دستورالعمل ابعاد واوزان تکلیف خودرو های حمل مسافر با ظرفیت بیش از نوزده تن که دارای دو محور ویابیشتر هستند نیز از طرف معاونت محترم حمل ونقل سازمان روشن شود

  • لطیف خاموشی

    آقای معاون محترم حمل ونقل در سازمان راهداری درمان بخشنامه تان اشاره کرده آید دستورالعمل ابعاد واوزان وسایط نقلیه باری و مسافری حمل ونقل جاده ای و خبر تین نیوز هم دقیقا به بخش مسافر اشاره کرده است اما چرا رونوشت نامه تان به بخش مسافر زده نشده است ،شاید آقای باقر جوان مدیرکل دفتر حمل مسافر از اینکه ظرفیت ناخالص اتوبوس ها توسط کارخانه سازنده تعیین شده است . شاید ایشان خبر ندارند که کارخانه عقاب سازنده اتوبوس های اسکانیا مدل مارال وزن خالص آنها را ۱۴ ونیم تن اعلام کرده است و وزن مجاز ظرفیت ناخالص این خودرو های مسافری با دو محور وشش چرخ دراین دستورالعمل ۱۹ تن اعلام شده است .هر چند ظرفیت این خودرو ها از نظر نظارت های پلیس راهور تعداد نفر مسافر است اما باید تکلیف آندسته از راننده نماها و دارندگان این خودرو ها که از خلأ قانونی استفاده میکنند و اقدام به حمل کالای تجاری( بدون حضورصاحب کالا میکنند )روشن شود .زیرا آن بخش از محفظه بار دراتوبوس ها برای کالای همراه مسافر طراحی شده است و حمل توشه خارج از آن که وزن اتوبوس ها ی مسافر بر را بیش از وزن مجاز ناخالص گروه وسایط نقلیه دو محور شش چرخ ویا در مواردی خاص سه محور هشت چرخ بنماید تخلفی آشکار است که انتظار میرود معاون محترم حمل ونقل دستور شفاف سازی آنرا صادر فرمایند.