بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب؛ خزر به خلیج فارس متصل شد +فیلم

راه آهن رشت کاسپین آخرین قطعه از کریدور ریلی دریا به دریا و یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور به زودی افتتاح می شود.

پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب؛ خزر به خلیج فارس متصل شد +فیلم
تین نیوز

راه آهن رشت کاسپین آخرین قطعه از کریدور ریلی دریا به دریا و یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور به زودی افتتاح می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، استان گیلان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر دارای پتانسیل های ویژه در توسعه صادرات و تجارت کشور است از این رو تقویت زیرساخت های راه و ریلی این استان یک ضرورت غیرقابل انکار بوده است.

در 3 سال گذشته، دولت سیزدهم در کنار اهتمام به تکمیل عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه بین المللی شانگهای، نگاه ویژه ای نیز به تکمیل شبکه حمل و نقلی و ریلی کشور داشته است و در این بخش، استان گیلان با برخورداری از ظرفیت عظیم بندری جایگاه مهمی به لحاظ اتصال ترانزیتی بین المللی و دسترسی به بازار مصرف کشورهای مشترک المنافع دارد و لذا یکی از اولویت های دولت سیزدهم تکمیل پروژه های نیمه تمام استان در حوزه راه آهن و آزادراه بوده است زیرا بخشی از این زیرساخت ها طی سال ها با وجود قرارگیری در برنامه های توسعه نیمه کاره رها شده بود.

راه آهن رشت-کاسپین و رشت-آستارا و آزادراه رشت-قزوین بخشی از این زیرساخت ها هستند که در این راستا پروژه 8 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت-قزوین در اسفند 1402 با حضور مسئولان بعد از سال ها انتظار به بهره برداری رسید و به عنوان عیدی دولت تقدیم گردشگران و مردم منطقه شد.

راه آهن رشت-آستارا هم با طول 164 کیلومتر یکی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که سال گذشته، توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت این خط ریلی امضا شد و به گفته مسئولان، مراحل نهایی تدوین قرارداد اجرایی موافقت نامه این خط ریلی در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی پروژه آغاز می شود.

مردم گیلان از یاد نخواهند برد که بسیاری از این پروژه های بزرگ بعد از سال ها چشم انتظاری و معطل ماندن، با هدایت و پیگیری رییس جمهور شهید در سفر اول ایشان به گیلان در بهمن سال 1400 در اولویت قرار گرفت که نشان از توجه دولت به زیرساخت های ارتباطی دارد و قطعاً سفر دوم ایشان که قرار بود در همین ایام باشد برای گیلانیان بسیار پربارتر و بابرکت تر می شد.

پروژه راه آهن رشت-کاسپین را می توان یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور دانست؛ ابرپروژه ای که تا سال 1398 فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال 98 آغاز شد؛ این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار اثرگذار است.

اهمیت راه آهن رشت- کاسپین به حدی بود که رییس جمهور در بهمن سال 1400 در سفر به گیلان شخصاً در جریان روند تکمیل این پروژه قرار گرفته بود و آن را یکی از مهم ترین پروژه های ملی در گیلان و حتی کشور خواند که در صورت بهره برداری، بخش عظیمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند و در همان زمان، حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار از سفر استانی رییس جمهور به گیلان تقدیم شد تا آزادراه قزوین-رشت و راه آهن رشت-کاسپین را به بهره برداری برساند.

این مصوبات و پیگیری های رییس جمهور برای گیلانیان مایه امید شد تا بعد از سال ها شاهد اتفاقات خوب برای این خطه سرسبز و استراتژیک کشور باشند؛ خطه ای که روزی به عنوان دروازه ورود به اروپا مطرح بود و شناخته می شد.

اواخر سال گذشته، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح راه آهن رشت-کاسپین را یکی از ابرپروژه های سال 1402 عنوان کرده و گفته بود که با افتتاح این راه آهن در کنار آزادراه منجیل-رودبار، بیش از 80 درصد اهداف سال 1402 در توسعه شبکه حمل و نقل کشور محقق می شود؛ او همان زمان تامین مصالح در پروژه های راهسازی استان گیلان را با توجه به نبود معادن قرضه بسیار سخت دانسته و گفته بود "نبود مصالح زیرسازی و روسازی، شرایط جوی منطقه، عدم دسترسی آسان به محل پروژه و تامین مالی به موقع مهم ترین موضوعاتی است که روند پروژه راه آهن رشت-کاسپین را با مشکل روبه رو کرد."

افتتاح راه آهن رشت- کاسپین به اسفند 1402 نرسید اما طبق آماری که از سوی مسئولان ارائه شد، میزان پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت-کاسپین با همه سختی ها در اسفند 1402 به حدود 97 درصد رسید و انتظار دستان مبارک رییس جمهور را برای افتتاح می کشید.

پروژه ای که به طول 37 کیلومتر با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال برآورد می شود و آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار می کند.

در همین ایام، وزارت راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن رشت-کاسپین با حضور وزیر راه و شهرسازی در روز سه شنبه هشت خردادماه در ایستگاه خمام خبر داده بود اما این سفر لغو و به زمانی دیگر موکول شد و به گفته منابع مطلع، مقرر شد تا در هفته آینده با حضور مسئولان به بهره برداری برسد.

راه آهن رشت کاسپین

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهریار

    دیگه هرکسی می‌داند در زمان چه کسی ۱۰۰ سال پیش، خزر به خلیج فارس ریلی وصل شده بود

    • ناشناس

      تیتر خوبی انتخاب نشده است. اینجا بندر کاسپین منظور است نه بندر امیرآباد
      این بندر بسیار مهمتر و سوق الجیشی تر از بندر امیراباد خواهد بود