بازدید سایت : ۴۶۱۰۶

◄ خطر مترو بیخ گوش حافظیه شیراز

شواهد و قراین حاکی از آن است که خط دو مترو شیراز بدون پشتوانه مطالعاتی و بدون مصوبه شورای ترافیک استان فارس تا یک کیلومتری حافظیه پیشروی کرده این درحالی است که مسئولان میراث فرهنگی استان این موضوع را تکذیب می کنند.

خطر مترو بیخ گوش حافظیه شیراز
تین نیوز |

شواهد و قراین حاکی از آن است که خط دو مترو شیراز بدون پشتوانه مطالعاتی و بدون مصوبه شورای ترافیک استان فارس تا یک کیلومتری حافظیه پیشروی کرده  این درحالی است که مسئولان میراث فرهنگی استان این موضوع را تکذیب می کنند.

به گزارش تین نیوز، به گفته فعالان میراث فرهنگی با روی کار آمدن شورای ششم، فاز اول خط دو مترو افتتاح شد که از جنوب تا فلکه ستاد به میدان امام حسین (علیه السلام) می‌رسد. با افتتاح فاز نخست خط دوم متروی شیراز، اعضای شورا از ناقص ماندن خط مترو سخن گفتند و زمزمه‌های عبور مترو از حافظیه را مطرح کردند. بدین ترتیب شهرداری شیراز به صورت چراغ خاموش و بدون دریافت مجوزهای لازم از استانداری و میراث‌فرهنگی، کار خود را آغاز کرده و اکنون به حدود ۵۰۰ متری حافظیه رسیده است.عملیات اجرایی خط ۲ مترو شیراز از سال 93 شروع شده  فاز اول آن افتتاح و بهره‌برداری  از فاز دوم در سال ۱۴۰۴ نوید داده شده است.

پیشروی خط دو مترو شیراز تا یک کیلومتری حافظیه!

طرح خط دو مترو شیراز براساس مصوبه شورای شهر در دوره پنجم باید در یک کیلومتری آرامگله حافظ متوقف می شد اما گویا شهرداری شیراز خط دو مترو شیراز را بدون انجام مطالعات و اخذ مصوبات شورای ترافیک استان فارس و تاییدیه میراث فرهنگی تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم با تایید این خبر تاکید کرده که نه تنها این طرح درحال اجراست بلکه پروژه شهرداری بدون مطالعه بوده و مصوبات شورای ترافیک کشور و استان را ندارد. این درحالی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده که چنین طرحی وجود ندارد و پروژه خط دو مترو و پیشروی آن تا حافظیه غیرممکن است.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت مترو شیراز جوابگوی اضافه شدن بار جمعیتی صدرا را ندارد

از شورا اصرار از میراث انکار؟!

نواب قائدی؛ رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز در رابطه با مسیر خط دو مترو در گفتگوی رسانه ای خود گفته است: در شورای پنجم شهر شیراز مصوب شد تا خط دو مترو به سمت آرامگاه سعدی ادامه پیدا کند، اما از آنجا که با سازه تاریخی آب انبار در نزدیکی حافظیه مواجه شدیم، قرار شد اجرای این طرح تا بین فلکه اطلسی و حافظیه ادامه پیدا کند و همانجا متوقف شود و مابقی مسیر به دلیل آسیب هایی که ممکن بود به بنای حافظیه وارد شود با احداث تراموا ادامه پیدا کند.

او اذعان داشته: از همین رو، این پروژه را در شورای ترافیک استان فارس تصویب کردیم و قرار بود همکاران در شورای حمل و نقل ترافیک این طرح را در شورای ترافیک کشور مصوب کنند. اما از آنجا که دوره شورای پنجم شهر شیراز به پایان رسید مجددا این طرح در دستور کار اعضای شورای ششم قرار گرفت و متاسفانه بدون توجه به مباحث میراث فرهنگی و مصوبه شورای پنجم شهر شیراز، طرح دوباره مطرح و قرار شد که مترو تا آرامگاه سعدی ادامه پیدا کند که در مسیر آن به حافظیه و آثار تاریخی آن محدوده برخورد می کند.

به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز درحال حاضر این پروژه توسط شهرداری به اجرا درآمده و تونل های حفاری در ۵۰۰ و ۶۰۰ متری آب انبار و بنای حافظیه هستند. این درحالی است که پروژه تراموا که اعضای شورای پنجم شهر مصوب کرده بودند و از آرامگاه سعدی شروع می شد و مسیر میدان قائم یا فلکه اطلسی و خیابان هجرت و ارگ کریمخانی را طی می کرد تا به شاهچراغ برسد، به طور کلی منتفی شده و به جای تراموا، مترو را به آن سمت بردند تا آرامگاه سعدی را به شاهچراغ متصل کنند.

قائدی گفت: با اجرای پروژه جدید که به هیچ مطالعاتی استناد ندارد، نه تنها پروژه تراموا را از دستور خارج کردند که یک پروژه بدون مطالعه دیگر را اجرایی کردند. طرحی که نه مصوبه شورای ترافیک استان را دارد نه تاییدیه وزارت میراث فرهنگی و نه مصوبه شورای ترافیکی کشوری! درحقیقت این طرح بدون مطالعه و مصوبه درحال انجام است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز در این گفتگو بارها بر لزوم حفاظت میراث فرهنگی و حفظ آثار تاریخی در محدوده حافظیه تاکید کرد.

با این وجود محمد ثابت اقلیدی (مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس) اجرای پروژه خط دو مترو و پیشروی آن تا حافظیه را رد کرد و گفت نه تنها چنین چیزی وجود ندارد که غیرممکن است این درحالی است که مصاحبه های متعدد و مستندات مدیران شهری گواه اجرای این پروژه است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با صراحت اعلام کرد: به سمت حافظیه خط مترو وجود ندارد و شهرداری شیراز تنها یک پروژه مترو به میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده که آن هم به سمت میدان احمدی و شاهچراغ می رود که آن هم ۲۶ متر زیرزمین است و هیچ تلاقی با آستان شاهچراغ ندارد و چنین موضوعی فعلا وجود ندارد.

در شرایطی این انکار و اصرارها وجود دارد که پیشروی خط دو مترو شیراز موجب نگرانی از تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر این پروژه شده است.

خط ۲ مترو چند ایستگاه دارد؟

 خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده و با عبور از بولوار عدالت، میدان بسیج، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، بولوار آزادی، میدان اطلسی، بولوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می‌گذرد.

خط ۲ قطار شهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳‌ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان و فضیلت ختم خواهد شد، ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶ هزار نفر ساعت است که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه‌ای برای اعزام قطار‌ها در افق طرح در نظر گرفته شده است.

خط 2 مترو شیراز

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.