بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ صفر تا صد راه آهن چابهار به سرخس را بشناسید

پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس، بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در شرق کشور است که در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است.

صفر تا صد راه آهن چابهار به سرخس را بشناسید
تین نیوز |

راه آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند به گونه ای که می توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می دهد.

به گزارش تین نیوز، راه آهن چابهار - سرخس به طول 1640 کیلومتر در قالب ۲ قطعه خط ریلی چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس در حال اجراست، قطعه اول این پروژه به طول 570 کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول 1070 کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس متصل می کند.

این خط ریلی که جزو مصوبات سفرهای اعضای هیئت دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.

قطعه اول راه آهن زاهدان مشهد نیز از شمال به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد - بافق منشعب می شود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می شود.

در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۸۹ در جریان سفر رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار – زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول ۵۷۰ کیلومتر، آغاز و مقرر شد تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری برسد.

در شهریور ماه سال 1401 خط ریلی زاهدان - خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر به بهره برداری رسید و امید است قطعه خاش - چابهار تا پایان سال 1402 به بهره برداری برسد و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.

راه آهن چابهار- زاهدان تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینی های سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است.

بیشتر بدانیم؛

◄ دسترسی های بزرگراه صیاد شیرازی و هر آنچه درباره آن باید بدانید

سرعت طرح ۹۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های باری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های مسافری است.

این محور دارای 128 دستگاه پل و آب رو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون متر مکعب خاکریزی، ۹۸ هزار متر مکعب بتن ریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود.

لازم به ذکر است دسترسی ریل و جاده به بندر شهید بهشتی چابهار خارج از حوزه خلیج فارس چقدر برای پویایی اقتصادی شرق کشور و دسترسی به دریای عمان و اقیانوس حائز اهمیت است.


 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سامان پاسخ

    به امید خدا پنجاه سال دیگه افتتاح خواهد شد.

  • علیرضا پاسخ

    امیدوارم این راه آهن نفعش به مردم محروم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی برسد و مانند نفت خوزستان نشود

  • ناشناس پاسخ

    من که رفتم کار کردم پول ندادند راننده بیل مکانیکی بودم

  • ناشناس پاسخ

    منظورتون از "پول"، "پل" هست؟!

  • شهرام پاسخ

    دستگاه دار های عزیز و کمرشکن دار های عزیز، یه وقت گول نخورید نرید، من رفتم پولمو ندادن ۱۰۰ ضرر کردم کرایه دادم لودرمو برگردوندم