بازدید سایت : ۴۴۵۱۹

◄ توان و ظرفیت سمن ها در افزایش مسئولیت اجتماعی در پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی

سال گذشته ۲۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه راه‌ های فرعی و روستایی هزینه شده که از این میزان ۸۰۰ میلیارد تومان به احداث راه‌ های روستایی اختصاص یافته و قریب به ۱۸۰۰ میلیارد تومان نیز صرف روکش راه‌ های فرعی و روستایی شده است.

توان و ظرفیت سمن ها در افزایش مسئولیت اجتماعی در پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی
تین نیوز

با توجه به روند نگران کننده وضعیت حوادث ترافیکی در کشور و به منظور توان افزایی در اقدامات پیشگیرانه نسبت به موضوع فوق جلسه مشترک جمعیت طرفداران ایمنی راهها، انجمن خیرین راه و ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار گردید.

 معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی این سازمان در نشست مشترک با انجمن خیرین راه و ترابری و اعضای جمعیت طرفداران ایمنی راه ها که با هدف بررسی عملکرد و برنامه های انجمن خیرین راه و ترابری در سال جاری و تعامل با اعضای جمعیت طرفداران ایمنی راه برای کاهش حوادث و تلفات رانندگی برگزار شد، از مشارکت خیرین در اجرای حدود ۲۳۰ پروژه با برآورد اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها،  محمد بخارائی رئیس شورای سیاست گذاری این جمیت با تاکید و ابراز نگرانی از روند سوانح رانندگی در کشور اظهار داشت: متاسفانه امروز بیشتر از گذشته موضوع ایمنی حمل و نقل نزد همگان به فراموشی سپرده شده و آسیب های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این پدیده همچنان گریبانگیر جامعه است لذا به نظر می رسد جهت غلبه بر وضعیت حاکم بر فرهنگ ترافیک با استفاده از تمامی ظرفیت ها با محوریت "ایمنی راهها با مشارکت مردم" را در دستور کار قرار داده و برای تحقق اهداف باید تلاش گسترده ای صورت پذیرد.

محمد بخارایی بر ضرورت افزایش مشارکت مردمی و فرهنگسازی در حوزه ارتقاء ایمنی تأکید و عنوان کرد: انجام اقدامات نمادین، برگزاری مانور ایمنی حمل و نقل، تمرین روزهای بدون حادثه، برگزاری میزگردها و تشکیل اتاق فکر  با حضور صاحب نظران و آموزش های مستمر، استفاده از ظرفیت اندیشمندان، افزایش مطالبه گری و برگزاری همایش ها و جشنواره هایی با این موضوع، به تحقق بهتر این هدف کمک می کند.
رئیس انجمن خیرین راه و ترابری نیز به بیان نقش مطالبه گرانه سازمان های مردم نهاد در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای پرداخت.

سید حسین میرشفیع مدیرعامل خیرین راه و ترابری طی سخنانی بر لزوم و اهمیت توان افزایی دو نهاد در انجام اقداماتی فراگیر به ویژه در حوزه های فرهنگی، آموزشی و رسانه ای تاکید نمود و تصریح کرد: دستگاه های حاکمیتی ماموریت های محوله را در قالب ظرفیت ها بانجام می رسانند لیکن از آنجا که دو انجمن حاضر در جلسه دارای ظرفیت و توان مردمی بوده و در سراسر کشور نیز دارای نمایندگی می باشند می توانند در کنار یکدیگر اقدامات اثر بخشی را در پیشگیری و کاهش حوادث رانندگی و ادامه وضع نگران کننده حاضر در این بخش بانجام برسانند.

خیرین آمادگی دارند با نصب شبرنگ بر روی موتور سیکلت های روستائیان و آشکارسازی آنها، به کاهش تصادفات در این حوزه کمک کنند.
وی با اشاره به این که بر اساس قانون، مشارکت خیرین در اجرای پروژه های عمرانی، آنان را از پرداخت مالیات معاف می کند، افزود: این قانون ظرفیت خوبی را برای مشارکت شرکت ها در انجام پروژه های زیربنایی فراهم می کند.
مدیرعامل جمعیت ایمنی راه ها نیز با اشاره به اهمیت مسئله ایمنی و ضرورت بهره گیری از روش های مختلف برای تحقق آن، اظهار داشت: درصورتی که دولت دو مصوبه موجود در حوزه ایمنی راه ها یعنی آئین نامه های اجرایی و مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی را اجرایی کند، شاهد کاهش ۳۰ درصدی آمار سوانح رانندگی و تلفات جاده ای خواهیم بود.

 خداداد مقبلی  نیز در این جلسه با اشاره به چند وجهی بودن موضوع سوانح رانندگی و مسئول بودن چندین سازمان و نهاد حاکمیتی در این امر، خاطر نشان کرد: در بخش زیرساخت و توسعه راههای بین شهری اقداماتی از دیر باز در حد مقدورات در حال انجام است، لیکن سمن ها که توان  لازم برخوردار هستند در موضوع مسئولیت اجتماعی و افزایش فرهنگ ترافیک می توانند نقش آفرین باشند.

معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از انعقاد تفاهم نامه بین سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و انجمن خیرین راه و ترابری به منظور اجرای پروژه های راهداری خبر داد و افزود: همچنین خیرین با این سازمان در اصلاح نقاط پرحادثه در ورودی ها و تقاطع های اصلی و فرعی مشارکت دارند.

وی به مشارکت ارتش در اجرای پروژه های راهداری اشاره و تأکید کرد: همچنین پروژه های مشارکتی به ارزش حدود ۳۵۰ میلیارد تومان در مناطق محروم کشور از جمله بستک، جنوب کرمان، مشهد، و مرز لرستان و چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است.

رئیس انجمن طرفداران ایمنی راهها افزایش ایمنی و کاهش سوانح را دست یافتنی خواند و گفت: پیشنهاد می شود ستادی برای تحقق این مهم و پای کار آوردن همه ظرفیت ها تشکیل شود تا اقدامات در این حوزه موفقیت آمیز باشد.

ناصر رزاق منش بر ضرورت بهره گیری جدی از ظرفیت رسانه در افزایش ایمنی و ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی در جهت کاهش سوانح رانندگی تأکید و بیان کرد: باید با استفاده از روش های مختلف، ایمنی به مسئله اصلی و مهم دست اندرکاران و مردم تبدیل شود.

اضافه می نماید در این نشست صمیمی هم اندیشی که مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها، اعضاءی هیات مدیره خیرین راه و ترابری و مسئول خبرگزاری تین حضور داشتند هر یک مطالب و سخنانی در راستای برون رفت از وضعیت فعلی حوادث رانندگی و راههای پیشگیری مطرح و ارائه نمودند.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.