حمل و نقل ترکیبی با آزادسازی سوخت هم پیشرفت نمی کند
به دلیل نبود زیرساخت و انگیزه سرمایه گذاری؛ حمل و نقل ترکیبی با آزادسازی سوخت هم پیشرفت نمی کند.
معاون استراتژی و توسعه هلدینگ دکا با اشاره به مشکلات زیرساختی حمل و نقل ریلی و نبود انگیزه برای سرمایه گذاری در این بخش، تصریح کرد که ارزان بودن سوخت یکی از مشکلات حمل و نقل ترکیبی است اما با نبود زیرساخت حتی در صورت آزادسازی سوخت هم مجبور به حمل جاده ای خواهیم بود.
به گزارش تین نیوز، مهدی صفری مقدم، معاون استراتژی و توسعه هلدینگ دکا، در پنل «گلوگاهی به نام مسافت میانی» در رویداد «ریل، فرصتی در لجستیک خرده بار» یکی از مشکلات مسافت میانی را شیوه توزیع یارانه سوخت دانست.
صفری مقدم با بیان اینکه برای یک کشوری به وسعت ایران، حمل ونقل جاده ای نباید بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر رخ دهد، افزود: «اگر قیمت سوخت آزاد بود، حمل و نقل جاده ای به اندازه اکنونش رخ نمی داد و حمل و نقل ترکیبی مزیت پیدا می کرد.»
وی درباره چالش های حمل و نقل ترکیبی اظهار کرد: «متاسفانه زیرساخت های بخش ریلی اعم از خطوط، اولویت ندادن به قطارهای باری و سرعت پایین سیر ریلی، فراهم نیست و طی سال های اخیر فاجعه بارتر هم شده است.»
صفری مقدم با اشاره به نبود انگیزه برای سرمایه گذاری در بخش ریلی، تصریح کرد که اگر قیمت سوخت هم آزاد شود، به دلیل نبود زیرساخت، باز هم مجبور به حمل جاده ای می شویم و فقط تورم به مردم تحمیل می شود.
او ادامه داد: «کار درست این بود که در یک نظام هدفمند، قیمت سوخت سالانه به تدریج آزاد می شد و منابع این آزادسازی را به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی تخصیص می دادند و این باعث انگیزه سرمایه گذاران می شد.»
معاون استراتژی و توسعه هلدینگ دکا تاکید کرد: «اگر چنین نظامی تعریف شده بود، بار می توانست از حمل و نقل جاده ای به بخش ریلی منتقل شود.»
صفری مقدم همچنین درباره مشکلات حمل و نقل جاده ای بیان کرد: «سیر خالی ناوگان یکی از مشکلات حمل و نقل جاده ای است. همچنین شرکت های حمل ونقلی قدرتمند و با حجم ناوگان بالا هم نداریم و ۹۰ درصد ناوگان ما خودمالک است.»
او با اشاره به اینکه در اروپا تنها ۲۰ درصد سیر خالی است ولی در ایران با ۴۰ تا ۶۰ درصد سیر خالی ناوگان مواجهیم، خاطرنشان کرد: «علاوه بر آن، سیر خود ناوگان نسبت به میانگین بین المللی پایین است.»