◄ گزارش جارتز/ جایکا در مورد مطالعات مرحله اول قطار تندرو تهران مشهد
گزارش جارتز/ جایکا در مورد مطالعات مرحله اول قطار تندرو تهران مشهد در اوت 1975 به زبان انگلیسی به دولت ایران ارائه شد.
در اوایل دهه پنجاه به دنبال افزایش قابل ملاحظه بهای نفت و شروع به تهیه و اجرای پروژه های مختلف نیاز کشور به واردات مواد، مصالح و… مشکلاتی در شبکه حمل و نقل زمینی، بین محل اجرای پروژه ها و مبادی ورودی کشور، به وجود آورد و ضرورت توسعه گسترده شبکه حمل و نقل زمینی کشور محرز شد.
به گزارش تین نیوز، محمد اسمعیل علیخانی با بیان این مطلب گفت: از این رو تهیه و اجرای طرح ها و پروژه های بی شماری مورد توجه قرار گرفت.
علیخانی افزود: برای تهیه طرح ها و پروژه های حائز اولویت و تعریف شده در مطالعات آمایش سرزمین (انجام شده توسط مهندس مشاور ستیران) به خصوص راه آهن، مطالعه هر محور شریانی به یک مهندس مشاور خارجی واگذار شد.
مثلا راه آهن:
تهران -قم - بندر امام + اهواز - خرمشهر
مشاورخارجی: اسپی بانینیول فرانسه
سطح مطالعه: مرحله دوم
نوع مطالعه: بهسازی دوخطه و برقی کردن
—
بافق - بندرعباس + انشعاب به کرمان
مشاور خارجی: کامپساکس دانمارک
سطح مطالعه: مرحله دوم
نوع مطالعه: نوسازی دوخطه و برقی کردن
—
قم - اصفهان - بافق - کرمان
مشاور خارجی: دکونسالت آلمان
سطح مطالعه: مرحله دوم
نوع مطالعه: بهسازی دوخطه وبرقی کردن
—
...
—
و بالاخره
تهران - مشهد
مشاورخارجی: جارتز ژاپن
سطح مطالعه: مرحله اول
نوع مطالعه: نوسازی دوخطه تندرو و برقی کردن
—
جارتز/ جایکا در اوت 1975 گزارشی به زبان انگلیسی به دولت ایران ارائه کرد که فایل آن از اینجا قابل دریافت است.