تولید انبوه قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن تا پایان آذر
سه رام قطار ملی اکنون در کارخانه موجود است که جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران گفت: سه رام قطار ملی اکنون در کارخانه موجود است که جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و یکمین سالگرد تاسیس شرکت واگن سازی تهران در کارخانه فتح آباد با حضور رضا شیخ طاهری مدیرعامل این مجموعه و جمعی از مهندسین و پرسنل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
در ابتدا شیخ طاهری به بیان کلیاتی پیرامون همکاری برای تاسیس پایانه کلاهدوز، توسعه زیرساخت های شرکت و گسترش تولیدات واگن سازی به سایر شهرها، توسعه غیرفیزیکی و گسترش دانش معنوی، توجه به معیشت پرسنل، انتقال دانش بوژی، ورود به تولیدات ریلی غیر از مترو و برنامه برای مرتفع کردن بخشی از نیاز شهر تهران به تراموا، اتوبوس برقی و LRT پرداخت.
وی با بیان اینکه سالانه اجازه تولید ۳۵۰ دستگاه واگن به شرکت واگن سازی از سوی وزارت صمت داده شده است، گفت: به همین میزان هم تعداد واگن های باری و مسافری غیرمترویی را نیز می توانیم در شرکت تولید کنیم؛ ولی این ظرفیت اسمی ماست اینکه در عمل چه اتفاقی می افتد متناسب با قرارداد هایی که منعقد می شود خواهد بود.
مدیرعامل شرکت واگن سازی گفت: در حال حاضر ۲ قرارداد جاری در شرکت در دست اقدام است؛ یکی قرارداد ۷۹۱ دستگاه است که در قالب انتقال تکنولوژی از کشور چین است که ۸۰ درصد از این واگن ها در داخل کشور تولید خواهد شد. سهم داخلی سازی این واگن ها ۵۵ درصد است. همچنین قرارداد دوم، تولید ۱۱۳ دستگاه واگن ملی به سفارش مترو تهران است که سهم داخلی سازی آن ۸۵ درصد است.
وی ادامه داد: قرار داد ۷۹۱ دستگاه قراردادی ۵ ساله است. قرارداد ۱۱۳ دستگاه نیز قرارداد ۳ ساله است. سه رام قطار ملی اکنون در کارخانه موجود است که جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.
شیخ طاهری با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم تا پایان امسال و اوایل سال آینده سه رام از قرارداد ۱۱۳ دستگاه را وارد مدار کنیم، گفت: مراحل طراحی قرارداد ۷۹۱ دستگاه نهایی شده است. همین هفته کار تولید این قطارها در چین آغاز می شود و بعد از نهایی شدن مراحل طراحی امیدواریم که تا پایان امسال نمونه اول آن تولید بشود.
مدیرعامل شرکت واگن سازی با بیان اینکه نگاه تحولی در مدیریت شهری باعث رشد و توسعه ساخت واگن و قرارداد ۷۹۱ دستگاه شد، خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ این قرارداد منعقد شده و متوقف مانده بود. اواخر سال ۱۴۰۱ همکاری شهردار تهران با دولت شهید رئیسی و تزریق منابع مالی از سوی دولت که ۱۵ درصد آن از سوی منابع مالی دولت بود در دست اقدام قرار گرفت.
وی گفت: پروژه شروع به حرکت کرده و مسیر طبیعی خود را طی می کند. هر پروژه تولید واگن در این حجم در دنیا ۳ مرحله طراحی دارد؛ طراحی مفهومی یا کانسپت دیزاین طراحی اولیه یا دیزاین و طراحی نهایی یا دیتیل دیزاین. به نظر من پروژه در حال طی کردن مسیر طبیعی است. مراحل نهایی طراحی این هفته با طرف چینی صورت جلسه شده است؛ یعنی واگن وارد مرحله تولید انبوه می شود. عملاً می توانم بگوییم تا قبل از پایان سال میلادی کلید اجرایی شدن پروژه به تولید انبوه زده می شود.
شیخ طاهری با اشاره به وضعیت اورهال واگن ها هم گفت: شرکت واگن سازی تهران غیر از بحث تولید واگن، تعمیر، نگهداری و اورهال واگن های کنونی مترو را نیز برعهده دارد. ما در تهران دو تیپ واگن داریم؛ واگن های AC و DC. واگن سازی تهران هر ساله بخش زیادی از هر دو تیپ واگن ها را اورهال می کند. بیش از ۹۰ درصد برنامه تعمیراتی واگن ها تا پایان سال اجرایی شده است. تعمیرات در یک شیفت کاری و انجام تعمیرات در روز های تعطیل در حال دنبال است.
وی درخصوص آخرین وضعیت پایانه کلاهدوز نیز گفت: در حال حاضر ما در ۶ پایانه مختلف به تعمیر واگن ها می پرداریم. پایانه کلاهدوز قابلیت این را دارد که اندازه پایانه فتح آباد یا پایانه صادقیه پذیرش واگن داشته باشد که هماهنگی آن انجام گرفته است. این پایانه زیرساخت خیلی خوبی دارد؛ به طوری که تصمیم بر این شده امسال فاز اول آن راه اندازی بشود.