پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب؛ خزر به خلیج فارس متصل شد +فیلم
راه آهن رشت کاسپین آخرین قطعه از کریدور ریلی دریا به دریا و یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور به زودی افتتاح می شود.
راه آهن رشت کاسپین آخرین قطعه از کریدور ریلی دریا به دریا و یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور به زودی افتتاح می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، استان گیلان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر دارای پتانسیل های ویژه در توسعه صادرات و تجارت کشور است از این رو تقویت زیرساخت های راه و ریلی این استان یک ضرورت غیرقابل انکار بوده است.
در 3 سال گذشته، دولت سیزدهم در کنار اهتمام به تکمیل عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و اتحادیه بین المللی شانگهای، نگاه ویژه ای نیز به تکمیل شبکه حمل و نقلی و ریلی کشور داشته است و در این بخش، استان گیلان با برخورداری از ظرفیت عظیم بندری جایگاه مهمی به لحاظ اتصال ترانزیتی بین المللی و دسترسی به بازار مصرف کشورهای مشترک المنافع دارد و لذا یکی از اولویت های دولت سیزدهم تکمیل پروژه های نیمه تمام استان در حوزه راه آهن و آزادراه بوده است زیرا بخشی از این زیرساخت ها طی سال ها با وجود قرارگیری در برنامه های توسعه نیمه کاره رها شده بود.
راه آهن رشت-کاسپین و رشت-آستارا و آزادراه رشت-قزوین بخشی از این زیرساخت ها هستند که در این راستا پروژه 8 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت-قزوین در اسفند 1402 با حضور مسئولان بعد از سال ها انتظار به بهره برداری رسید و به عنوان عیدی دولت تقدیم گردشگران و مردم منطقه شد.
راه آهن رشت-آستارا هم با طول 164 کیلومتر یکی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که سال گذشته، توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت این خط ریلی امضا شد و به گفته مسئولان، مراحل نهایی تدوین قرارداد اجرایی موافقت نامه این خط ریلی در حال انجام است و به زودی عملیات اجرایی پروژه آغاز می شود.
مردم گیلان از یاد نخواهند برد که بسیاری از این پروژه های بزرگ بعد از سال ها چشم انتظاری و معطل ماندن، با هدایت و پیگیری رییس جمهور شهید در سفر اول ایشان به گیلان در بهمن سال 1400 در اولویت قرار گرفت که نشان از توجه دولت به زیرساخت های ارتباطی دارد و قطعاً سفر دوم ایشان که قرار بود در همین ایام باشد برای گیلانیان بسیار پربارتر و بابرکت تر می شد.
پروژه راه آهن رشت-کاسپین را می توان یادگاری ارزشمند دیگر از شهید جمهور دانست؛ ابرپروژه ای که تا سال 1398 فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال 98 آغاز شد؛ این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار اثرگذار است.
اهمیت راه آهن رشت- کاسپین به حدی بود که رییس جمهور در بهمن سال 1400 در سفر به گیلان شخصاً در جریان روند تکمیل این پروژه قرار گرفته بود و آن را یکی از مهم ترین پروژه های ملی در گیلان و حتی کشور خواند که در صورت بهره برداری، بخش عظیمی از پروژه کریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند و در همان زمان، حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار از سفر استانی رییس جمهور به گیلان تقدیم شد تا آزادراه قزوین-رشت و راه آهن رشت-کاسپین را به بهره برداری برساند.
این مصوبات و پیگیری های رییس جمهور برای گیلانیان مایه امید شد تا بعد از سال ها شاهد اتفاقات خوب برای این خطه سرسبز و استراتژیک کشور باشند؛ خطه ای که روزی به عنوان دروازه ورود به اروپا مطرح بود و شناخته می شد.
اواخر سال گذشته، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح راه آهن رشت-کاسپین را یکی از ابرپروژه های سال 1402 عنوان کرده و گفته بود که با افتتاح این راه آهن در کنار آزادراه منجیل-رودبار، بیش از 80 درصد اهداف سال 1402 در توسعه شبکه حمل و نقل کشور محقق می شود؛ او همان زمان تامین مصالح در پروژه های راهسازی استان گیلان را با توجه به نبود معادن قرضه بسیار سخت دانسته و گفته بود "نبود مصالح زیرسازی و روسازی، شرایط جوی منطقه، عدم دسترسی آسان به محل پروژه و تامین مالی به موقع مهم ترین موضوعاتی است که روند پروژه راه آهن رشت-کاسپین را با مشکل روبه رو کرد."
افتتاح راه آهن رشت- کاسپین به اسفند 1402 نرسید اما طبق آماری که از سوی مسئولان ارائه شد، میزان پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت-کاسپین با همه سختی ها در اسفند 1402 به حدود 97 درصد رسید و انتظار دستان مبارک رییس جمهور را برای افتتاح می کشید.
پروژه ای که به طول 37 کیلومتر با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال برآورد می شود و آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار می کند.
در همین ایام، وزارت راه و شهرسازی از افتتاح راه آهن رشت-کاسپین با حضور وزیر راه و شهرسازی در روز سه شنبه هشت خردادماه در ایستگاه خمام خبر داده بود اما این سفر لغو و به زمانی دیگر موکول شد و به گفته منابع مطلع، مقرر شد تا در هفته آینده با حضور مسئولان به بهره برداری برسد.
دیگه هرکسی میداند در زمان چه کسی ۱۰۰ سال پیش، خزر به خلیج فارس ریلی وصل شده بود
تیتر خوبی انتخاب نشده است. اینجا بندر کاسپین منظور است نه بندر امیرآباد
این بندر بسیار مهمتر و سوق الجیشی تر از بندر امیراباد خواهد بود