◄ لزوم رعایت الزامات زیست محیطی در توسعه دریا محور
منظور از توسعه دریا محور، توسعه پایدار است که بدون رعایت الزامات زیست محیطی امکان پذیر نیست و باید مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه خوریات بزرگترین ظرفیت حوزه گردشگری است و باید این ظرفیت ها در خوریات ایجاد شوند، گفت: منظور از توسعه دریا محور، توسعه پایدار است که بدون رعایت الزامات زیست محیطی امکان پذیر نیست و باید مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ابوطالب گرایلو در جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل خوزستان که امروز (۲۲ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه ۲۰ درصد سواحل کشور در خوزستان وجود دارد، اظهار کرد: در زمینه تخلیه کالای اساسی ۳۰ درصد رشد داشتیم. هر ساله میزان کالاهای روان، بیشتر از کالاهای غیرروان است که با مکنده و با سرعت بالا تخلیه انجام می شد اما امسال برعکس شده و ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاها غیرروان است که با تجهیزات خاصی تخلیه می شود اما مدیریت شده است.
گرایلو افزود: بندر امام یک بندر حیاتی برای کل کشور است و بیشتر کالاهای اساسی کشور از این بندر تخلیه و بارگیری می شود. در سیاست های توسعه دریامحور باید واقعی سازی درآمدها دیده شود اما در بندر امام به این مساله توجه نشده و بسیار این مساله آسیب دیده ایم. در بندر امام، زحمت بسیار زیاد و درآمد کم است چون تعرفه های آن بر اساس قیمت تمام شده کالاهای اساسی است و با وجود اینکه هزینه های ما در نگهداری تجهیزات کالاهای اساسی بیش از ۱۰۰ درصد است اما بیشتر از ۲۵ درصد نمی توانیم تعرفه ها را افزایش دهیم در حالی که بیشترین میزان بارگیری در این بندر است و با این درآمدها که با هزینه ها منطبق نیست مدیریت در حال انجام است.
وی عنوان کرد: امیدواریم نتیجه مطالعات طرح های گردشگری دریایی منجر به واقعی سازی درآمدها شود. نگهداری کالاها خیلی سخت است و همکاران ما شرایط سختی را پشت سر می گذارند. باید توجه شود سیاست های توسعه ای دریامحور تنها مربوط به یک وزارت خانه نیست و باید کل کشور در این زمینه پیش برود.
وی تصریح کرد: تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان گرفته ایم و تا پایان سال ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای برخی از پروژه ها دریافت خواهیم کرد. باید تلاش شود بندر امام در صدر نگهداشته شود.
وی افزود: اکنون در بندر شهید بهشتی چابهار، بندر شهید رجایی و بوشهر ترمینال غلات احداث می شود در حالی که تنها نقطه قوت بندر امام در بحث کالاهای اساسی که سرمایه گذاری زیادی در این زمینه شده است و یکی از هنرهای بندر امام این است که در بخش توسعه ای توانسته است سرمایه مردم را بیاورد و اگر از آن صیانت نکنیم سرمایه گذاری ها از خوزستان به استان های دیگر می رود و نباید از مدار توسعه عقب بیفتیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تاکید بر رفع چالش ها با هم افزایی گفت: اگر از اعتبارات دولت و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده نشود از توسعه دریامحور عقب می مانیم. اصولا وظیفه این سازمان گردشگری دریایی نبوده و نیست اما در سال های گذشته در بیشتر سواحل مطالعات را به صورت خودمختار انجام داده ایم .
وی افزود: با استفاده از سرمایه های خودمان در خرمشهر هشت اسکله ساخته و در کارون مستقر شده است و چند سال است درگیر تحویل آن ها به ارگان شهرداری هستیم تا این اسکله ها را تحویل بگیرد و نگهداری کند. یکی از چالش های ما این است که ما هزینه می کنیم اما حفظ از ساخت مهم تر است.
گرایلو ادامه داد: در حوزه دریاهای باز باید به سمت اسکله های مسافری برویم. خوریات بزرگترین ظرفیت حوزه گردشگری است و باید این ظرفیت ها در خوریات ایجاد شوند.
وی عنوان کرد: باید برنامه ها کارشناسی شده و عاقلانه باشد تا درصد در باشیم و توقع داریم استانداری هم کمک کند تا چالش ها را رفع کنیم نه اینکه بنده و همکاران ما دو سه بار بابت پروژه در حال اجرا به مرجع قضایی مراجعه کنند و توضیح دهند. هر چند دستگاه های اجرایی نباید از یکدیگر شکایت کنند و باید موضوع را در استانداری مطرح کنند.
گرایلو تصریح کرد: منظور از توسعه دریامحور، توسعه پایدار است که بدون رعایت الزامات زیست محیطی امکان پذیر نیست و باید مورد توجه قرار بگیرد.
طراحی ۱۳۴ طرح سرمایه گذاری گردشگری دریایی در خوزستان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: ۱۳۴ طرح سرمایه گذاری با هدف ایجاد هفت هزار و ۵۰۰ شغل در ۱۷ سایت گردشگری دریایی استان طراحی شده است.
محمدحسین ارسطوزاده با اشاره به اینکه این استان ۳۰۰ کیلومتر سواحل دریایی دارد، اظهار کرد: مطالعات در حوزه گردشگری دریایی خوزستان انجام شده و بسته های سرمایه گذاری برای هر طرح در این مطالعات تعریف شده است.
ارسطوزاده گفت: کاربری های مختلفی برای توسعه گردشگری دریایی در استان منظور شده و زنجیره ای از طرح ها و بسته های سرمایه گذاری دریایی نیز در نظر گرفته شده است.
وی شتاب در صدور استعلام طرح های گردشگری را در جذب سرمایه گذار موثر دانست و افزود: سرمایه گذار برای حوزه گردشگری دریایی استان وجود دارد اما این افراد از احتمال به سرانجام نرسیدن سرمایه گذاری خود نگران هستند.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: متاسفانه نظارتی در حوزه صیادی استان وجود ندارد به همین دلیل برای رصد و پایش لنج داران و صیادان دستگاه های موقعیت سنج بر روی لنج ها در حال نصب است.
عبدالمجید بصیری با بیان اینکه تعداد زیادی از لنج داران به بهانه صید ماهی اقدام به قاچاق سوخت می کنند، افزود: به همین دلیل نظارت و پایش صیادان در زمانی که برای صید به دریا می روند، شدت خواهد گرفت.
وی گفت: در استان های هرمزگان و بوشهر قاچاق سوخت توسط صیادان و لنج داران بسیار کم است و در خوزستان نیز این معضل باید با افزایش نظارت حل شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان نیز در این نشست گفت: تعرفه های بسیار کمی که در بندر امام خمینی (ره) برای تخلیه و یا ذخیره کالا دریافت می شود، جوابگوی هزینه های نگهداری از بندر نیست.
ابوطالب گرایلو با بیان اینکه مدیریت بندر امام با این میزان درآمد بسیار سخت است، ادامه داد: با مطالعات و طرح هایی که در حال انجام است تلاش خواهد شد تا درآمد بندر امام افزایش یابد.
وی گفت: اجرای طرح های گردشگری دریایی، وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی نیست اما برای جذب گردشگر و ایجاد درآمد بیشتر در بندر امام درصدد اجرای طرح های گردشگری هستیم.
به گزارش ایرنا، بنا به اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه دریامحور در ایران با توجه به موقعیت فوق العاده راهبردی، نوار ساحلی طولانی در شمال و جنوب و دسترسی به آب های آزاد از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تجارت، بنادر و کشتیرانی برخوردار است و می تواند رونق اقتصادی کشور را رقم بزند.